شفیعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برنامه‌ریزی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بسیار ضعیف است

اگرچه شاهد اتفاقات خوبی در زمینه تولید ادبی کودک و نوجوان هستیم اما در زمینه برنامه‌ریزی برای این مسئله ضعیف عمل کردیم.

کمال شفیعی، شاعر کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وقوع اتفاق‌های خوب در حوزه تولید ادبی گفت: اگرچه شاهد اتفاق‌های خوبی در زمینه تولید ادبی کودک و نوجوان هستیم اما در زمینه برنامه‌ریزی برای این مسئله ضعیف عمل کردیم. یک زمان کیهان بچه‌ها خاستگاه نویسندگان کودک و نوجوان بود و در یک دوره محافلی وجود داشت که نقشی کلیدی در این زمینه ایفا می کرد. امروزه در حوزه کودک و نوجوان اعم از شعر و داستان و مسائلی از این دست، هیچ ارگان و نهادی متولی چنین برنامه‌هایی نیست.

وی افزود: یک زمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تقش تاثیرگذاری داشت؛ اما در ساختار امروزه آن چنین مسئله‌ای دیده نمی شود. فکر نمی کنم دلیل این امر مسئله مالی باشد. به دلیل آنکه همواره جشنواره های مختلف توسط اداره های مختلف از اداره منابع طبیعی گرفته تا جاهای دیگر برگزار می‌شود. هم اکنون دو معضل عمده داریم. یکی آنکه دغدغه جدی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود ندارد. سرانه جمعیت ادبیات کودک و نوجوان بجز یکی دو مورد در بقیه استان‌ها به یک نفر می‌رسد. ادبیات کودک و نوجوان در حال حاضر مظلوم است و مظلوم تر واقع شده است.
 
این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به نبود بخش کودک و نوجوان در داستان و شعر انقلاب به عنوان یکی از بخش های جدی حوزه هنری بیان کرد: بیشتر در یک مناسبت خاص به ادبیات کودک و نوجوان پرداخته می‌شود. شب شعر و داستان کودک و نوجوان کمتر می‌بینیم و اساسا برنامه ریزی برای ادبیات کودک و نوجوان نداریم. سالهاست اثر برای نوجوانان منتشر می شود اما کاری برای این حوزه انجام نمی‌دهیم و فکر می‌کنیم، خلق اثر در این حوزه خود انگیخته است. باید چند نهاد متولی ادبیات کودک و نوجوان شود. در جشنواره شعر فجر تمام حوزه های مختلف ادبیات کودک و نوجوان چون خردسال، کودک و نوجوان و ... با هم داوری می شود.

شفیعی ادامه داد: بخش کودک در حوزه نمایشنامه و فیلمنامه بسیار ضعیف است. بیشتر یک نوع سمبل کاری و شانه از زیر بار خالی کردن در این حوزه دیده می‌شود. در چهار، پنج سال آینده ضربه مهلکی به ادبیات کودک و نوجوان می‌خورد. هیچ به فکر تربیت نسل آینده شاعر و نویسنده کودک و نوجوان نیستیم.
 


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار