اردبیل؛

اجرای عملیات مرمت و بازسازی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی

رئیس پایگاه جهانی مجموعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی گفت: در حال حاضر عملیات مرمت و بازسازی در حدود ۳ هزار مترمربع از مجموعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی انجام می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عبدالرحمن وهاب‌زاده از اقدامات مرمت و بازسازی بقعه‌شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار داشت: عملیات مرمت و بازسازی مجموعه تاریخی بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی زیر نظر یک تیم مجرب و کارشناس در حال انجام بوده که مجموعه بقعه‌شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی متشکل از 3 هزار مترمربع سازه قدیم و تاریخی و 7 هزار مترمربع سازه سنتی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عملیات مرمت و بازسازی در حدود 3 هزار مترمربع از مجموعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی انجام می‌شود، گفت: بقعه‌شیخ‌صفی الدین اردبیلی به ثبت جهانی رسیده و این موضوع کار مرمت و بازسازی این مجموعه را حساس‌تر کرده است که خوشبختانه امسال توانستیم نواقصات را در حد مطلوب برطرف کرده و مؤلفه‌های ثبت جهانی شدن را مرمت کنیم.

رئیس پایگاه جهانی مجموعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی در رابطه با پوشاندن دیوار تاریخی موجود در مجموعه بقعه‌شیخ صفی الدین اردبیلی، افزود: دیوارهای کشف شده در محوطه‌ای که به نام حمام شیخ معروف است، قرار دارد که در حوزه باستان‌شناسی بعد از مطالعه دیوار، آن را می‌پوشانند چرا که از آسیب‌های حفظ شوند.

وهاب‌زاده تصریح کرد: جنس این دیوارهای تاریخی از خشت و گل و متعلق به دوره ایل‌خانی است که به 700 سال قبل باز می‌گردد و پوشاندن مجدد این دیوارها با شن و ماسه با تصویب هیئت راهبری و هیئت امناء این مجموعه صورت گرفته چرا که اگر به حال خود رها شود، در اثر باد و باران و یخبندان از بین می‌روند.

وی بیان کرد: برای مرمت و بازسازی این مجموعه سالانه حدود 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و از بابت ثبت جهانی شدن این مجموعه نیز، یونیسکو هیچ اعتباری برای مرمت و بازسازی آن نمی‌دهد چرا که ثبت جهانی به عنوان یک تبلیغ جهانی بوده و ارزش مجموعه تاریخی شیخ‌صفی الدین اردیبلی را دوچندان می‌کند.

وی گفت: اگر در روند مرمت و بازسازی این مجموعه نیازمند تکنولوژی‌های جدید باشیم، در این حوزه یونیسکو ورود پیدا کرده و داشته‌های خود را در راستای مرمت و نگهداری بناهای تاریخی ثبت‌جهانی شده ارائه می‌کند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.