ساخت انیمیشن‌ در سینمای افغانستان پدیده‌ای ناشناخته است

انیمیشن‎کار و مدیر گرافیک افغان فیلم، گفت: انیمیشن‎سازی در افغانستان در مراحل ابتدایی قرار دارد اما می‌خواهد در بخش گرافیک در سینما بیشتر فعالیت و انیمیشن را در افغانستان رونق دهد.

ساخت انیمیشن‌ در سینمای افغانستان پدیده‌ای ناشناخته است
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «شمیم حق‎شناس» انیمیشن‎کار و مدیر گرافیک افغان فیلم، گفت: هنر انیمیشن‎سازی در افغانستان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد اما می‌خواهد در بخش گرافیک در سینما بیشتر فعالیت و انیمیشن را در افغانستان رونق دهد.

وی گفت: در بخش انیمیشن‎سازی،  ورکشاپ‌های آموزشی را در افغان فیلم به همکاری موسسه «گویته» برگزار می‌کنیم و تاکنون تعداد زیادی از علاقمندان انیمیشن‎سازی را آموزش داده‎ایم.

 حق‎شناس اظهار داشت:  افرادی که تاکنون در بخش انیمیشن‎سازی آموزش دیده‎اند، توانسته‎اند که فیلم‌های انیمیشنی نیز بسازند.

وی افزود:  ورکشاپ های انیمیشن‎سازی قبلاً در موسسه گویته گرفته می‌شد، اما اکنون این ورکشاپ‌ها در افغان فیلم گرفته می‌شود.

حق شناس هنر انیمیشن‎سازی را برای پیام‎رسانی، آموزش کودکان و رشد فرهنگ جامعه مؤثر دانست و گفت: فیلم‌های یک و 2 دقیقه‌ایی انیمیشنی مـی‌تــواند پیـام‌های بزرگی را به مخاطب انتقال دهد.

وی افزود: انیمیشن می‌تواند بهتر از فیلم‌های سینمایی حالت‌ها و صحنه‌های هنری را ایجاد کرده و تأثیرات بیشتر بر مخاطب بگذارد.

حق‎شناس تأیید کرد: در داخل افغانستان در بخش انیمیشن بخش‌های فنی وجود ندارد.

وی با اشاره به انیمیشن «بز چینی» که توسط یک مهاجر افغانستانی ساخته شده است، گفت: تاکنون کسی نتوانسته چنین اثری هنری در بخش انیمیشن در افغانستان داشته باشد.

وی با تعریفی از هنر انیمیشن خاطرنشان کرد: انیمیشن هنر حرکت است، با استفاده از گرافیک، که میتواند به طور فیلم و یا پیام‌های تصویری ارایه شود.

وی به عنوان یک گرافیک‎کار حرفه‌ای گفت: مهمترین بخش کار انیمیشن طراحی است و علاوه بر آن یک انیمیشن‎کار باید با برنامه‌های کامپیوتری در بخش گرافیک آشنا باشد از جمله افتر افکت، پریمیر، فوتوشاپ، ستریتر و 3 دی هستند.

وی افزود: در بخش هنری نیز کاریکاتور و هنر عکاسی بسیار مهم است تا یک انیمیشن‌‏ساز بتواند خوب کار کند.

«شمیم حق‎شناس» تحصیلاتش را تا درجه لیسانس در بخش گرافیک دردانشکده  هنرهای زیبای کابل گذرانده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع  کارشناسی‌ارشد این رشته است.

وی اولین‎بار یک انیمیشن 2 دقیقه‌ای را با نام «بازهم آرزو» ساخته که به گفتــه خــودش این انیمیشـن در افغــان فیلــم و خانه فیلم رویا نمایش داده شده و در جشنواره زنان هرات نیز راه یافته است.

حق‎شناس علاوه بر این که ورکشاپ‌های آموزش انیمیشن را در افغان فیلم برگزار می‌کند، در بخش‌های گرافیک و طراحی صحنه نیز دیگر فیلمسازان را کمک می‌کند.

کلید نوشت: این هنرمند یک بار به عنوان داور در «جشنواره فیلم‌های انیمیشنی تلویزیون صبا» همکاری کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار