شاهرخ شجری:

واردات خشکبار نداریم/ لزوم استفاده از بسته بندی مدرن برای عرضه محصولات

مدیر کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: از آنجایی که واردات خشکبار نداریم لذا تمام محصولات خارجی موجود در بازار قاچاق است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان میزان تولید خشکبار در کشور  به بیش از ۸۰۰ هزار تن می رسد که از این میزان تولید، حدود ۴۰۰ هزارتن صادر و مابقی در داخل مصرف می شود.

این در حالی است که
با وجود توانایی داخل در تامین نیاز بازار ، خشکبار خارجی و البته قاچاق به وفور یافت می‌شود که نشان از  وجود منافع زودگذر سود جویان است و این خود سر آغازی بر تشدید مشکلات تولیدکنندگان این بخش شده است.

در کنار این موضوع برخی اقلام صادراتی نیز با بسته بندی مطلوب به نام کشور های دیگر در بازارهای بین المللی به فروش می رسد که نمونه بارز این موضوع زعفران ایرانی در بسته بندی اسپانیایی است.

شاهرخ شجری مدیر کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص صادرات خشکبار گفت: اکنون بیش از 2 میلیارد دلار انواع محصولات خشکبار به کشورهای مختلف جهان صادر می شود.

وی عرضه محوری را مشکل اساسی ساختار صادراتی کشور دانست و اظهار داشت: زمانی که مازاد تولید بر مصرف وجود داشته باشد اقدام به صادرات می کنیم که این رویه باید به سمت رویکردهای تقاضا محور تغییر جهت دهد.

شجری با اشاره به اینکه مهمترین اقدام در صادرات توجه به خواسته های طرف خارجی است، بیان کرد: تولیدکنندگان خشکبار باید بسته بندی،تبلیغات و ابعاد مختلف آن را منطبق با خواسته های مصرف کننده در نظر گیرند و در آن زمان است که با سیاست های نفوذ و توسعه می توان صادرات محصولات را افزایش داد.

مدیر کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: رویکرد این وزارتخانه ایجاد زنجیره های صادراتی به جهت انسجام بیشتر در این بخش و با هدف انتقال خواسته های مصرف کننده خارجی به تولید کننده است که توسعه صادرات محصولات کشاورزی را در پی دارد.

شجری ضمن بیان اینکه برخی محصولات خشکبار از طریق بسته بندی مناسب محصولات وایجاد ارزش افزوده در  بازار بین المللی عرضه می‌شود، عنوان کرد: در چند سال اخیر محصولات در قالب بسته بندی های کوچک تولید شده که گامی مهم در توسعه صادرات بشمار می رود و باید به این نکته توجه داشت که تنوع محصولات در کنار تبلیغات و بسته بندی مناسب منجر به افزایش صادرات خواهد شد.

به گفته وی برای توسعه صادرت محصولات خشکبار راهی جز استفاده از روش های نوین بازاریابی و تکنولوژی روز برای بسته بندی مطلوب محصولات نداریم.

مدیر کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص واردات خشکبار به کشور گفت: با توجه به تولید مناسب و تامین نیازهای داخلی، تعرفه های سنگینی برای واردات خشکبار وضع شده و باید تلاش شود تا ازظرفیت های موجود در این بخش برای صادرات بیشتر استفاده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: بخشی از خشکبار خارجی در کشور از مبادی غیررسمی و قاچاق وارد کشور شده و وزارت جهاد کشاورزی برنامه ای برای واردات این محصول ندارد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار