یزد؛

احیاء ومرمت کاروانسرای تاریخی شمش

کاروانسرای تاریخی شمش در شهرستان مهریز، توسط صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار گردیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدرضا فلاحتی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز گفت: کاروانسرای شمش کاروانسرایی چهار ایوانی با پلانی مربع و منظم و پنج برج دیده بانی، یکی از منازل کاروان ها در مسیر قدیم ری به کرمان و حدفاصل کنونی استان یزد و کرمان می باشد. 

وی افزود: عرصه این بنا بالغ بر 1800 متر مربع و اعیانی آن 1480 متر مربع شامل حیاط مرکزی با پلان هشت و نیم هشت با چاه آبی در میان آن و فضای اعیانی فضاهای سکونتی، استراحت گاهی، و خدماتی در مجاورت آن بوده که ورودی به صورت سردر و فضای تقسیمی در پس آن و در جبهه غربی واقع شده است. 

وی خاطرنشان کرد: تمامی بنا از آجر های فرشی 20*30 با ضخامت 5 سانتیمتر و با سازه دیوار باربر ساخته شده است؛ تکنیک پوشش سقف ها طاق و تویزه و در برخی از فضاها پوشش گهواره ای می باشد.

وی تصریح کرد: این کاروانسرای تاریخی توسط صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار گردیده و طرح مرمت و احیای آن به مکان اقامتی و پذیرایی سنتی توسط مشاور در دست تهیه می باشد و قرار است بزودی پس از تصویب طرح مراحل اجرایی آن آغاز گردد.

لازم به ذکر است: کاروانسرای شمش به شماره 3618 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.