شهرکرد؛

اصلاحی برای تولید بیشتر

طرح اصلاح نژاد گوسفند با هدف افزایش تولید و کیفیت گوشت قرمز در استان چهارمحال و بختیاری اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ چهارمحال و بختیاری یکی از قطب های دامپروری و تولید گوشت قرمز در کشور است که شغل بسیاری از مردم این استان دامپروری می باشد.

اصلاحی برای تولید بیشتر

معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با یک میلیون و 692 هزار و 500 دام سبک، 3 و یک صدم درصد از گوسفند کل کشور را داراست.

سام مردانی افزود: از ابتدای امسال 25 هزار و 700 تن گوشت قرمز در چهارمحال و بختیاری تولید شد که از این میزان 14 هزار و 700 تن مربوط به دام سبک و 11 هزار تن مربوط به دام سنگین می باشد.

اصلاحی برای تولید بیشتر

وی، عمده نژاد گوسفند موجود در چهارمحال و بختیاری را لری بختیاری بیان کرد و گفت: پرورش این نژاد به دلیل خشکسالی های اخیر و افزایش قیمت نهاده های دامی در استان با مشکل رو به رو شده است.

مردانی ادامه داد: بازده اقتصادی گوسفندان لری بختیاری از 25 درصد در سال 1384 به کمتر از 14 درصد در سال 1393 رسید.

اصلاحی برای تولید بیشتر

داشتن چربی زیاد، تک قلوزایی و بلوغ دیررس در نژاد لری بختیاری کارشناسان اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری را بر آن داشت تا به فکر چاره ای باشند.

کارشناس دام سبک اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با انجام مطالعاتی از سال 90 در این استان مشخص شد با آمیخته شدن نژاد پر بازده داخلی یا خارجی با نژاد بومی می توان کیفیت لاشه گوسفندان و وضعیت اقتصادی دامداران را ارتقا داد.

اصلاحی برای تولید بیشتر

کوروش غلامحسینی افزود: در طرح اصلاح نژاد دام سبک در چهارمحال و بختیاری، نژاد رومانف به عنوان نژاد پربازده انتخاب شد.

اصلاحی برای تولید بیشتر

وی ادامه داد: چند قلوزایی، درصد چربی کم لاشه، بلوغ زودرس و غریزه مادری بالا از مشخصات نژاد رومانف است.

غلامحسینی اضافه کرد: در طرح اصلاح نژاد پایه مادری گوسفندان لری بختیاری و پایه پدری گوسفندان نژاد رومانف هستند، بدین صورت بره های متولد شده 50 درصد لری بختیاری و 50 درصد رومانف می باشند.

معاون بهبود تولبدات دامی اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر این طرح بر روی 48 گله شامل 13 هزار و 800 گوسفند در 9 شهرستان استان در حال اجرا می باشد.

هم اکنون نسل اول طرح اصلاح نژاد گوسفند در استان چهارمحال و بختیاری به دنیا آمده و آماده جفت گیری است.

اصلاحی برای تولید بیشتر

سام مردانی اضافه کرد: ضریب تبدیل علوفه به گوشت در نژاد لری بختیاری 8 کیلوگرم است که این میزان در آمیخته ها به 6 کیلوگرم رسید.

وی با اشاره به اینکه درصد چربی در نسل اول طرح اصلاح نژاد از 15 درصد نژاد بومی به 6 درصد کاهش پیدا کرده ادامه داد: سن بلوغ در آمیخته ها نسبت به نژاد مادری 6 ماه کاهش و درصد چند قلو زایی یک درصد افزایش یافته است.

اصلاحی برای تولید بیشتر

با اجرای طرح اصلاح نژاد دام سبک در چهارمحال و بختیاری پیش بینی می شود در 10 سال آینده 80 تا 120 هزار گوسفند سنتز نژاد شده یه عنوان پایه گله های مولد در سطح استان داشته باشیم.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.