مقام سابق آمریکایی: آمریکا نمی‌تواند وکیل اسرائیل باشد

مقام سابق آمریکایی ضمن حمایت از رای ممتنع واشنگتن به قطعنامه ضدصهیونیستی در سازمان ملل، گفت آمریکا نمی‌تواند طرفدار مطلق رژیم صهیونیستی باشد.

مقام سابق آمریکایی: آمریکا نمی‌تواند وکیل اسرائیل باشدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، جیمز بیکر، وزیر خارجه، وزیر خزانه‌داری و رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان، که در انتخاب مقامات دولت ترامپ از جمله وزیر امور خارجه‌اش، مشاور او بوده است در گفتگو با برنامه هفتگی فرید زکریا درباره قطعنامه تحریم شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «این برای اولین بار نبود که آمریکا قطعنامه مربوط به تحریم شهرک‌سازی‌های اسرائیل را وتو نکرد.» 

وی مدعی شد: سیاست دیرینه آمریکا در این زمینه آن بوده است که به این قطعنامه‌ها رای ممتنع بدهد. در سال ۱۹۸۰ قطعنامه مشخصی در این زمینه مطرح بود که آمریکا به آن قطعنامه نیز رای ممتنع داد و آن را وتو نکرد. این اقدام آمریکا در انتقاد شدید از اسرائیل بود. موارد متعددی از قطعنامه‌هایی وجود دارد که به شدت در انتقاد از اسرائیل بوده و آمریکا از این قطعنامه‌ها حمایت کرده است. بنابراین، رای آمریکا به قطعنامه اخیر شورای امنیت نیز گسست از سنت دیرینه‌اش در این زمینه نبوده است. 

این مقام سابق آمریکایی افزود: علت اینکه معتقدم شهرک‌سازی‌ها کار نادرستی است این است که این کار سبب می‌شود شرایطی در میدان عمل بوجود بیاید که مانعی برای مذاکره درباره این سرزمین‌ها براساس ماده زمین درمقابل صلح در قطعنامه‌های ۲۴ و ۳۳ و ۳۸ شورای امنیت می‌شود. وقتی این کار (شهرک سازی)، انجام می‌شود دیگر چیزی باقی نمی‌ماند که بتوان درقالب مبادله زمین در مقابل صلح بتوان درباره آن مذاکره کرد. بنابراین فکر نمی‌کنم موضع اخیر ما در این باره، غیرعادی باشد. به نظرمن، راه حل ایجاد دو کشور، تنها راه حل واقعی برای مشکل اسرائیل و فلسطینی‌ها است. بدون راه حل دو کشور و فقط درصورتیکه یک کشور (اسرائیل) وجود داشته باشد، اسرائیل نمی‌تواند ماهیت دموکراتیک و ماهیت «یهودی» خودش را حفظ کند؛ زیرا ترکیب جمعیتی اسرائیل به صورتی است که دیریا زود، جمعیت فلسطینی در اسرائیل بسیار بیشتر خواهد شد و اسرائیل در وضعی قرار خواهد گرفت که حق رای فلسطینی‌ها را کاملا از بین ببرد و یا به اقداماتی از این قبیل مبادرت کند. 

بیکر اضافه کرد: همانطور که ایهود باراک نخست وزیر پیشین اسرائیل گفته است، اگر اسرائیل می‌خواهد به حکومتی آپارتایدی تبدیل نشود باید تصمیمات دشواری اتخاذ کند. از این منظر، موضع آمریکا در رای ممتنع به این قطعنامه درست بوده است.» 

وی در ادامه گفت: «دست کشیدن از راه حل تشکیل دو کشور، می‌تواند مشکل جدی برای آمریکا بوجود بیاورد و این مشکل فقط از منظر مناقشه اعراب و اسرائیل نیست، بلکه می‌تواند در کل منطقه، مشکلات کلی‌تری برای ما بوجود بیاورد.» 

وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه گفت: نکته اخری که می‌خواهم بگویم این است که رئیس جمهور منتخب (ترامپ) گفته است او می‌خواهد رئیس جمهوری باشد که مناقشه اعراب و اسرائیل یا مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها را حل کند. امیدواریم او بتواند این کار را انجام بدهد. اگر قرار باشد این کار به موفقیت منجر شود، رهبری آمریکا در صدر کار‌ها لازم است. اما اگر ما به نوعی، بسیار مغرضانه عمل کنیم نمی‌توانیم در این زمینه موفق باشیم. ما نمی‌توانیم وکیل اسرائیل باشیم و انتظار داشته باشیم که مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها حل شود. امیدوارم او در این زمینه موفق باشد و بتواند این کار را انجام بدهد. آمریکا باید دست کم می‌انجی نیمه صادق باشد.» 

جیمز بیکر در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تصمیم ترامپ برای انتخاب سفیر جدید آمریکا در فلسطین اشغالی که می‌گوید کرانه باختری باید به رژیم صهیونیستی ملحق شود و سفارت این رژیم از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل شود، گفت: «من با موضع او در این زمینه موافق نیستم. من سفیر مشخص شده برای این منظور را نمی‌شناسم. من درباره او هیچ اطلاعاتی ندارم. رئیس جمهور منتخب آمریکا حق دارد هرفردی را که بخواهد برای حضور در دولتش انتخاب کند، اما اگر او می‌خواهد مشکل بسیار دشوار مناقشه اعراب و اسرائیل را حل کند باید به گونه‌ای عمل کند که او را به نوعی میانجی صادق تلقی کنند و اگر او اینگونه رفتار نکند، حل مناقشه مذکور اتفاق رخ نخواهد داد.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار