اصفهان؛

50 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی در سمیرم قاچاق است

مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم تاکید کرد: افزون بر 50 درصد از لوازم مصرفی بهداشتی و آرایشی در این شهرستان قاچاق است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی اصغر صبوحی اظهار کرد: این میزان مواد قاچاق و غیرمجاز برای یک شهرستان با این تعداد جمعیت، زیاد و قابل توجه است.
به گفته این مسئول، 86 واحد صنفی فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در این شهرستان فعال هستند که همین آمارفعال برای یک شهر و شهرستان کوچک مشکوک بوده و نشان می دهد بیشتر فروش این واحدها مواد قاچاق است.
وی با بیان اینکه کارشناسان شبکه بهداشت و درمان سمیرم بازرسی های متعددی از این واحدهای صنفی دارند اظهار کرد: در برخی موارد تعدادی از این واحدها داروهای را که حتی داروخانه های ما نیز مجاز به عرضه آنها نیستند فروش می کردند.
صبوحی با اشاره به اینکه برخی از این واحدهای متخلف پلمب شدند تاکید کرد: باید مردم را از در این رابطه آگاه کرد که خرید و استفاده این مواد قاچاق خطرات و آسیب های جدی برای سلامتی آنان دارد.
وی در بخش دیگر سخنان خود به موضوع عطّاری ها و کسب و کار آنان در سطح شهرستان سمیرم پرداخت و گفت: عطاری ها تا همین چند ماه اخیر زیر مجموعه اصناف بودند اما مدتی است با صدور مصوبه ای تحت پوشش معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در آمده اند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم ادامه داد: قرار است بزودی همه مجوزهای این واحدها نیز با وزارت و شبکه بهداشت باشد که در همین رابطه جلسه ای دو ماه قبل با عطاری های شهرستان برگزار کردیم که همگی هم حاضر شدند ومنتظر دستورالعمل های جدید هستند.
این مسئول بهداشت و درمان درباره استقبال مردم از عطاری ها هم خاطر نشان کرد: ممکن است با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه ای داروهای گیاهی این استقبال به مراتب بیشتر شود کما اینکه تعداد کمی از داروهای گیاهی در همین زمان نیز تحت پوشش بیمه ای هستند.
دکتر صبوحی سپس به سرکشی ها و بازرسی های هر سه ماه یکبار بازرسان شبکه بهداشت از مطب های پزشکان در سمیرم اشاره ای داشت و افزود: چهار مطب و سه دندانپزشک در سمیرم فعالیت دارند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم ادامه داد: اگر این پزشکان تخلفی داشته باشند حتی به تعزیزات حکومتی هم معرفی می شوند.
این مسئول درباره وضعیت کشتارگاه سمیرم در سال های اخیر هم توضیح داد: این موضوع یکی از موارد تکراری و همیشگی کارگروه های امنیت غذایی و بهداشت شهرستان است و هنوز لاینحل مانده است.
به گفته صبوحی، بارها مسائل بهداشتی این واحد کشتارگاهی را پیگیری کرده ایم اما نتیجه ای نگرفته ایم.
وی اظهار کرد: در کمیته برنامه ریزی نیز قول داده شد اعتباری برای بهتر شدن و تغییر وضعیت این مکان در نظر بگیرند که این نیز عملیاتی نشد و یک ریال از تملک دارایی برای کشتارگاه تخصیص نیافت.
اما موضوع پساب فاضلاب شهر سمیرم و استفاده کشاورزان از آن سئوال دیگر خبرنگار ما بود که دکتر صبوحی در پاسخ تاکید کرد: این پساب بهداشتی نیست و برای مصارف کشاورزی به هیچ وجه توصیه نمی شود.
این مسئول افزود: برخی کشاورزان از پساب فاضلاب برای مصارف کشاورزی مثمر استفاده می کنند که باید جلوی این کار گرفته شود.
مدیر شبکه بهداشت سمیرم در ادامه اشاره این هم به موضوع طرح تحول سلامت و اجرای آن در منطقه سمیرم داشت و تصریح کرد: اجرای این طرح در این شهرستان ناقص و نیمه فعال است.
وی در توضیح چرایی این نقصان اظهار کرد: کمبود پزشک علت اصلی این نقص در اجرای طرح تحول سلامت در این شهرستان است.
وی خاطر نشان کرد: نامه نگاری های زیادی برای تامین پزشک به استان داشته ایم اما به دلایلی هنوز این مهم محقق نشده است.
بر این اساس، در شبکه بهداشت و درمان سمیرم 270 نفر نیروی انسانی فعالیت دارند و 26 خانه بهداشت نیز در این بخش ها، روستاها و شهرهای مختلف این شهرستان فعال است.
شهرستان سمیرم با افزون بر پنج هزار و 224کیلومتر مربع وسعت، دارای 100هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری، 120روستا و آبادی، چهار شهر و بخش های مرکزی، وردشت، دناکوه و پادنا ست.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.