اصفهان؛

بناهای تاریخی اصفهان نیاز به مقاوم سازی اضطراری ندارد

استاد دانشگاه 'مینهو' پرتغال گفت: مساله نگران کننده و حادی در باره هیچکدام از بناهای تاریخی اصفهان و ضرورت مقاوم سازی اضطراری آنها وجود ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،پروفسور 'پائولو لورنسو' امروز در کارگاه آموزشی تخصصی و میزگرد تخصصی'بررسی چالش های استفاده از روش های پیشرفته تحلیل و پایش سازه های تاریخی در اصفهان' با ابراز شگفتی از میزان رطوبت موجود در آثار تاریخی این شهر گفت: رطوبت موجود در آثار تاریخی اصفهان، موضعی و زیاد است اما سطح پایین آب زیر زمینی در منطقه، خطری جدی ایجاد نمی کند و براحتی قابل حل است.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
مجموعه های جهانی میدان امام، کاخ موزه چهلستون، مسجد جامع عتیق، آتشگاه ، منارجنبان و خانه های تاریخی در اصفهان، مجموعه های خانه بروجردی ها و تپه های سیلک در کاشان و مساجد جامع نائین، نطنز، ابیانه، خوانسار، گلپایگان و بازار تاریخی اصفهان از مهمترین آثار تاریخی استان اصفهان محسوب می شود.
وی همچنین با اشاره به بازدید روز گذشته خود از مجموعه جهانی آبی شوشتر (استان خوزستان)گفت: وضعیت مجموعه بناهای تاریخی و جهانی شوشتر، حساس و اضطراری است.
سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب است که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.
در سفرنامه مادام 'ژان دیولافوآ' باستان‌شناس نامدار فرانسوی، از این محوطه بعنوان بزرگترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.
پروفسور لورنسو افزود: در صورتی که اقدام مناسبی برای مقاوم سازی این بناها در شوشتر انجام نشود، تلفات جانی و میراثی زیادی بدنبال خواهد داشت.
استاد دانشگاه مینهو پرتغال گفت: حدود 80 درصد از بناهای مسکونی و روستایی ایران از خشت ساخته شده است و در صورتی که اقدام مناسبی برای مقابله با زلزله انجام نشود خسارت های سنگینی را بوجود خواهد آورد.
وی افزود: مشکل تخریب ساختمان های بتُنی و فولادی هم در صورتی که بر اساس مبانی زلزله ساخته نشده باشد، وجود دارد.
لورنسو با بیان اینکه روش های حفاظت از آثار تاریخی غربی مخصوص کشورهای غربی است، گفت: مردم ایران باید برای چگونگی حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی کشور خود تصمیم بگیرند.
وی افزود: روش های حفاظت از آثار تاریخی باید در هر کشوری، بومی سازی و اجرا شود.
وی با بیان اینکه مقاوم سازی بناهای تاریخی باید با سرعت معمول و متداول انجام شود، گفت: مداخله و بررسی بناهای تاریخی مانند خواندن یک کتاب است که اگر با سرعت بخوانیم چیزی از آن فرانخواهیم گرفت.
استاد دانشگاه مینهو پرتغال گفت: در مقاوم سازی بناهای تاریخی، حفظ جان انسان ها و حفظ ارزش های آن بنا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه در از لحاظ مهندسی 20 تا 30 درصد از خطاهای مقاوم سازی قابل قبول است، گفت: برخی از افراد گمان می کنند هرچه که توسط نرم افزار ارائه می شود کامل است در صورتی که اینگونه نیست.
معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این میزگرد تخصصی گفت: اقداماتی که ما در آینده انجام می دهیم نباید آثار تاریخی را به چالش بکشد.
ناصر طاهری با اشاره به اهمیت توجه به پژوهش افزود: قبل از انجام هرگونه اقدام مرمتی باید از طریق پژوهش به سمت تهیه مطالعات فرهنگی و تاریخی آثار گام برداریم.
وی با بیان اینکه باید اصل برگشت پذیری را در مرمت و مقاوم سازی بناها مورد توجه جدی قرار دهیم، گفت: توجه به اصالت و یکپارچگی آثار تاریخی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه مسیر عبور قنات ها از خطرناکترین مسیرها محسوب می شود، گفت: مسیر قنات ها از حادثه خیزترین نقاط در زمان بلایای طبیعی محسوب می شود که در درازمدت ما را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: قبل از هر اقدامی در زمینه مرمت و مقاوم سازی بناهای تاریخی، باید مطالعه و آینده نگری کامل انجام شود.
کارگاه آموزشی تخصصی روش های پیشرفته در تحلیل و پایش سازه های تاریخی و میزگرد تخصصی چالش های استفاده از روش های پیشرفته تحلیل و پایش سازه های تاریخی در دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان برگزار شد.
پروفسور لورنسو استاد دانشگاه مینهو پرتغال روز شنبه در کارگاه آموزشی تخصصی با عنوان روش های پیشرفته در تحلیل و پایش سازه ها ی تاریخی سخنرانی کرد.
لورنسو استاد تمام دپارتمان مهندسی عمران دانشگاه 'مینهو قیمارژ' پرتغال و رئیس گروه سازه های تاریخی و آجری گروه عمران این دانشکده است.
این کارگاه و میزگرد تخصصی با حضور مهرداد حجازی دبیر کمیته علمی کارگاه و عضو هیات علمی دانشکده عمران و حمل و نقل، عیسی اسفنجاری استاد دانشگاه هنر اصفهان و ناصر طاهری معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان برگزار شد.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.