خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

کره‌شمالی، مهمترین چالش سیاست خارجی ترامپ

پاسخ به تهدیدهای هسته‌ای کره‌شمالی احتمالا مهمترین چالش سیاست خارجی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواهد بود.

کره‌شمالی، مهمترین چالش سیاست خارجی ترامپ
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: پاسخ به تهدیدهای هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کره شمالی احتمالا مهمترین چالش سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا خواهد بود، اما پس از شکست راهبرد تحریم‌ها و آمادگی برای گفتگو که باراک اوباما آن را دنبال کرد، گزینه های پیش روی ترامپ محدود خواهد بود.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در یک توئیت در پاسخ به اظهارات کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، اعلام کرد موشک کره شمالی هرگز به خاک آمریکا نخواهد رسید. رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نوی خود با افتخار اعلام کرده بود که این کشور به زودی یک موشک بالستیک قاره پیما را آزمایش می کند.

اما این اظهارات جدید ترامپ که یک تهدید غیرمستقیم علیه پیونگ یانگ تفسیر می شود، انتقادهای جدیدی از واشنگتن را به دنبال داشت. کارشناسان گزینه نظامی را که موجب یک واکنش زنجیره ای در آسیا خواهد شد، خطرناک می دانند.

استروب تالبوت (Strobe Talbott) رئیس اندیشکده بروکینگز و معاون سابق وزیر امور خارجه در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون (سال 1993 تا 2001) در یک توئیت ضمن ابراز نگرانی گفت: «آیا رئیس جمهور ما 18 روز پیش از مراسم تحلیف خود یک جنگ پیشگیرانه علیه کره شمالی را وعده داده است؟»

فیلیپ لوکور، پژوهشگر فرانسوی در موسسه بروکینگز درخصوص پیام ترامپ گفت: «حمله به کره شمالی دیوانگی است.»

وی افزود: «نمی دانم که گزینه های آمریکا چیست... یا آمریکا با کره شمالی گفتگو می کند و به توافق می رسد یا اینکه تحریم ها را تقویت می کند.»

در واقع، بحث درباره راهبرد در برابر پیونگ یانگ، کسانی را که توصیه می کنند موجودیت کره شمالی با ترکیبی از تحریم ها و تهدیدهای نظامی هدف قرار گیرد، در مقابل کسانی قرار می دهد که می گویند باید از این ترکیب به عنوان اهرم فشاری برای از سرگیری مذاکرات به منظور خلع سلاح هسته ای کره شمالی استفاده شود.

دولت اوباما تلاش کرد این دو رویکرد را تلفیق کند: با تهدیدها و تحریم‌ها، اما از سوی دیگر بی وقفه به دنبال ازسرگیری گفتگو در چارچوب مذاکرات بین المللی شش جانبه بین کره شمالی، کره جنوبی، چین، آمریکا، روسیه و ژاپن که سال‌ها متوقف شده است، بود.

رابرت اینهورن (Robert Einhorn) که تا سال 2013 مشاور امور منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی در وزارت امور خارجه آمریکا بود، گفت بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کره شمالی ظرف دو یا سه سال آینده قادر به شلیک موشک هسته ای به آمریکا خواهد بود.»

به گفته این تحلیلگر، از نظر کره شمالی، برنامه های نظامی هسته ای و بالستیک این کشور قابل مذاکره نیست و پیونگ یانگ برای پیشبرد آن مصمم است.

رابرت اینهورن گفت برای پاسخ به این مسئله، دولت ترامپ باید تصمیم بگیرد که آیا راهبرد آن باید منحصرا اعمال فشار باشد یا آنکه اعمال فشار و مذاکره به صورت توأمان باشد.

کره شمالی در سال 2016 به رغم قطعنامه های سازمان ملل متحد، دست به دو آزمایش هسته ای زد که قدرتمندترین آن در تاریخ نهم سپتامبر صورت گرفت و همچنین حدود 20 موشک بالستیک شلیک کرد. از سال 2006، این کشور پنج آزمایش هسته ای و چندین موشک شلیک کرده است که تحریم های شدید بین المللی را به دنبال داشت. ماه مارس و نوامبر این تحریم ها تشدید شد.

اما این تدابیر تنبیهی هرگز کیم جونگ-اون را از پیگیری بی وقفه برنامه های نظامی بازنداشته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار