اردبیل؛

جذب سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد خام کشاورزی در صنایع تبدیلی اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از جذب سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد خام کشاورزی در صنایع تبدیلی این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عدیل سروی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی با اعلام این خبر افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به عنوان مکمل چرخه تولیدات محصولات کشاورزی محسوب می شود که تبدیل مواد خام کشاورزی مازاد بر نیاز مصرف را به غیر از محصولات مرغوب کشاورزی که ارزش افزوده صادراتی بالایی دارند، برعهده دارند.

وی افزود: با عنایت به اینکه در استان اردبیل، سالانه 3 میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد خام کشاورزی اعم از دامی، باغی، زراعی، شیلاتی تولید می شود، به همین لحاظ ۲۱۷ واحد کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی موجود استان، سالانه توانایی جذب حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از آن را دارد. به عبارتی دیگر، نزدیک ۴۰ درصد مواد خام تولیدی بخش کشاورزی را می توانند فرآوری نموده و به میزان یک میلیون و۴۵۰ هزار تن محصول فرآوری و بسته بندی شده تولید کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: این واحدها با سرمایه گذاری 2 هزار و ۶۳۴ میلیارد ریال ساخته شده و ظرفیت اشتغال اسمی آنها 3 هزار و ۹۵۲ نفر است.

سروی افزود: در استان اردبیل به لحاظ داشتن تنوع اقلیمی خاص و منحصر به فرد، وجود کشت و صنعت های مغان و پارس، دشت های حاصلخیز اردبیل، مغان و مشگین شهر، سدهای یامچی، سبلان و خدآفرین و با داشتن حدود ۳۷ هزار و ۵۰۱ هکتار انواع باغات میوه از قبیل: سیب درختی، انگور، به، هلو، شلیل، زردآلو، آلو، گیلاس، آلبالو، گردو، فندق، زیتون، انجیر و... تولید می شود که به همین دلیل توسعه صنایع تبدیلی در این بخش ضرورتی اجتناب ناپذیر است و کما اینکه در سال ۱۳۹۴ در حدود ۳۳۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی تولید شد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: تمامی سعی و اهتمام سازمان بر این اصل استوار است که نهایت حمایت و پشتیبانی را از سرمایه گذاران در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی انجام شود. متقاضیان احداث اینگونه واحدها می‌توانند با مراجعه اولیه به مدیریت صنایع این سازمان طرح خود را ارائه نمایند و مطمئن باشند در صورتی که طرح آنان توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد، هرگونه همکاری را در ارتباط با واگذاری تسهیلات با بهره کم و همچنین مشاوره های لازم و کارشناسی با آنان به منظور ساخت و راه اندازی واحدها معمول خواهیم داشت.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.