چه کسانی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند؟

در پی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولان کشوری این ضایعه را تسلیت گفتند.

چه کسانی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند
به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به دنبال درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولان کشوری پیام‌های تسلیتی را به همین مناسبت صادر کردند به شرح ذیل است:


پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

رهبر انقلاب  اسلامی در پیامی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند. 
 
متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  رهبر انقلاب به شرخ ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انّا لله و انّا الیه راجعون

با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.

او نمونه‌ی کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود.

سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواکم و مقاومت در برابر این همه و آن گاه مسئولیت های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است.

با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.

اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است.

غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم .
غفرالله لنا و له

سید علی خامنه ای
 ۱۹ دیماه ۱۳۹۵



محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، ارتحال حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون

ارتحال ناگهانی و جانگداز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دانشمند بزرگ، عالم عالیقدر، مبارز نستوه و یار دیرین حضرت امام خمینی و رهبری معظم انقلاب که عمر پر برکت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگی هرچه تمام تر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سپری کرد، مایه تاسف، تاثر و تالم عمیق اینجانب و کلیه همکارانم در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گردید.

این یار وفادار انقلاب و مردم، همواره و همیشه و در تمامی دوران های پر فراز و نشیب زندگی پر ثمرش و در مسئولیت های حساس و خطیر خود در هدایت مسیر توسعه و پیشرفت ایران و تعمیق انقلاب، تلاشی وافر داشتند و همواره با نگاهی ژرف و تیزبین که یکی از ویژگی های خاص آن فقید سعید بود، علاوه بر توجه و دقت نظر در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی کشور در امر پیچیده و دشوار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقشی به سزا و موثر برای عبور کشور از تنگناهای صعب العبور در مقاطع خاص داشتند. تاریخ معاصر ایران و جهان نقش و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی را همواره به یاد خواهد داشت و بی شک مردم بزرگوار و فهیم ایران نیز قدردان تلاش های صادق آن بزرگمرد خواهند بود.

اینجانب و تمامی همکارانم این ضایعه عظیم و دردناک را به محضر مقام معظم رهبری که یکی از شاخص ترین یاران دیرین و صدیق خود را از دست دادند و به تمامی ملت شریف ایران و به خصوص همسر و فرزندان برومند ایشان تسلیت عرض نموده و برای روح بلند آن عزیز از دست رفته علّو درجات از درگاه حضرت احدیت خواستارم.

محمد جواد ظریف
وزیر امور خارجه



آیت الله جنتی در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

خبر رحلت آیت الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی، مجاهد دوران نهضت اسلامی و یار دیرین حضرت امام خمینی (ره)، موجب تالم و تاثر گردید. آن سفر کرده، در دوران رژیم طاغوتی و وابسته پهلوی، رنج و محنت بسیاری را متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با قبول مسئولیت‌های مهم همچون ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز مجلس خبرگان رهبری، کوشا بود.
اینجانب ضمن قدردانی از زحمات بی‌شائبه ایشان برای نظام اسلامی، رحلت ایشان را به مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه‌ای و بازماندگان، تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت و غفران واسعه الهی را برای ایشان مسالت دارم.

احمد جنتی
رئیس مجلس خبرگان رهبری



پیام تسلیت محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

احمدی نژاد رئیس جمهور سابق با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی را به مقام معظم رهبری ، خانواده محترم و علاقمندان به ایشان تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت ناگهانی جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای هاشمی رفسنجانی از مبارزین صدر نهضت امام خمینی (ره) و یار دیرین رهبری معظم انقلاب اسلامی و از جمله موثرترین چهره های سیاسی دهه های اخیر کشور که در صحنه های گوناگون و حساس انقلاب و در مناصب مختلف نقش آفرینی گسترده ای داشته اند موجب تآسف و تاثر گردید.

اینجانب درگذشت ایشان را به مقام معظم رهبری ، خانواده محترم و علاقه‌مندان به ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای ایشان غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

محمود احمدی نژاد



پیام تسلیت سپاه به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، پیام تسلیت صادر کرد. 

در بخشی از این پیام آمده است: حافظه تاریخی انقلاب اسلامی و ملت ایران گواهی می‌دهد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از "پیشتازان انقلاب" و "یار دیرین امام و رهبری" به شمار می‌رود که تلاش‌های خستگی ناپذیر وی در پیروزی نهضت اسلامی، به ویژه در صحنه‌های دشوار و پرخطر مبارزه با رژیم اهریمنی پهلوی و تحمل زندان و شکنجه و مقاومت‌های کم نظیر او در برابر ساواک برای همیشه ماندگار خواهد بود.

این پیام افزوده است: مشارکت و نقش آفرینی‌های آن روحانی ارجمند و مجاهد در "شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران" و عهده‌دار شدن مسئولیت‌های بزرگی از جمله "ریاست جمهوری"، "ریاست مجلس شورای اسلامی"، "ریاست مجلس خبرگان رهبری"، "ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام" و نیز مسئولیت‌های خطیر در دوران پرافتخار "دفاع مقدس" و همچنین مبارزه مستمر با ضدانقلاب، او را همواره کانون توجه دوستان و دشمنان انقلاب و نظام اسلامی قرار داده بود.

در ادامه این پیام نام هاشمی رفسنجانی از اجزای غیرقابل انفکاک تاریخ نهضت اسلامی توصیف و تصریح شده است: 

مرحوم هاشمی رفسنجانی یار همراه امام، رفیق دیرین و همسنگر و همگام مقام معظم رهبری در دوران نهضت اسلامی و عصر پرفروغ جمهوری اسلامی ایران و از طلایه‌داران مبارزه ضد نظام ستمشاهی محسوب می‌شود و خدمات ارزنده وی در عرصه‌های دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و حمایت و همراهی با جایگاه رهبری انقلاب در عصر امام خمینی (ره) و دوران امام خامنه‌ای (مدظله العالی) عامل عصبانیت دشمنان ملت ایران و خناسانی است که در رویای گسستن ارتباط وثیق وی با ولی فقیه زمان بودند.
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان این پیام با تسلیت و تعزیت ارتحال آقای هاشمی رفسنجانی به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای (مدظله العالی) ، ملت شریف و بصیر ایران و خانواده محترم وی تأکید کرده است: 

بی تردید نام "هاشمی رفسنجانی" و جلوه‌های خدمات این مبارز کهنسال و یار دیرین رهبر معظم انقلاب به کشور و نظام اسلامی، در ذهن همه دلسوزان و علاقه‌مندان ایشان خواهد ماند.



اعضای شورای نگهبان در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

رحلت جناب آقای آیت الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین انقلاب اسلامی و پیوستن ایشان به مقتدای خویش حضرت امام خمینی (ره) موجب تاثر گردید. آقای هاشمی رفسنجانی از دوران جوانی با پیوستن به نهضت اسلامی امام خمینی (ره) راه مبارزه با رژیم طاغوت را در پیش گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز خدمات شایانی در عرصه‌های مختلف داشت.
اعضای شورای نگهبان، درگذشت ایشان را به مقام معظم رهبری و خانواده و بستگان ایشان، تسلیت گفته و برای ایشان رحمت واسعه الهی را آرزو می‌کنند.



سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پیامی ارتحال ملکوتی مبارز خستگی ناپذیر، مجاهد نستوه، عالم بزرگوار، سردار بزرگ انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس ، سازندگی و سربلندی ایران اسلامی را به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری مدظله العالی، ملت بزرگ ایران به ویژه خانواده ی آن عزیز سفر کرده تسلیت گفت.

در این پیام سردار دهقان با اشاره به نقش ممتاز و بی بدیل مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در شکل گیری انقلاب اسلامی ، دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی ، استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و عرصه ها و حوادث گوناگون و خطیر پس از انقلاب تأکید شده است، بی تردید ملت شریف یار صدیق ، باوفا و صمیمی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را فراموش نخواهند کرد و همواره یاد و نام او بر تارک تاریخ حماسی این مرز و بوم خواهد درخشید.

در این پیام سردار دهقان برای آن عالم مجاهد و جلیل القدر علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای خانواده ، بستگان ، همرزمان ، همسنگران و همراهانش صبر و شکیبایی مسئلت نموده است.



حدادعادل درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت

غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن این پیام به‌ شرح زیر است:

درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری را به مردم، رهبر معظم انقلاب و خانواده‌ ایشان تسلیت می‌گویم.

بی‌گمان خدمات ایشان به اسلام، انقلاب و کشور ماندگار خواهد بود.

اینجانب از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای خانواده ایشان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.

غلامعلی حدادعادل



پیام توئیتری روحانی درپی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیامی کوتاه در توئیتر منتشر کرد.

متن این پیام به این شرح است: روح بزرگ‌مرد انقلاب و سیاست، مظهر صبر و استقامت به آسمان عروج کرد.


آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

متن پیام تسلیت آیت الله هاشمی شاهرودی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با کمال تأسف، خبر درگذشت برادر گرامی و مبارز ،مرحوم آيت الله هاشمی رفسنجانی رحمة الله علیه واصل گردیده و موجب اندوه و تأثر عمیق قلبی گشت.

این انسان خدوم و مجاهد، از پیشگامان مبارزه و نهضت عظیم امام راحل و از جمله افراد برجسته انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می رفت که از عمق جان به ندای قائد عظیم الشأن امام راحل  قدس الله نفسه الزکیه لبیک گفته و به حق در آن دوران سخت مبارزه با رژیم سفاک ستمشاهی در ایثار جان و مال دریغ نورزید و همواره در مسیر اعتلای کلمه طیبه انقلاب اسلامي قبل و بعد  از پیروزی و در عصر قیادت آن یگانه دوران ،گام برداشت و از جمله افراد مورد اعتماد ایشان بود که بار مسئولیت های سنگینی را در آن دوران به شایستگی بدوش کشید.

پس از رحلت آن قائد فقید، و در عصر زعامت و قیادت خلف صالح امام راحل(ره)، یکی از یاران وفادار به انقلاب و رهبری باقی ماند و خدمات گسترده و ماندگاری را در مسئولیت خطیر اداره دولت ،پس از جنگ تحمیلی و همچنین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از خود بجای گذاشت.

بی تردید مصیبت درگذشت این مجاهد خستگی ناپذیر ثلمه ای است که تنها فضل و رحمت واسعه الهی می تواند آن را جبران کند.
اینجانب رحلت آن مرحوم مغفور را به ساحت مقدس امام زمان (عج)و به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیت آن مرحوم خاصه اخوان و آقازادگان و عموم  ارادتمندان به ایشان و به همه ملت بزرگ ایران اسلامی  تسلیت عرض نموده برای ایشان مغفرت و رحمت الهی و برای، بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

سید محمود هاشمی شاهرودی



دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

دریابان علی شمخانی طی پیامی درگذشت جانگداز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به محضر مقام معظم رهبری، مردم شریف ایران و خانواده ایشان تسلیت گفت.

در  این پیام آمده است؛ ضایعه درگذشت  یار دیرین امام خمینی ره و مقام معظم رهبری مدظله العالی که تکیه گاه کم نظیری برای انقلاب اسلامی بودند، موجب تاثر و تالم شدید است.

ایشان در کنار خدمات ارزشمند در طول سالهای قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرماندهی شجاع و مدبرو تصمیم‌گیری ارزشمند در جبهه های نبرد  حق علیه باطل بودند .این پیام می افزاید: نقش محوری ایت الله هاشمی در کسوت جانشینی فرمانده کل قوا در پیروزی های رزمندگان اسلام هرگز از یادها نخواهد رفت. 

اینجانب ضمن تسلیت درگذشت این فقیه و عالم مجاهد به محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی و خانواده هاشمی رفسنجانی، علو درجات و رضوان الهی را برای ایشان  مسئلت می نمایم.



علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

متن پیام ولایتی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به این شرح است

بسم الله الرحمن الرحیم 

انا لله و انا الیه راجعون 

خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبارز نستوه و مجاهد دوران سخت مبارزات نهضت اسلامی و یار دیرین حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که بیش از پنجاه سال از عمر خویش را در راه مبارزه با رژیم ستمشاهی و بعد از پیروزی انقلاب در جهت ثبات و تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته اند تاسف بار و موجب تالم و اندوه گردید .

ایشان در دوران مبارزات انقلاب با صبر ، استقامت و تحمل رنج های فراوان و در عین حال تیزهوشی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی همت گمارده و پس از آن نیز چون یاری وفادار و مستحکم در کنار امام(ره) و رهبری در فراز و نشیب های فراوان و سختی های دوران جنگ، پیروزی، ثبات و توسعه کشور و همچنین استقرار نظام مردم سالار دینی در جمهوری اسلامی ایران در کنار پذیرش مسئولیت های خطیر و مهم تلاش کرد که پرونده مملو از همت ایشان در اذهان ملت بزرگ ایران به یادگار خواهد ماند.

این جانب رحلت جانگداز ایشان را به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب، ملت شریف ایران و بازماندگان آیت الله هاشمی تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت و غفران الهی برای آن فقید سعید مسئلت می نمایم.

علی اکبر ولایتی

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام



پيام تسليت محمدرضا باهنر رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري در پی درگذشت آيت الله هاشمی رفسنجانی

بسم الله الرحمن الرحيم

انّا لله و انّا اليه راجعون

خبر درگذشت يار ديرين امام و رهبري، مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني باعث تأثر و تألم فراوان گرديد. بي شك اين ضايعه اسفناك براي ملت شريف ايران اسلامي مايه غم و اندوه خواهد بود. آيت الله هاشمي را مي توان به حق عضو هيئت امناء انقلاب اسلامي ايران ناميد. فعاليتهاي مؤثر و مبارزات خستگي ناپذير ايشان به عنوان يكي از شاگردان مبرّز امام خميني(ره) همراه ياران گرانقدر امام راحل(ره) همچون مقام معظم رهبري، شهيد بهشتي، شهيد مطهري، شهيد باهنر، شهيد مفتح و ديگر مبارزان انقلاب، نقش به سزايي در پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران داشت. 

آيت الله هاشمي در دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز همواره در جايگاههاي مهم، سرنوشت ساز و مؤثري در كشور ايفاي نقش نمود كه از آن جمله مي توان به رياست مجلس شوراي اسلامي، رياست جمهوري، رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام و رياست مجلس خبرگان رهبري اشاره نمود. مرحوم آيت الله هاشمي در سمت جانشيني فرماندهي كل قوا نيز منشاء تصميمات و اقدامات مهم و سرنوشت سازي در دوران پرافتخار دفاع مقدس بود. خطبه هاي دشمن شكن و افشاگرانه مرحوم هاشمي در نمازهاي جمعه تهران و تربيت صدها تن از مديران نظام اسلامي در رده هاي گوناگون از ديگر يادگارهاي ارزشمند حيات ايشان مي باشد كه مصداق عيني عاش سعيداً و مات سعيداً بود. 

اينجانب با اندوه فراوان ضايعه درگذشت مرحوم آيت الله هاشمي را خدمت مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي(مدظله العالي)، ملت شريف و قدرشناس ايران اسلامي و خانواده آن مرحوم تسليت عرض نموده و از درگاه ايزد منّان براي آن مرحوم رحمت واسعه الهي و علوّ درجات مسئلت دارم. 

محمدرضا باهنر

رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبری



پیام تسلیت وزیر کشور در پی رحلت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

در پی رحلت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، وزیر کشور با صدور پیامی، رحلت آن مجتهد آگاه را تسلیت گفت.

متن کامل این پیام بدین شرح است؛

انالله و انا الیه راجعون

رحلت مجاهد نستوه و شاگرد صدیق حضرت امام راحل (ره) و یاور مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب تاثر و تالم گردید. رجاء واثق دارم روح آن بزرگمرد انقلابی در جوار محبوب خویش امام امت و شهدای نهضت انقلاب اسلامی در آرامش خواهد بود . اینجانب رحلت آن مجتهد آگاه را به حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا له فداه) و رهبر فرزانه و آگاه انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و تمامی ملت شریف ایران و خانواده ایشان تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.
عبدالرضا رحمانی فضلی

وزیر کشور



تسلیت اینستاگرامی محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به محضر رهبر بزرگوار انقلاب و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنم.

 امروز جلسه کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شده بود. حال بسیار خوبی داشت از رهبر انقلاب و همراهی خود با ایشان خاطرات فراوان تعریف میکرد. از همکاری سپاه و ارتش و مجلس و سایر قوا در زمان خود گفت و در حین صحبت با یکی از اعضای جلسه شوخی می کرد. به یکی از اعضا (آقای واعظی) با تعجب گفتم آقای هاشمی امروز خیلی حال حال خوشی دارد شما چه فکر می کنید؟



حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور ارتحال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

متن کامل این پیام به شرح زیر است:
 
 بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا (احزاب / 23)
 ارتحال عالم ربانی ، مجاهد نستوه و یار دیرین حضرت امام(ره)، رفیق دیرین و همسنگر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضایعه ای سنگین است که موجب تاسف و تاثر عمیق گردید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی نقشی بی بدیل در دوران بسیار دشوار مبارزات انقلابی، استقرار و استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و همچنین سازندگی و توسعه پس از جنگ تحمیلی داشت و در برهه های مختلف به پیشبرد انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کمک کرد.

خدمات این عالم بزرگ دینی و سیاستمدار برجسته جهان اسلام در مقاطع و سمت های مختلف از جمله در شورای انقلاب، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، فرماندهی جنگ در دوران دفاع مقدس، ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام فراموش ناشدنی است و فقدان ایشان بدون تردید ضایعه ای جبران ناپذیر برای کشور و ملت ایران به شمار می رود.

 فداکاری در راه آرمان های اصیل انقلاب و امام و ایستادگی و دفاع ایشان از خط امام (ره)، پشتیبانی از مقام معظم رهبری و نهادهای انقلاب و صبوری در مقابل مشکلات و نامهربانی ها از جمله ویژگی های برجسته این شخصیت بزرگ انقلاب بود که برای شناخت ابعاد مختلف آن باید سال ها تاریخ انقلاب را مطالعه و بررسی کرد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه غم انگیز به حضور رهبر معظم انقلاب، امت شریف ایران، همرزمان و ارادتمندان آن مرحوم و بخصوص  بیت معظم  هاشمی رفسنجانی، برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه خداوند متعال خواستارم .

 حسینعلی امیری



بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

دردا که جز به مرگ، نسنجند قدر مرد …

درگذشت ناگهانی و نابهنگام عالم جلیل القدر و سیاستمدار برجسته عصر حاضر ایران عزیز را تسلیت عرض می نمایم. آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول زندگی پر فراز و نشیب و پربار خود همواره منشاء تلاش و کوشش بی وقفه برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و توانمندی و توسعه کشور بودند. ایشان همانگونه که در سنین جوانی به تحقیق و تالیف کتابی ارزشمند پیرامون زندگی قهرمان مبارزه با استعمار و نماد توسعه و پیشرفت کشور، میرزا تقی خان امیر کبیر پرداختند، خود نیز چون او در طول حیات طیبه خود سعی و تلاشی وافر برای توسعه و پیشرفت  هرچه بیشتر کشور و رفاه مردم ایران داشتند. آن مرد فکر و اندیشه، علاوه بر تمامی ویژگی های منحصر به فرد خود در زمینه های اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی، در حوزه مسائل بین المللی و سیاست خارجی از درک و فهمی عمیق برخوردار بودند که با توجه به این ویژگی توانستند در برهه هایی حساس و بغرنج کشور را در مسیری سهل تر هدایت نمایند. ایشان همچنین علی رغم نگاه عمیق خود به امر خطیر مدیریت و مسائل اجرایی کشور، همواره در حوزه آموزش، پژوهش و تحقیقات نیز شخصیتی مشوق و پیگیر و کارساز بودند. فقدان این شخصیت کم شمار در تاریخ معاصر ایران ضایعه ای بس جبران ناپذیر برای تمامی آحاد مردم و فرهیختگان کشور،  به خصوص آنانی که در حوزه سیاست خارجی و مسائل بین المللی در جمهوری اسلامی ایران در حفظ و پیشبرد منافع ملی تلاش می نمایند، خواهد بود.

بهرام قاسمی
سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه



جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

متن پیام معاون اول رییس جمهور بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً
فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی

نفس مطمئن حضرت آیت ا... اکبر هاشمی رفسنجانی به آرامی سر بر آستان پروردگار نهاد و ملتی را داغدار کرد.

او سنگ صبور برای رنج‌های مردم و سرمشقی نیکو برای ابراز رضایت در برابر خداوند بود.

ایران قهرمانی ملی، ‌ ملت فرزندی شایسته، رهبری یاوری دیرین، ‌ نظام سرمایه‌ای بی‌بدیل و دولت پشتیبانی شجاع را از دست داد.

تن‌ها عنایت الهی، وحدت ملی و عزم همگانی است که می‌تواند از بار سنگین این ضایعه بزرگ بکاهد.

آن «فرزند برومند اسلام» و «مجاهد متعهد» که زندگیش با «حیات انقلاب» پیوند خورد، تجسم تاریخ مبارزات ملی ما علیه استبداد و استعمار است و به تعبیر معمار فقید انقلاب «مردان تاریخ تا آخر زنده هستند». آیت ا... هاشمی رفسنجانی که از نگاه رهبر معظم انقلاب «عالمی متفکر، سیاستمداری هوشمند، فقیهی زمان‌شناس، مجاهدی خستگی ن‌شناس، برادری مهربان برای ضعیفان و مدیری کاردان برای کشور» بود، در میدان‌های مختلف توسعه و سازندگی و دفاع از حقوق اساسی ملت راههای بسیار پیمود و کارنامه‌ای درخشان در این راه از خود به جا نهاد.

من این ضایعه ملی را به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه، ملت بزرگ ایران و خانواده شریف و صبور آن بزرگ، صمیمانه تسلیت می‌گویم.



حجت الاسلام ناطق نوری در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی صادر کرد

متن این پیام به این شرح است:

ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا باالایمان...

خبر ارتحال مبارز بزرگ انقلاب ، یار وفادار امام و رهبرى و همسنگر پیشکسوتم، حضرت آیت الله هاشمى رفسنجانى، عمق جانم را سوزاند.
بى تردید نقش بى بدلیل این شخصیت ممتاز در دوران مبارزه، خدمات شایسته و ماندگارش در سال هاى دفاع مقدس، اراده ی کارسازش در راهبری دوران فاخر سازندگی، صبر و استقامتش در برابر بی مهری ها و نگاه پیوسته امیدوارانه اش به آینده های روشن، نام هاشمی رفسنجانی را بر تارک افتخارات این مرز و بوم برأی همیشه ی تاریخ جاودان خواهد ساخت.
اینجانب به سهم خود این ضایعه ی بزرگ را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، ملت بزرگ ایران و خانواده ی ایشان تسلیت عرض نموده و برأی بازماندگان از درگاه الوهیت صبر و اجر خواستارم.



پیام تسلیت سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی

در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح پیام تسلیتی صادر کرد.

در پیام تسلیت سرلشکر باقری با اشاره به مجاهدت های آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران نهضت اسلامی آمده است:

«آن مجاهد سفر کرده در طول مبارزات انقلابی خود. در دوران رژیم ستم شاهی پهلوی رنج های بسیاری متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با قبول مسئولیت های خطیر نقش موثری در پیشبرد اهداف انقلاب داشت.
اینجانب ضمن تسلیت ارتحال این مجاهد خستگی ناپذیر و مبارز روزهای سخت انقلاب به فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف ایران و ارادتمندان و خانواده آن فقید سعید، از درگاه خداوند متعال برای رحمت و غفران واسعه مسألت می نمایم».



سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به جایگاه آیت الله هاشمی و سابقه مبارزاتی ایشان، تاکید کرد: مرد بزرگی از بزرگان امت اسلامی را از دست دادیم. ایشان طی 34 سال گذشته برای مقاومت یک حامی، ناظر و پشتیبان بزرگ بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی پدری عطوف، مهربان و همچنین مدافعی سخت در تمامی مراحل و شرایط سخت بود.

وی در ادامه این پیام بیان داشت: ما هرگز مواضع ایشان در حمایت و همراهی از حزب الله را فراموش نخواهیم کرد. ایشان در شادی ما خوشحال بود و در غم ما ناراحت. هیچ گاه در یاری ما تاخیر نکرد.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین با اشاره به دیدگاه آیت الله رفسنجانی نسبت به قضیه فلسطین گفت: ایشان به مسأله فلسطین ایمان داشت و در برابر صهیونیست‌ها مقاوم بود.

سید حسن نصرالله تاکید کرد:‌ به آیت الله امام خامنه‌ای (مد ظله) صمیمانه ترین تسلیت‌ها را عرض می‌کنم.



وزیر نیرو در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، متن پیام مهندس "حمید چیت چیان" در این باره به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون

ارتحال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی ، یار دیرین امام راحل و رهبرمعظم انقلاب ، مبارز نستوه و عالم بزرگ که به حق یکی از استوانه های نظام مقدس جمهوری اسلامی بود ، تاسف و تاثر وصف ناپذیر اینجانب و همکارانم را در وزارت نیرو برانگیخت. 

نقش بی بدیل و انکار ناپذیر این شخصیت برجسته در پیشبرد و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی، فرماندهی هوشمندانه و کم نظیر ایشان در دوران دفاع مقدس و مجاهدت خستگی ناپذیر در سازندگی، آبادانی و سرافرازی ایران اسلامی در سالهای پس از جنگ و در دوران سازندگی ، بخصوص همت بلند ، نگاه تیز بینانه  و هدایت هوشمندانه ایشان در پایه گذاری زیربناهای اصلی توسعه کشور ، از جمله خدمات این مرد بزرگ است که هیچگاه از حافظه تاریخ و مردم این مرز و بوم زدوده نخواهد شد و همواره از او به نیکی یاد خواهد شد. 

اینجانب و تمام همکارانم در صنعت آب و برق ، این ضایعه دردناک و جبران ناپذیر را به محضر مقام معظم رهبری و به همه مردم شریف و هوشیار ایران ، بخصوص خانواده مکرم آیت الله هاشمی رفسنجانی  تسلیت عرض نموده و از خداوند رحمت ، مغفرت وآرامش روح آن عزیز از دست رفته را خواستارم.
 
حمید چیت چیان – وزیر نیرو
 ۱۹ دیماه ۱۳۹۵



پیام تسلیت محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

انا لله و انا اليه راجعون 

با دريغ و افسوس فراوان درگذشت عالم رباني ، فقيه عاليقدر حضرت آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني براي همه ارادتمندان آن مرد بزرگ مصيبتي سنگين و ضايعه اي جبران ناپذير است.

آن بزرگوار كه از برجستگان انقلابي و سياسي معاصر جهان اسلام به شمار مي رفتند ، زندگي سراسر ايثار خود را وقف اعتلاي جامعه و امت اسلامي نمودند.

حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني به گردن صنعت معدن و تجارت كشور مثل ساير بخش هاي اقتصادي ، سياسي و اجتماعي حقي بزرگ دارد و بدون شك لقب سردار سازندگي برازنده ايشان بوده و من وظيفه دارم  از تلاش هاي ايشان  در سالهاي بعد از انقلاب  و حمايت هايي كه تا امروز   از اين حوزه بزرگ انجام دادند به نيكي ياد كنم.

اینجانب به نمایندگی از طرف همه خانواده بزرگ صنعت، معدن و تجارت تسلیت صمیمانه خود را به پیشگاه حضرت بقیه الله ارواحنا له فدا و رهبر معظم انقلاب اسلامی ، آیات عظام و علمای اعلام و تمامی اقشار جامعه ایران اسلامی تقدیم داشته و به ارادتمندان و به ویژه خاندان مکرم و ارجمند ایشان تعزیت عرض نموده و برای دیگر داغداران از خداوند متعال درخواست تسلا و برای روح مطهر آن بزرگوار رحمت و مغفرت الهی خواستارم.

محمدرضا نعمت زاده

وزیر صنعت،معدن و تجارت



پیام تسلیت ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در پی درگذشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم مجاهد، بزرگمرد اخلاق مداری و سیاست ورزی و یاور انقلاب اسلامی، یار و همراه صدیق امام خمینی، رفیق همدل و همراه مقام معظم رهبری،  حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی -رحمت الله علیه- را به مردم شریف ایران تسلیت می گویم.

ایشان علاوه بر نقش آفرینی و تلاش های موثر و هدفمند در مسیر شکل گیری و تثبیت انقلاب اسلامی و نیز جانشینی فرماندهی کل قوا،  نقش بی بدیلی در بازسازی ویرانی های پس از جنگ تحمیلی و تبیین و ترویج گفتمان سازندگی و توسعه اقتصادی داشتند و با شجاعت و نوآوری، اقتصاد کشور را در مسیر مناسب و متناسب با ظرفیت های ایران اسلامی قرار دادند.  

اینجانب از طرف خود و همکارانم در نظام بانکی کشور، مصیبت جانکاه فقدان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به محضر رهبر فرزانه انقلاب، رییس جمهور محترم، خاندان محترم هاشمی و مردم عزیز ایران تسلیت گفته، از درگاه خداوند رحمان برای روح  بلند و ملکوتی آن فقید سعید رحمت الهی و علو درجات خواستارم.  

ولی اله سیف



بیانیه تسلیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پی درگذشت ناگهانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین انقلاب، امام و رهبری اطلاعیۀ‌ تسلیتی صادر کرد که متن کامل آن بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم»
إنا لله و إنا إلیه راجعون
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، با دریغ و تأسف فراوان، درگذشت ناگهانی یار دیرین انقلاب، امام خمینی  «رحمت الله علیه» و مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، مرحوم مغفور حضرت آیت‌الله جناب آقای حاج شیخ  اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت می‌گوید.

فقدان این شخصیت کم‌نظیر که از پایه‌گذاران دوران مبارزات نهضت اسلامی و  از استوانه های راستین انقلاب و  همراه و همپای امام راحل عظیم الشأن  بود، موجب تأسف فراوان گردید. تلاش‌های مخلصانۀ ایشان در دوران مبارزات و روزهای شکل‌گیری انقلاب اسلامی و حضور هوشمندانه و هدایت و مسئولیت‌پذیری در مسندهای مختلف به‌ویژه در مراسم و مناسبت‌های انقلاب اسلامی و ایام‌الله ، از ایشان چهره‌ای نمونه و برجسته ساخت.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن ارج‌گذاری به مقام شامخ و خدمات و زحمات صادقانه و طاقت فرسای  ایشان به انقلاب اسلامی و مردم، این مصیبت وارده را به  محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا له‌الفداء، مقام معظم رهبری، امام خامنه ای «مدظله العالی»، خانواده محترم و عزادار ایشان و عموم مردم انقلابی ایران تسلیت عرض نموده، برای ایشان از درگاه ایزد منان رحمت و غفران واسعۀ الهی  و برای سایر بازماندگان صبر و اجر مسألت کرده  و از ملت بزرگ و داغدار  ایران اسلامی  دعوت می‌کند تا با حضور گسترده و پرشور خود، در مراسم تشییع و تدفین و  مجالس یادبود و  بزرگداشت، یاد و خاطره ایشان را گرامی بدارند.



یوناتن بت‌کلیا دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان و نماینده مسیحیان آشوری و کلانی در مجلس شورای اسلامی، ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

یوناتن بت‌کلیا با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

ارتحال جانگذاز مرد روزهای سخت، مبارز خستگی‌ناپذیر، یار امام راحل و یاور رهبری، حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، ضایعه‌ای دهشت‌انگیز در تاریخ ایران است.

آن تکیه‌گاه مطمئن رهبر معظم انقلاب، آن نستوه دلاور روزهای سخت، دار فانی را وداع گفت و ایران را در ماتم و سوگ خاموشی‌اش، غرقه کرد.

این ضایعه دردانگیز را به رهبر معظم انقلاب، خانواده گرانقدر آن مرحوم، دولتمردان و سیاست‌مردان و یاران و همراهان همه این سال‌ها و به ویژه مبارزان نسل اول و صبور ستم‌شاهی و ملت بزرگ ایران، تسلیت می‌گوید.

آن امیرکبیر عصر ما،‌ که در سالگشت خاموشی آن مرد افسانه‌ای رفت و یک قافله دل با خود برد.

یوناتن بت‌کلیا

دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان 



آیت‌الله جوادی آملی با صدور پیامی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت

در پیام تسلیت آیت‌الله جوادی آملی آمده است: ارتحال استوانه انقلاب اسلامی، صحابی صالح، صابر و صادق امام راحل (قدس سره) و امین امت، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به محضر مبارک بقیة‌الله، رهبر ملت بزرگ ایران و خاندان شریف آن رحیل محبوب تسلیت عرض می‌کنیم.

در این پیام تصریح شده است: بهترین ابراز همدردی در این سانحه سنگین ملی و رخداد توان‌فرسا، حفظ نظام اسلامی، تقویت ارکان و حرکت در مدار پیام رهبری است.

در پایان این پیام تاکید شده است: امید آنکه رنج مدبرانه و کوشش خالصانه بیش از نیم قرن آن عزیز، برای احیای مآثر قرآن کریم و آثار دوده طاها و یاسین علیهم افضل صلوات المصلین، ره توشه خوبی برای لقای خدای سبحان باشد.



جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفتند

متن بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

مرگ چنین خواجه، نه کاری است خرد

رحلت مجاهد نستوه، عالم جلیل‌القدر، مبارز انقلابی، مدافع حقوق مردم و مرید و همراه بنیان‌گذار فقید انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) و یاور مقام معظم رهبری که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش‌آفرین و قوام‌بخش نظام و متکای مردم بود را خدمت ملت شریف ایران، مقام معظم رهبری مراجع عظام تقلید،حوزه‌های علمیه و همه مسئولان و مدیران نظام و بیت ارجمند آن عالم خدوم تسلیت عرض می‌نماییم. خداوند روح آن فقید سعید را با اولیاء و معصومین محشور گرداند و به ملت پرافتخار ایران و بازماندگانش اجر و صبر عطا کند.»



پیام تسلیت کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی در پی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی

سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون

رحلت یار امام و همسنگر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را به ملت غیور ایران اسلامی تسلیت عرض می‌نمایم.

او که به امیر کبیر، معمار ایران نوین عشق می‌ورزید، خود امیرکبیر زمان بود و شگفتا آنکه در شب شهادت امیرکبیر به ملکوت اعلی پیوست. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نقش تاریخی خود را در دوران پیش از انقلاب، دوران دفاع مقدس، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به خوبی ایفا کرد. پس از جنگ تحمیلی سردار سازندگی بود و در بنیانگذاری طرح‌های بزرگ ملی نام جاودان خود را به ثبت رساند. در صحنه روابط خارجی معمار روابط خارجی کشور پس از جنگ بود و شخصاً برای حل مشکلات سیاست خارجی وقت می‌گذاشت و پیگیری می‌کرد. از خداوند بزرگ علو درجات آن بزرگ مرد را مسئلت و صبر و شکیبایی خانواده محترم ایشان را آرزو دارم.

سید کمال خرازی

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی



بسیج دانشجویی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

بسیج دانشجویی استان تهران در پیامی به مناسبت در گذشت رئیس مجمع تشخیص نظام تصریح کرد: ایشان مرارت‌ها و سختی‌های مبارزه با رژیم ستم شاهی را برای هدف والای تحقق نظام ولایی به جان خرید و در طول سال‌های پس از انقلاب با متانت و صبوری بارها وبارها تلاش دشمنان، برای ایجاد شکاف و دو گانگی در حاکمیت نظام اسلامی را ناکام گذاشتند.

در ابتدای این پیام آمده است: در گذشت حجت السلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی مبارز دوران انقلاب و یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری(مد) بس تاسف آور برای انقلاب و مردم ایران اسلامی بود.ایشان مرارت‌ها و سختی‌های مبارزه با رژیم ستم شاهی را برای هدف والای تحقق نظام ولایی به جان خرید و در طول سال‌های پس از انقلاب با متانت و صبوری بارها و بارها تلاش دشمنان، برای ایجاد شگاف و دو گانگی در حاکمیت نظام اسلامی را ناکام گذاشتند.

در انتهای این پیام خاطر نشان شد: بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران ضمن عرض تسلیت این فقدان به رهبر معظم انقلاب مردم انقلابی ایران اسلامی وخانواده ایشان، مغفرت و رحمت الهی را از خداوند ممنان برای آن مرحوم مسئلت می‌نماید.



جهاد دانشگاهی در پی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، پیام تسلیت صادر کرد

جهاددانشگاهی، ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به پیشگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده ایشان و مردم رشید ایران تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: مصیبت ارتحال حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ایران اسلامی را عزادار کرد. این فقدان بزرگ، تأثر و تألم رهبر عزیز انقلاب اسلامی، مردم رشید ایران و هر آنکه دل در گرو سربلندی نظام اسلامی سپرده است را رقم زد.

در ادامه این پیام آمده است: ایشان عالمی محقق، مجاهدی نستوه، سیاستمداری آگاه و صبور و یاریگری مطمئن و خستگی ناپذیر برای امام (ره) و انقلاب و رهبری و نظام اسلامی بود. فقدان آن یار سفرکرده که عمر خود را تا آخرین ساعات حیات مصروف خدمت صادقانه به نهضت انقلاب اسلامی کرد و در این راه زندان‌ها و شکنجه‌های رژیم ستم شاهی را به جان خرید، جانکاه و نقش بی بدلیل آن مرحوم پس از استقرار جمهوری اسلامی به ویژه در سال‌های دشوار دفاع مقدس، جاودانه و همواره در خاطر دوستداران انقلاب خواهد ماند.

در این پیام عنوان شده است: نهاد انقلابی جهاددانشگاهی این مصیبت بزرگ را به پیشگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) و خانواده ایشان و عموم مردم شریف ایران اسلامی تسلیت عرض کرده و از خداوند سبحان رحمت و مغفرت و علو درجات آن مرحوم را مسئلت می‌کند.



پیام تسلیت انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی پیامی را صادر کرد

در ابتدای این پیام خاطر نشان شد: خبر در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از سیاست مداران با تجربه ایران اسلامی که سابقه حضور پررنگ در مبارزات انقلاب اسلامی را در کارنامه داشت باعث تاسف فراوان شد. زندگی پر فراز و نشیب این مبارز سال‌های دور انقلاب اسلامی برای جوانان انقلابی و مومن درس‌های فراوانی دارد. 

همچنین در این پیام تاکید شد: مبارزه با نظام پلید پهلوی و تحمل رنج‌های آن و حضور پررنگ در مبارزات پس از انقلاب اسلامی از نقاط درخشان زندگی ایشان است. در طول سال‌های پس از انقلاب هر کجا از ایستادگی ایشان بر آرمان های انقلاب اسلامی نشان است به همان میزان قربانی کینه توزی دشمنان اسلام و انقلاب بوده است و ایشان نیز چون دیگر مبارزان این سرزمین طعم کینه و دشمنی ضدانقلاب به جرم همراهی با ولایت مطلقه فقیه و اسلام سیاسی را در دوره هایی از زندگی خود چشیده است و حملات کم سابقه و جسارت به ایشان از سوی جریان لیبرال هرگز از یاد نخواهد رفت. 

در پایان این پیام اظهار شد: در پایان ضمن عرض تسلیت خدمت رهبر انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران و خانواده ایشان، از خداوند منان برای این مبارز انقلاب و سیاست مدار سال های پس از آن مغفرت طلب نموده و امیدواریم خداوند به واسطه سال های همراهی با امام راحل عظیم الشان و آنجا که همراه انقلاب اسلامی بوده اند ایشان را با لطف و عنایت خاصه خویش به امام شهیدان و اولیای الهی متصل نماید.



پیام تسلیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به محضر بقیه الله الاعظم(عج) و مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می کنیم.

نقش و خدمات مرحوم هاشمی رفسنجانی که از پیشتازان نهضت امام خمینی(ره) و یاران آن امام راحل و مقام معظم رهبری بود، هیچگاه از خاطره ها فراموش نمی شود و از صفحات زرین انقلاب اسلامی ایران زدوده نخواهد شد.

این روحانی انقلابی زندگی خود را مصروف تلاش برای مبارزه سخت و بی امان با رژیم ستمشاهی و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و پس از آن استواری و تثبیت نظام جمهوری اسلامی نمود.

برای این مبارز نستوه، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان و دوستداران ایشان صبر و اجر مسئلت می نماییم.

جبهه مردمی نیرو های انقلاب اسلامی



پیام تسلیت رییس سازمان انرژی اتمی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

پیام تسلیت دکتر علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انّا لله و انّا الَیه راجِعون
با دریغ و افسوس بسیار ، اطلاع یافتم که یار صدّیق امام و رهبری و یکی از پیشگامان و طلایه‌داران نهضت اسلامی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دعوت حق را لبیک گفته و به دیدار حضرت دوست شتافته‌است.

بدون تردید خدمات ارزنده و ماندگار آن مجاهد نستوه در پیشبرد مبارزات تاریخی ملت بزرگ ایران و نیز کوشش خستگی‌ناپذیر در تاسیس و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در دیوان عدل الهی ثبت و ضبط شده و بر کارنامه پربار آن فقیه مبارز خواهد افزود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولی عصر ( عج ) ، مقام معظم رهبری و تمامی دوستداران و دلبستگان انقلاب اسلامی و به ویژه خانواده معزّز هاشمی رفسنجانی، علو درجات آن فقید سعید را از درگاه احدیت مسألت می‌نمایم.

علی اکبر صالحی
معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران



پیام تسلیت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانیرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیامی صادر کرد.

در متن این پیام آمده است: خبر در گذشت مجاهد دلسوز حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی باعث تاسف و اندوه برای دغدغه‌مندان و مبارزان و انقلابیون شد.

مبارزات و مجاهدت‌های ایشان در ایام انقلاب و نقش تاثیرگذارشان در به ثمر نشستن این شجره طیبه هرگز از یادها پاک نمی‌شود.

در ادامه این پیام عنوان شده است: این فقدان را به محضر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه‌ای(حفظه الله) و مردم شریف ایران تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال به پاس همه زحمات و تلاش‌هایشان در راه تعالی انقلاب اسلامی علو درجات را مسئلت می‌کنیم.



پیام تسلیت سرلشکر صفوی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، سرلشکر یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا طی پیامی ارتحال وی را تسلیت گفت.

در این پیام با اشاره به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران مبارزاتی رژیم شاهنشاهی و خدمات وی در طول حیات انقلاب اسلامی ایران تاکید شده است: آیت الله هاشمی رفسنجانی بخشی از عمر خود را صرف مبارزه با رژیم ستمشاهی پهلوی کرد و در جهت پیشبرد اهداف انقلاب  سختی های فراوانی را متحمل شد.

همچنین آمده است: حضور وی در مناصب مختلف مسئولیتی پس از انقلاب و خصوصا فرماندهی جنگ در دوران دفاع مقدس نقش بسزایی در حیات نظام جمهوری اسلامی ایران ایفاء کرد.

اینجانب ضمن تسلیت به فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف ایران و خانواده محترم هاشمی و دیگر بازماندگان از ذات اقدس الهی برای وی رحمت واسعه و غفران و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسالت دارم.



پیام تسلیت بسیج دانشجویی استان تهران به مناسبت درگذشت ریس مجمع تشخیص نظام

بسیج دانشجویی استان تهران به مناسبت درگذشت ریس مجمع تشخیص نظام، پیام تسلیتی صادر کرد.

انا لله و انا الیه راجعون

در گذشت حجت السلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی مبارز دوران انقلاب و یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری(مد) بس تاسف آور برای انقلاب و مردم ایران اسلامی بود.ایشان مرارت ها و سختی های مبارزه با رژیم ستم شاهی را برای هدف والای تحقق نظام ولایی به جان خرید و در طول سالهای پس از انقلاب با متانت و صبوری بارها وبارها تلاش دشمنان ،برای ایجاد شگاف و دو گانگی در حاکمیت نظام اسلامی را ناکام گذاشتند.

بسیج دانشجویی دانشگاههای استان تهران ضمن عرض تسلیت این فقدان به رهبر معظم انقلاب(مد)مردم انقلابی ایران اسلامی وخانواده ایشان؛ مغفرت و رحمت الهی را از خداوند ممنان برای آن مرحوم مسئلت می‌نماید.

بسیج دانشجویی دانشگاههای استان تهران

20دی 1395



حزب موتلفه اسلامی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

حزب موتلفه اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقاومت در برابر کاپیتولاسیون آمریکایی شاه یار شهدای بزرگوار موتلفه اسلامی امانی، بخارایی، نیک نژاد و هرندی بود.

به گزارش روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی، متن این پیام به شرح زیر است:

«حزب موتلفه اسلامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاردیرین رهبری و امام، و همسنگر مبارزان، مجاهدان و همکار موتلفه اسلامی در سالهای سخت انقلاب و رفیق جهاد و زندان و مبارزه با طاغوت را به محضر ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و روحانیت محترم و همه دوستان و بازماندگان ایشان تسلیت می گوید.

او برای پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) خدمات فراوانی انجام داد و زندان ها و شکنجه ها و رنج ها را تحمل نمود و در ماموریت هایی که امام به او محول کرد صمیمانه کوشش داشت و پس از رحلت امام، از جانشین بر حق وی و ولی فقیه عادل صمیمانه حمایت کرد.

خدمات وی در جبهه های دفاع مقدس و در مجلس خبرگان قانون اساسی و در حمایت از اصل ولایت فقیه عادل و در مسئولیت‌های خطیر ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، انشاالله ذخیره اخروی وی خواهد بود.

او در مقاومت در برابر کاپیتولاسیون آمریکایی شاه یار شهدای بزرگوار موتلفه اسلامی امانی، بخارایی، نیک نژاد و هرندی بود.

قلم او و بیان رسای وی بخصوص در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یادگارهای ارزشمندی در فرهنگ اسلامی و بیدارگر توده های مردم بود.

هاشمی سیاستمداری توانا، ناطقی شیرین بیان، مدیری توانمند و تحلیلگری آینده نگر و هوشمندی زیرک بود.

مدیریت کارساز مقام معظم رهبری و عشق شخصی آیت الله هاشمی رفسنجانی به معظم له مانع تحقق بسیاری از نیت های پلید خناسانی شد که قصد سو استفاده از شرایط سال‌های آخر عمر ایشان را داشتند.

حزب موتلفه اسلامی برای ایشان غفران واسعه الهی را مسئلت می‌دارد.»

حزب موتلفه اسلامی



بیانیه تسلیت ارتش در پی درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

در پی ارتحال یار دیرین حضرت امام خمینی(ه)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، ارتش جمهوری اسلامی ایران پیام تسلیتی صادر و در آن، درگذشت ایشان را که سال‌های متمادی در راه اعتلای آرمان‌های نظام و انقلاب تلاش وافر کرد، ضایعه‌ای بزرگ برشمرد.

در ادامه این پیام آمده است: خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، که نمونه‌‌ای از مبارزان انقلابی و تکیه گاهی مطمئن برای نظام، کشور و انقلاب بود، غمی بزرگ می باشد که جامعه را سوگوار نمود.

این پیام می‌افزاید: این مبارز نستوه با مبارزات خود در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب و در جریان آن و نیز در دوران دفاع مقدس از خود چهره‌ای ماندگار در تاریخ بر فراز و نشیب کشور و انقلاب ترسیم نموده بود که باعث شد برگ های درخشانی به زندگی این مبارز انقلابی افزوده شود.

ارتش در ادامه پیام خود آورده است: مسئولیت‌های مختلف این شخصیت سیاسیِ انقلاب اسلامی از روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و از همه مهمتر مسئولیت های مختلف در دوران دفاع مقدس؛ از ایشان شخصیتی تأثیر گذار در تاریخ انقلاب اسلامی و دارای پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت‌های گوناگون ساخته بود.

ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان پیام خود، ضمن تسلیت درگذشت این مجاهد خستگی ناپذیر به رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله‌العالی)، ملت شریف و قدرشناس ایران و خانواده ایشان، از پروردگار بزرگ، غفران و رحمت الهی برای آن مرحوم خواستار است. 



شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، ارتحال درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان با صدور پیامی ضایعه ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است: خبر بس دردناک است. فقدان یک رکن انقلاب، چشم و چراغ جمهوری اسلامی، پدر سیاست نظام دینی، مغز متفکر تدبیر و توسعه ایران و حامی آزادی‌خواهان و اصلاح طلبان حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به هیچ وجه قابل جبران نیست.

شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان این ضایعه را به رهبر معظم انقلاب و مردم بزرگوار ایران و خانواده محترم هاشمی رفسنجانی تسلیت می گوید و از مردم عزیز می خواهد ضمن حفظ آرامش برای پاسداشت مجاهدت‌ها و دوراندیشی‌های بی بدیل این مرد بزرگ در مراسم تشییع و بزرگداشت ایشان شرکت کنند.



تسلیت ارتحال درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از سوی آیت الله مصباح یزدی

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در همایش "بررسی اخلاقی آثار غفلت در پیدایش فتنه" که صبح امروز با حضور طلاب و دانشجویان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، در ابتدای سخنان خود، با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ضمن تسلیت به مقام معظم رهبری، ملت ایران و خانواده آن مرحوم، تصریح کرد: در ابتدا باید درگذشت رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام را که یار صدیق برای حضرت امام و همراه مقام معظم رهبری بودند را به مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت عرض کنم.

وی در ادامه گفت: آقای هاشمی رفسنجانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی در خدمت نظام اسلامی بوده و خدمات فراوانی نسبت به نظام اسلامی داشتند که دعا می کنیم خداوند ایشان را به اولیای‌ خود، امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی محشور بفرمایند.



پیام آیت الله علم الهدی در پی درگذشت آیت الله هاشمی

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، در پیامی، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

در پیام او آمده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت ناگهانی یار دیرین امام راحل عظیم الشان، آیت الله هاشمی رفسنجانی، مایه تاسف همه کسانی شد که در مبارزه با رژیم ستمشاهی نقش داشته اند.

اینکه ایشان تا آخرین روزهای حیات خود، مصر بود مکررا نظر و تاکید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر شایستگی مقام معظم رهبری برای جانشینی حضرت امام را یاداوری کند، از نقاط برجسته و ستودنی کارنامه سیاسی اوست.

از خداوند متعال برای آن مرحوم که اکنون دستش از دنیا کوتاه شده و چشم به دعای بازماندگان دارد، طلب غفران و مغفرت دارم.

خداوند همه ما را در روز جزا مشمول فضل خود، و نه عدل خود، قرار دهد. ان شاء الله.

سید احمد علم الهدی

۲۰ دی ۹۵

۱۰ ربیع الثانی ۱۴۳۸



پیام تسلیت امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس، در پی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی  

امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، در سوگ رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی به شرح زیر منتشر کرد:

انَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

خبر رحلت جانسوز و ناگهانی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، مجاهد نستوه، یار دیرین امام، انقلاب و رهبری که عمر خود را صرف مجاهدت و تلاش برای تحقق اهداف نظام اسلامی نموده بود، موجب تالم و تاسف شدید شد.

این شخصیت گرانقدر در طول زندگی پربار خود همواره منشاء تلاش و کوشش بی وقفه برای تعالی اسلام و توسعه و آبادانی کشور بودند. بدون تردید نام و یاد آن فقید سعید و آثار و خدمات گسترده و ماندگار ایشان در حافظه تاریخی ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی ثبت و ضبط و به یادگار خواهد ماند.

اینجانب این مصیبت را به رهبر فرزانه انقلاب، ملت بزرگ ایران و بیت شریف ایشان تسلیت می گویم و از خداوند رحمان برای آن عالم مجاهد، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسئلت دارم.
                                                               
امیدوار رضایی

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی



دختر حضرت امام(ره) رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

زهرا مصطفوی دختر حضرت امام(ره) با صدور پیامی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: در عروج یار و امین حضرت امام و همراه صادق رهبری، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به جوار رحمت حق تعالی، انقلاب اسلامی و ملّت بزرگوار ایران یکی از بزرگترین پشتوانه­ ها و دلسوزان خویش را که حقیقتا می­ توان او را «مرد مبارزه و استقامت» نامید از دست داد.

این پیام می‌افزاید: اگرچه به تعبیر امام «ملت ایران راه خود را یافته است» و با تکیه به فضل الهی به مسیر روشن انقلاب ادامه می­دهد و رحلت و شهادت یاران با وفای انقلاب، وقفه­ ای در راه ظلم ستیزی، آزادی خواهی، تعالی اخلاق و معنویت جامعه ما ایجاد نمی­ کند امّا از دست دادن شخصیت­ بی بدیل هاشمی، خللی است که هیچ چیزی آن را جبران نمی­‌کند.

در این پیام تصریح شده است: صبر و استواری در تحمّل سختی­‌ها، آرامش و طمأنینه در برخورد با حوادث، دانش عالی در سیاست سالم اسلامی، عزم قاطع در حمایت از انقلاب و در مشکلات، از او شخصیتی نمونه برای عصر امام خمینی ساخته و نام او را در تاریخ ایران اسلامی، به نیکی ثبت می­ کند که همه تلاش و همّت خویش را برای استحکام و پیشرفت کشور به کار گرفت و خدمت به مردم مظلوم ایران را افتخاری بزرگ می­ شمرد.

این پیام می‌افزاید: اینجانب این ضایعه بزرگ را به ملّت عظیم الشأن ایران و مقام معظم رهبری و عاشقان راه امام و به همسر مکرّمه و فرزندان و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می­کنم و از خداوند منّان علوّ درجات و رحمت واسعه برای روح آن عزیز خواستارم.



رئیس خانه احزاب‌ ایران رحلت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفت

قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب ایران  با صدور پیامی ارتحال عالم ربانی، یار و یاور امام و رهبری حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالى

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال یار دیرین انقلاب و فرزند معنوى امام، حضرت آیت‌الله اکبر هاشمى‌رفسنجانى رضوان الله تعالى علیه چنان سنگین و ناباوارنه برای مردم ایران و دوستداران این شخصیت بی‌نظیر در جهان بود که فقط لطف الهى مى‌تواند تسلى بخش جان و روح همه دوستدارانش باشد.

کیست که از انقلاب اسلامى ایران خاطره‌اى داشته باشد و در آن حضور مؤثر و بی‌نظیر آیت‌الله هاشمى را نیابد.

همراهى این مجاهد نستوه و خستگى‌ناپذیر از قبل از شروع انقلاب با امام امت و حضور در هر صحنه‌اى که امام مى‌فرمود، در لحظه لحظه زندگى ایشان مشهود و متجلى است.

از فرماندهى دفاع مقدس تا مدیریت سازندگى کشور، از شوراى انقلاب تا ریاست مجلس، از نقش بى‌بدیل در تعیین رهبرى پس از امام تا ریاست خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، از زندان و رفتن تا پاى اعدام تا نمایندگى امام براى حل هر معضله و بحران، از ترور فیزیکى توسط فرقان تا ترور شخصیت توسط دشمنان و نابخردان، همه و همه گواه و رد پاى آیت‌الله هاشمى‌رفسنجانی در تاریخ این مرز و بوم است.

در این بین افتخار ما رزمندگان دوران دفاع مقدس هم همراهی با ایشان بود که هرکس خاطری از این استوره و مجاهد نستوه داشته و دارد که منهم بی‌نصیب نبوده‌ام.

افتخار می‌کنم که اولین حکم آغاز مسئولیتم را به عنوان مسئول روابط عمومی ستاد تبلیغات جنگ در دوران دفاع مقدس از ایشان داشته و تا زمان ارتحالش به عنوان سربازی کوچک به آن پدر معنوی مشاوره می‌دادم.

آن عزیز سفر کرده قامت رعناى گفتمان آزادى خواه و معتدل در جامعه افراط زده ماست. او معنای واقعی اعتدال رابما اموخت.اوگفتمان نه افراط ونه تفریط رادرپیشروی ماترسیم نمود.. فقدان آیت الله هاشمى نه تنها درگذشت استوانه محکم خردورزى بود بلکه فقداکثر خوبى هایى است که از امام براى ما به یادگار مانده بود.ایمان وى به مردم این سرزمین و انتخاب صحیح ایشان و امید به آینده درخشان این سرزمین براى هر آشناى وى ملموس بود وبهترین شاهد براى این مدعا حضور چندین باره وى در عرصه هاى مختلف انتخابات و کسب رأى از مردم ایران است.

هاشمى در میان ما زنده است. با ما خواهد ماند. و در جان و روان ایران جریان خواهد داشت. چراکه به فرموده امام جمینی( ره) هاشمى زنده است چون نهضت زنده است. اینجانب ازطرف خود وهمه احزاب وتشکلهای عضو خانه احزاب ایران  این مصیبت بزرگ و جانکاه را به احاد  بمحضر حضرت ولی عصر( عج)، مقام معظم رهبرى وخاندان ان بزرگوار بویژه فرزندان ارجمند  و همسر مقاوم و مجاهدشان و به همه دوستداران  این مرز وبوم تسلیت عرض نموده  وبراى ان روح بزرگ وروح امام خمینی و شهیدان،علودرجات را  مسئلت دارم.

قدرتعلی حشمتیان

رئیس خانه احزاب ایران و مشاور هیئت امنا، دانشگاه ازاد اسلامی



پیام تسلیت آیت الله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیام تسلیتی صادر کرد. 

متن پیام بدین شرح است:

انا‌ لله و انا الیه راجعون. کل نفس ذائقه الموت. مرگ برای همه حق است و برای همه ما هست و عاقبت همه ما مرگ است. مرگ بهترین موعظه برای همه ماست. خداوند ان‌شاءالله همه شخصیت‌هایی که به هردلیلی از این دنیا می‌روند مورد غفران خود قرار دهد و به درجات عالی برساند.

با جناب آقای هاشمی رحمه‌الله علیه از روزهای اول انقلاب مأنوس بودیم. در دوران حیات حضرت امام و در قبل از پیروزی انقلاب، یک فصلی دارد، بعد از پیروزی انقلاب فصل مفصلی دارد، در دوران جنگ و بعداز آن هم فصل‌های دیگری دارد. در همه این مراحل به ایشان خیلی نزدیک بودم و خاطراتی بسیار خوبی از ایشان دارم. ایشان یکی از شخصیت‌هایی بود که در طول تاریخ انقلاب خدمت‌گزار انقلاب بود. با امام و رهبری همراه بود. همیشه یکی از سمت‌های مهم را اداره می‌کرد. در زمان جنگ چون ایشان جانشین فرماندهی بود مرتب به جبهه می‌رفت و مجلس را بنده اداره می‌کردم. با اینکه مسئولیت اداره قوانین را داشتم، در عین حال مسئولیت اداره مجلس بر عهده من قرار می‌گرفت. ایشان هم رئیس مجلس بودند.

در همان جریان هیئت سه‌نفره اگر کسانی یادشان باشد که اختلافات بین مرحوم رجایی و بنی‌صدر بود و حضرت امام این هیئت را تشکیل دادند، من از طرف سه قوه مأمور بودم. ایشان رئیس قوه مقننه و مرحوم شهید بهشتی رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مجریه هم حضرت آقا بودند. بالاخره حکم این سه نفر به من داده شد. من یادم نمی‌رود که آقای دکتر بهشتی از اتاق آقای هاشمی پایین می‌آمدند و من به بالا و به دفتر هیئت رئیسه می‌رفتم -چون نایب‌رئیس مجلس بودم- ایشان به من گفتند کار را شروع کردی؟ گفتم من هنوز حکمی به دستم نرسیده است. ایشان بلافاصله به اتاق آقای هاشمی رفت و این حکم سه‌نفره را تأیید کرد و به من داد و گفت کارت را شروع کن. بعد از جریان هیئت سه نفره یادم هست به آقای هاشمی گفتم اسناد مذاکرات هیئت سه‌نفره اسناد ارزشمندی است، اینها را باید چه کرد و کجا باید گذاشته شود؟ ایشان گفتند بهترین جای آن اداره قوانین مجلس است. در زمانی‌که در مجلس با ایشان همکاری داشتم، خیلی پرونده‌ها را به بنده ارجاع می‌داد.

یادم نمی‌رود به ایشان گفتم این پرونده به امضای شما هم رسیده و تمام شده است، چرا دو باره به من ارجاع می‌دهید؟ گفتند من می‌خواهم اطمینان بیشتری پیدا کنم، شما هم یک دور این پرونده را ببینید؛ بعد از اینکه پرونده را می‌دادم و نظر می‌دادم، ایشان نظر بنده را قبول می‌کرد.

همچنین در دوران بعد از رحلت امام وقتی‌که من رئیس قوه بودم برای ریاست قوه منصوب شدم. ایشان سمت‌های دیگری داشتند. رئیس‌جمهور بودند. صحبت ماده‌ای از قانون اساسی پیش آمد که می‌بایست صورت اموال خود را به رئیس قوه بدهند، همه اعضا دادند. من به آقای هاشمی گفتم و ایشان گفت مانعی ندارد و صورت اموال خود را بلافاصله برای من فرستادند. در زمانی‌که مسئول قوه قضائیه بودم جلسات سران سه‌قوه تشکیل می‌شد و این جلسات غالباً مفید بود و بسیاری از گرفتاری‌های داخلی را در همان جلسات حل می‌کردند و همین الان توقعم از سران قوه این است که مسائل جزئی و اختلاف نظرها را بین خودشان در جلسات مشترک حل و فصل کنند.

در هرحال خداوند آقای هاشمی را رحمت کند. این اواخر هم مسئولیت مجمع تشخیص مصلحت را داشتند که یکی از ارگان‌های مهم نظام است و در اداره جلسات تشخیص مصلحت هم حضور فعال داشتند. تا وقتی‌که وضعیت جسمی مساعدی داشتم مکرر در این جلسات شرکت می‌کردم، این اواخر به‌دلیل وضعیت نامناسب جسمی شرکت نمی‌کردم، دعوت‌نامه می‌فرستادند، ولی توفیق شرکت نداشتم.

در هر صورت ایشان عضو مجمع روحانیت مبارز تهران هم بودند. این اواخر بنده را هم انتخاب کردند و گاهی در این جلسات شرکت می‌کردم. گاهی این جلسات در دفتر ایشان تشکیل می‌شد و ما شرکت می‌کردیم.

خداوند ان‌شاءالله عاقبت همه ما را به‌خیر کند، ایشان در نظام وزنه‌ای بود و یک عمر کار کرد. خداوند جزای خیر به ایشان بدهد و آنچه که خیر است برای همه ما پیش بیاید. اگر بخواهم در باره شخصیت ایشان و در ناحیه موضع‌گیری‌های مثبت و منفی صحبت کنم، بحث طولانی خواهد شد، ولی باید همواره نیکی‌ها و خدمات گذشتگان را دید. خداوند هم از سر تقصیرات ما خواهد گذشت. ان‌شاءالله عاقبت همه ما به‌خیر باشد.



تسلیت آیت الله محمدحسن فاضل گلپایگانی(زالی) نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

آیت الله محمدحسن فاضل گلپایگانی(زالی) نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

مشروح این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومه لائم، سوره مبارکه مائده آیه 54
خبر درگذشت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب تاثر و تالم گردید.آن عزیز سفر کرده عمری طولانی را در راه اسلام و انقلاب و در خدمت به ولایت و ملت سپری کرده و اکنون با کوله باری از تلاش توام با رنج و محنت در پیشگاه حضرت باری جل و علی است.

فراز و فرودهای این مبارزه مستمر در جهت وقوع و تحقق حقیقی انقلاب از سالهای آغازین تا روز واپسین،حاکی از شخصیت تاریخی و تاثیرگذار وی است که او را برای همیشه در خاطره این مرز و بوم جاودانه خواهد ساخت.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به همراهان دیرین، بالاخص مقام معظم رهبری،برای بازماندگان و خانواده گرامی وی صبر و اجر و برای آن فقید،رحمت و مغفرت الهی را مسالت دارم.

فاضل گلپایگانی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری




حزب مردمی اصلاحات، ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت  

حزب مردمی اصلاحات، در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه‌ آمده است: فقدان آن فقید سعید که همواره، همراه انقلاب، امام و رهبری بوده اند، ثلمه ای بس بزرگ خواهد بود. ایشان حقیقتا استوانه‌ای استوار برای این انقلاب بوده و همچون برداری دلسوز در کنار رهبری تا کنون بوده است.

این بیاینه تصریح کرده است: ضایعه ارتحال اندوه بار امیرکبیر دوران را به محضر بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری، مردم قدر شناس ایران و تمامی آزادی خواهان جهان تسلیت گفته و برای شادی روح آن مرحوم رحمت و مغفرت واسعه الهی و برای سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد متعال مسالت می‌کنیم.

این بیانیه در خاتمه تصریح کرده است که حزب مردمی اصلاحات در پایان از عموم مردم ایران دعوت می‌کند تا با حضور پرشور و گسترده در مراسم تشیع و ترحیم آن عالم مجاهد و نستوه، قدر‌دانی و تجلیل به عمل آورند.



پیام تسلیت حجت‌الاسلام انصاریان در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان، در پی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) پیام تسلیتی صادر کرد.

در این پیام آمده است: با کمال تاثر از درگذشت مبارز و خدمتگذار انقلاب اسلامى مرحوم آیت الله هاشمى رفسنجانى مطلع شدم، این انسان مجاهد و خدوم از نخستین یاران امام راحل رحمة الله علیه و مبارزان سخت کوش انقلاب به شمار مى‌آمد.

در این پیام تصریح شده است: اینجانب در دوران مبارزه از نزدیک شاهد تلاشهاى ایشان بودم ودر این دوران پر خطر همکارى نزدیکى با هم داشتیم ، با اشتیاق پیروزى حق بر طاغوت ، خستگى ناپذیر مبارزه می‌کرد.

در این پیام آمده است: تفسیر ارزشمند راهنما بر قرآن کریم از آثار ماندگار این عالم مفسر به شمار می‌رود، این فقیر این مصیبت را به محضر رهبر معظم انقلاب مدظله العالى و ملت ایران و فرزندان وهمسر ایشان تسلیت عرض مینمایم و براى آن مرحوم غفران الهى و براى بازماندگان صبر مسئلت مینمایم.



پیام تسلیت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در پی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی پیامی را صادر کرد.

در ابتدای این پیام آمده است: با دریغ و تاثر خبر درگذشت حضرت حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردیم. قطعا ایشان از مبارزان، شکنجه دیدگان و هزینه دادگان قبل از انقلاب و همت گماران به تشکیل و تثبیت جمهوری اسلامی بود. شمردن صفحات زندگی او در خیلی از موارد، شمردن صفحات تاریخ انقلاب و کشور بوده و نقش موثر ایشان در فراز و فرودهای انقلاب اسلامی بی بدیل است. او مشاور امام و رهبری، صاحب مسئولیت‌های بزرگ و تاثیرگذار و دارای هوش وافر سیاسی بود.

در ادامه این پیام تصریح شد: مرگ حق است و ایشان با همه تلاش هایشان در محضر محاسبه الهی قرار دارد و این راه همه ماست.

همچنین در این پیام تاکید شد: غفران و رحمت الهی را برای ایشان مسئلت داریم، و حسرت خود را نمی‌توانیم پنهان کنیم از اینکه اگر محبت ایشان به امام و رهبری همراه با تبعیت بیشتر می‌بود، همدلی‌ها کمتر از هم می‌گسست؛ فتنه‌ها و هزینه‌ها بی مقدارتر می‌شد، زمان نا امیدی دشمن از انقلاب زودتر می رسید و راه مقصود کوتاه تر می گشت. به هر حال فقط املاء نا نوشته غلط ندارد و همه در معرض امتحان هستیم.

در بخش دیگری از این پیام بیان شد: در نهایت به جهت تحرکات ضد انقلاب و احتمال سوء استفاده آنان از مراسم تشییع ایشان، همه مردم شریف ایران و علی الخصوص دانشجویان عزیز را به هوشیاری انقلابی دعوت می‌کنیم. سلامتی برای سکان‌دار انقلاب مقام معظم رهبری را تا ظهور ان شاءالله قریب صاحب الامر سلام الله علیه از خداوند مسئلت می‌نمائیم.



آیت الله موحدی کرمانی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری در پی درگذشت آیت‌آلله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

بسم‌الله‌ الرحمن الرحیم

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از نیروهای بسیار ارزنده انقلاب اسلامی بودند که انشالله خداوند ایشان را با اهل‌بیت علیهم السلام محشور کند.

ایشان از سنین نوجوانی تا آخر عمر شریف خود و در سن 82 سالگی به انقلاب اسلامی خدمت کردند و در خدمت نظام اسلامی بودند؛ ایشان یار امام و یار رهبری بودند و برای پیروزی انقلاب به زندان رفت و شکنجه شد و صبر بالایی داشت و مقاومت کرد و انسانی آزاده‌ای بود.

ایشان بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت‌های متعددی همچون ریاست مجلس، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست جمهوری و فرماندهی جنگ را به نیابت از امام بر عهده داشتند و ما هر چه که می‌بینیم خدمات ارزنده و موفق ایشان به نظام اسلامی است.

ان‌شاءالله خداوند به زحمات ایشان اجر فراوان و به خانواده آن مرحوم صبر عنایت کند، ما خدا را به خاطر اینکه انقلاب اسلامی چنین یاران باوفایی داشته و دارد شکر می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم که به رهبر معظم انقلاب طول عمر و سلامتی بدهد.



اطلاعیه حزب مردم سالاری به مناسبت ارتحال ملکوتی حضرت آیه الله هاشمی رفسنجانی 

درپی رحلت جانسوز آیه‌ الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حزب مردم سالاری با صدور اطلاعیه‌ای ضمن عرض تسلیت به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و ملت بزرگ ایران و رهبری انقلاب و خانواده مکرم آن عزیز از دست رفته خواستار تداوم راه وحدت آفرین و اصلاح گرایانه آن پرچمدار خستگی ناپذیر سازندگی و بزرگمرد قانون و سیاست و فقاهت و مصلحت و سیاست و تحزب شد.

متن اطلاعیه به شرح زیر می‌باشد: 

ومن المومنین رجال صدقوا ما عاهدو الله علیه فمنهم من قفنی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا"

ملت سرافراز ایران 

درگذشت جانسوز و ارتحال ملکوتی حضرت آیه الله هاشمی رفسنجانی مصیبتی بزرگ و ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران و تمامی آحاد ملت که دل در گرو پیشرفت و سربلندی و سازندگی و اصلاح امور دارند بود. 

آن فقیه مجاهد و مبارز نستوه و خستگی ناپذیر دوران سخت مبارزات ضد رژیم ستمشاهی و استبداد و استعمار به همه آموخت علیرغم برخی نامهربانی‌ها و ناملایمات هیچگاه نباید دست از مبارزه و سازندگی و اصلاح امور برداشت. آن پشتوانه عظیم انقلاب و نظام و آن بزرگمرد قانون و سیاست و فقاهت و مصلحت و سیاست و تحزب به همه ما آموخت که هرگز نباید جفاهای دیگران را مانع مسیر خدمت به مردم و ایران و انقلاب و اسلام پنداشت و به خاطر دستمالی قیصریه را به آتش کشید! 

آری همانگونه که امام خمینی(ره) نیز فرمودند نام هاشمی تا زمانی که نهضت آن پیر جماران زنده است زنده خواهد بود. او در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی و روابط بین‌الملل منافع ملی را بر منافع زود گذر شخصی و جناحی ترجیح می‌داد.

او با متانت و صبوری همراه در سیاست‌های داخلی به دنبال وحدت و آرامش و تحقق منویات نظام و امام و رهبری بود. او با سخت کوشی و پایمردی به همه ما آموخت که هرگز نباید در مسیر مبارزه و خدمت به مردم ذره‌ای سستی و ضعف به خود راه داد.

حزب مردم سالاری که این افتخار را دارد که بارها از پیام‌های سازنده آن پیر سیاست در کنگره‌های خویش بهره‌مند بوده است و بارها اعضای این حزب به خدمت ایشان شرفیاب شدند مصیبت فقدان جانسوز آن سردار بزرگ سازندگی و اصلاحات را به حضرت بقیه الله الاعظم صاحب الزمان (عج) و ملت بزرگ و سرافراز ایران و رهبری معظم انقلاب و روحانیت معظم و احزاب و تشکل‌های اسلامی به ویژه همسر مکرمه و فرزندان محترم و اخوان معزز و دوستان و آشنایان و اعضای حزب مردم سالاری تسلیت و تعزیت گفته و از آحاد ملت برای بزرگداشت و شرکت در مراسم‌ها درخواست مشارکت گسترده را دارد و از همه دلسوزان انقلاب و نظام و مدافع ملی تداوم راه وحدت آفرین و اصلاح گرایانه آن پرچمدار خستگی ناپذیر سازندگی را بر پیشبرد همه امور ملک و مملکت خواستار است.

عاش سعید"ومات سعید" 

کمیته اطلاع رسانی حزب مردم سالاری



ستاد نماز جمعه ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

ستاد نماز جمعه تهران طی پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

مشروح این پیام به شرح زیر است:

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که نقش مهمی در همراهی با ملت ایران و بنیان‌گذاری جمهوری اسلامی ایفا کرد و در این مسیر مجاهدت‌های بسیاری را در نهضت اسلامی به عمل آورد، موجب تأسف گردید.

او به تعبیر مقام معظم رهبری نمونه کم‌نظیری از نسل اول مبارزات ضد ستم‌شاهی و از رنج‌دیدگان این راه پرخطر و پرافتخار بود.

تاریخ انقلاب اسلامی در پرتو هدایت‌های الهی، با نام مردان بزرگی که تحت رهبری امام خمینی قدس سره صفحات زرینی را در تاریخ معاصر ایران و جهان به وجود آوردند، پیوند خورده است.

منبر نماز جمعه تهران نیز خاطرات ماندگار خطبه‌های این خطیب نستوه را به‌مثابه بخشی از تاریخ خود در سال‌های پرفرازونشیب دفاع مقدس و پس‌ازآن، از یاد نخواهد بود.

ستاد نماز جمعه تهران درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی و خانواده آن مرحوم و ملت نجیب ایران اسلامی تسلیت می‌گوید.

ستاد نماز جمعه تهران



بیانیه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام راحل و رهبر معظم انقلاب، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیام تسلیتی صادر کردند.

متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

« انّا للّه و انّا الیه راجعون »

ارتحال ناگهانی و جانگداز مجاهدِ نستوه، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار صدیق امام و همراه و رفیق دیرینِ مقام معظم رهبری، قاطبة ملت مسلمان ایران را سوگوار کرد. نام هاشمی، همواره با انقلاب اسلامی، همراه بوده و خواهد بود و رمز تداومِ کینة دشمنان انقلاب اسلامی با او، در همین حقیقت، نهفته است. هاشمی، از نخستین چهره‌های انقلابی بود که در آغازین روزهای نهضت امام، دعوت آن عزیز سفر کرده را لبیک گفت و در مسیر تحقق آرمانِ تشکیل نظام اسلامی، با تحمّل زندان‌ها و شکنجه‌های طاقت فرسای رژیم ستمشاهی، از هیچ کوششی مضایقه نکرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با پذیرش مسئولیت‌های خطیر، چه در دوران حیاتِ پر برکتِ امام راحل و چه پس از آن در دوران زعامتِ مقام معظم رهبری، در عرصه‌های گوناگون، انجام وظیفه نمود. عضویت در شورای انقلاب، وزارت کشور، ریاست مجلس شورای اسلامی، جانشین فرماندهی کل قوا، ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست مجلس خبرگان رهبری، از برگ‌های درخشان و زرّینِ زندگیِ پر افتخار هاشمی رفسنجانی است.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، سوگمندانه، ارتحال این مجاهد نستوه را به محضر مبارک حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر تقلید و قاطبة ملت شریف ایران و نیز به بیت محترم و بازماندگان ایشان، تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق، علوّ درجات آن عالم مجاهد را مسئلت می‌نمایند.



پیام دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
 
آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب درپی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی صادر کرد. 

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب متن این پیام به شرح زیر است: 

اناالله و انا الیه راجعون 

خبر عروج مبارز خستگی ناپذیر و مجاهد نستوه و یار دیرین انقلاب و رهبری عزیز انقلاب مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بسیار جانسوز و اندوهناک است. 

چهره درخشان سالهای مبارزه در کنار امام راحل در قبل از انقلاب و مرد روزهای بزرگ و حساس پس از انقلاب که عمر پربرکت خویش را در مسیر خدمت به نظام مقدس اسلامی مصروف داشت.

شخصیت برجسته‌ای که به رغم تلاش وافر بدخواهان نظام و منحرفین از مسیر اصلی امام، هیچگاه خللی در ارادت و عزم راسخش در مسیر ولایت دیده نشد. 

مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را می‌توان مرد خستگی ناپذیر سنگرهای مختلف از حضور در شورای انقلاب تا جانشینی فرمانده کل قوا و مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر جایگاه‌های حساس نظام دانست.

اینجانب با نهایت اندوه و تألم و تأثر عمیق این فقدان بزرگ را به مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و علمای حوزه‌های علمیه و بیت شریف ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم و علو درجات را برای آن عزیز سفر کرده از درگاه احدیت مسئلت می‌نمایم.

محسن اراکی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی 



جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه های علمیه و مرکز مدیریت حوزه های علمیه ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌شورای عالی حوزه‌های علمیه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در پی ارتحال حضرت آیت‌الله حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال مجاهد نستوه حضرت‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (قدس سره) ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام را به حضرت ولی عصر "ارواحناه الفداه" و رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم، حوزه‌های علمیه، ملت شریف ایران، خانواده‌ محترم و علاقه‌مندان آن مرحوم تسلیت می‌گوییم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چهره برجسته و روحانی مجاهدی بود که در همه عرصه‌های انقلاب اسلامی حضور موثر و چشمگیر داشت و در دوران ممتد و پر محنت مبارزات همراه امام راحل (قدس سره) بود و مجاهدت‌ها و فداکاری‌ها و جانفشانی‌های وی در راه اسلام و انقلاب اسلامی فراموش نخواهد شد.

آن فقید سعید پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در میدان‌های گوناگون نقش سرنوشت‌سازی در تحکیم مبانی اسلام، ارکان نظام، ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب مدظله ایفا نمود و در مدیریت‌های عالی نظام و در خدمت به مردم عزیز آثار ماندگاری از خود بجای گذاشت.

بر روان پاک او درود می‌فرستیم و رحمت و رضوان و غفران الهی برای آن فقید مسالت می‌نمائیم.

محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

رضا استادی رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه

علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه



پیام تسلیت محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و سخنگوی دولت در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

انا لله و انا الیه راجعون

امروز ایران اسلامی در سوگ هجرت بزرگمردی عزادار است که عمر پربرکت خود را وقف آرمان، ملت و سرزمین خویش نمود.

درگذشت عالم عالیقدر، مبارز نستوه،‌ یار همیشگی حضرت امام و رهبر انقلاب و مرد روزهای سخت انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موجب اندوه، تاثر و تالم عمیق گشت.

خدمت ارزشمند ایشان به انقلاب اسلامی به اذعان همگان در تاریخ ایران کم نظیر بوده است.

مبارزات دوران قبل از انقلاب، نقش موثر در شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی، فرماندهی هشت سال دفاع مقدس به نیابت از بنیانگذار انقلاب، فرماندهی دوران سازندگی و حضور در سنگرهای مهم انقلاب از مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تا ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنها بخشی از کارنامه درخشان آن مرحوم بود و صدالبته که مردم شریف، غیور و فهمیده ایران اسلامی همواره قدردان وی خواهند بود.

به باور ملت ایران، هاشمی هنوز زنده است چرا که اندیشه و تفکر ممتاز ایشان به ویژه در انتخاب خط مشی اعتدال و میانه‌روی از یک سو و مرجعیت در مصلحت‌اندیشی و ایجاد وحدت و همدلی در جامعه از سوی دیگر سرمایه‌های ارزشمند برای انقلاب بوده و خواهد بود.

اینجانب رحلت حضرت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را محضر امام عصر (عج)، رهبرم معظم انقلاب، مراجع  و علمای محترم، ملت بزرگوار ایران اسلامی و به ویژه خاندان معزز آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم و علو درجات الهی را برای ایشان از حضرت حق تعالی خواستارم.

محمدباقر نوبخت



پیام تسلیت آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری در پی ارتحال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

ارتحال یار نزدیک امام راحل و یاور و همرزم دیرین مقام معظم رهبری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع معظم، ملت شریف ایران، مسؤولان محترم نظام و خانواده داغدار آن مرحوم تسلیت عرض می کنم.

رویکرد تاریخ ساز و به یادماندنی این شخصیت به مقوله مهم پیشرفت با ابعاد معنوی، اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی از جمله اصلی ترین مؤلفه های این شخصیت برجسته انقلاب اسلامی بود. ایشان در کلان، حرکتی  اسلامی را مبتنی بر عمق بخشی به وحدت ملی و توسعه بخشی به وحدت اسلامی  تعقیب می کرد.

در نگاه و رفتار این عزیز سفرکرده، اسلام دینی مکتب ساز و تعالی بخش و پویا، انقلاب فرصتی تاریخی، حرکت بخش و حائز پیام های ارزشمند برای انسان، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز محور و چارچوب روابط و مناسبات به شیوه ای استوار و لازم الاتباع، و مردم منبعی معنا بخش، روح افزا و اصالت بخش به شمار می آمدند.

آیت الله هاشمی در پیچ و خم سیاست، صادقانه کوشید تا ارتباط میان این سه مولفه مهم را، با همه توان و همت خود،حفظ کند و به آن تداوم بخشد.



مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای ارتحال عالم ربانی و مبارز، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: آن عالم ربانی از استوانه های انقلاب اسلامی، یار دیرین حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که نقش بسیار چشمگیری در پیروزی انقلاب اسلامی و اعتلای آن ایفا نمود.

مسئولیت های آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقام ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری اسلامی ایران، ریاست مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام همه گویای خدمات صادقانه ایشان به نظام اسلامی است.

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مجلس این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه، مراجع عظام تقلید و مردم شریف ایران  و بیت داغدار آن مرحوم تسلیت عرض می کند.



بیانیه فراکسیون امید در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی

فراکسیون امید مجلس، در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، بیانیه تسلیتی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نخبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا»

فقدان حضرت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی ضایعه بزرگ ملی است که آثار آن بر همه جای نظام و جامعه محسوس است و در عرصه قانون‌گذاری و مشارکت سیاسی شهروندان پاسداری از حقوق اساسی ملت از جمله حق انتخاب شدن و انتخاب کردن محسوس‌تر.

این استوانه انقلاب که تجسم تاریخ مبازرات ملت علیه استبداد و استعمار و نماد آینده‌اندیشی برای کشور و خیرخواهی بر عموم مردم بود، در تمامی عمر پربار خویش لحظه‌ای از پیشبرد آرمان‌های انقلاب درنگ نکرد.

او همواره مرید امام، یار رهبری، پشتیبان ملت و مدافع نظام بود و در این راه، این بزرگمرد لحظه‌های سخت، هرگز صراحت، شجاعت و تصمیم بموقع را وا ننهاد.

مجلس شورای اسلامی که نخستین تجربه سیاسی خود را در قانون‌گذاری پشت‌سر گذاشت، در همه مقاطع از اندیشه‌های راه‌گشای او بهره‌های فراوان برد.

هاشمی رفسنجانی راه اعتلای و توسعه‌ی ایران عزیز را در دفاع همه‌جانبه از حقوق اساسی ملت و تمکین به رأی شهروندان می‌دانست و خود هیچگاه ابا نداشت که در هر شرایطی برای تحقق این مهم به میدان آید و در معرض آرای مردم قرار بگیرد.

ویژگی بارز حیات سیاسی آن سرمایه نمادین ایران تلاش خستگی‌ناپذیر برای برجسته کردن نقش صندوق رأی در کشور بود و انصاف اینکه در این راه خدمات و میراث بزرگی بجا نهاد که ملت شریف ما هیچگاه از یاد نخواهد برد.

نمایندگان مردم در فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تسلیت این ضایعه سنگین، به مقام معظم رهبری، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، خبرگان، فرهیختگان و آحاد شهروندان کشور امیدوار است که بتواند به سهم خود میراث گرانبهای سیاسی آن بزرگمرد را پاس بردارد.

فراکسیون امید



مرتضی بانک مدیرکل نهاد ریاست جمهوری ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

فقدان دانشمند فرزانه و مجاهد نستوده حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (رحمت‌الله علیه) دردی است جانکاه و ضایعه‌ای است جبران‌ناپذیر. با فقدان این عالم بزرگ، نظام جمهوری اسلامی سرمایه‌ای گران‌بها را از کف داد. مردی که در سال‌های نهضت اسلامی و پس از به ثمر نشستن نهال انقلاب، همواره و در سخت‌ترین شرایط یار و یاور خمینی کبیر و رهبر فرزانه انقلاب بود.

ایشان با تیکه بر اصل اعتدال، کشور را از سخت‌ترین بحران‌ها عبور داد و با تدبیری کم‌نظیر در دوران ریاست جمهوری خود، ماندگارترین خدمات را در ایجاد زیربناهای توسعه از خود به یادگار گذاشت و امید به آینده را در قلب یکایک ایرانیان زنده کرد؛ خدماتی که مردم حق‌شناس ایران، آن را هرگز فراموش نخواهند کرد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه دردناک حضور رهبر معظم انقلاب، ریاست محترم جمهوری و خاندان محترم هاشمی، علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسئلت دارم.



پیام تسلیت مشاور اقتصادی رییس جمهور در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور در پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. 

وی در پیام تسلیت خود نوشت: درگذشت ناگهانی و جانگداز شخصیت بزرگ و کم نظیر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، برای اینجانب نیز مانند همۀ دلسوزان و علاقمندان به بهروزی و پیشرفت کشور، موجب تاثر عمیق شد. 

اگر کسی بخواهد در مورد آیت الله هاشمی رفسنجانی حق مطلب را ادا کرده و بدون هیچگونه اغراقی فقط عناوین ویژگی های ایشان را ذکر کند، به فهرست بلندی می رسد که نه تنها هر یک از اجزای آن برای آنکه فردی را به یک شخصیت ماندگار تاریخی تبدیل کند، کفایت می کند، بلکه این مجموعۀ وزین و منحصر به فرد صفات است که از ایشان چهره ای ممتاز و تکرار نشدنی می سازد. 

در این مجالِ عمدتاً عاطفی که امکان تمرکز کامل برای ادای حق مطلب وجود ندارد، شاید بتوان تنها به ذکر چند نمونه اکتفا کرد. 

نخست کسانی که با ایشان در حوزه های مدیریتی و کارشناسی آشنایی داشته اند؛ به ویژه کارشناسان و مدیرانی که در معرض پرسش های دقیق ایشان قرار گرفته اند مطمئناً هوش و دقت آماری و ذهن محاسباتی ایشان را تحسین می کنند. 

نکتۀ جالب آنکه این ذهن فعال و دقیق، با گذر زمان و رسیدن به سنین بالا هم دچار آسیب نشد و تا آخر همچنان از پرسش ها، نشانه های هوش و استعداد سرشار نمایان بود. 

دوم، آیت الله هاشمی در همه ایام حیات موثرِ خود، به اقتضای شرایط و ضرورت های محیط پیرامونی، همواره در زمان تقسیم کارها، سخت ترین امور را داوطلبانه برای خود انتخاب می کرد. 

کشور ما در تاریخ طولانی و پربار خود، شخصیت های بسیاری را تجربه کرده که برای تعالی کشور فداکاری های زیاد داشته اند. کم نبوده اند کسانی که جان خود را بر سر این راه گذاشته اند و شمار آنانی که از سرمایه مادی خود گذشته اند بسیار است. اما اینکه یک شخصیت سیاسی برای پیشرفت کشور، مهمترین سرمایه یعنی سرمایه سیاسی و محبوبیت خود را به میدان آورده و آن را هزینه کند شاید بی نظیر باشد. آن زمان که لازم بود و تنها راه توسعه کشور برخورداری از چنین ویژگی بود ایشان چنین کرد. 

سومین ویژگی بارز شخصیتی و فکری آیت الله هاشمی رفسنجانی را می توان اعتقاد، جدیت و اهتمام ایشان بر ایفای نقش مردم در اداره امور دانست. ویژگی که هرچه زمان گذشت بارزتر و نمایان تر شد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال این مرد بزرگ به خانوادۀ محترم ایشان، رهبر معظم انقلاب و مردم شریف ایران، از خداوند متعال برای ایشان رحمت و غفران الهی و برای بستگان و مردم عزیز، صبر و اجر آرزومندم.



حزب کارگزاران در پی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیت صادر کرد

حزب کارگزاران سازندگی ایران طی پیامی در گذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.
 
مشروح این پیام به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به حق، ضایعه‌ای بزرگ برای مردم ایران زمین و مصیبتی جبران ناپذیر برای خیل عظیم دوستداران و علاقمندان به راه سازندگی و آبادانی و آزادی ایران است.
 
نقش بی‌بدیل وی در تمام شئون سیاسی و اجتماعی از ایشان چهره‌ای ساخته بود که تکرار آن در تاریخ ناممکن است، انقلابی مصلحی که می‌دانست معنای انقلاب و انقلابی‌گری فقط در نفی گذشته‌ها نیست و با ساختن و آباد کردن و بهتر کردن امور است که میتوان انقلابی‌گری را معنا کرد.
 
با نگاه به آینده و ایجاد امید است که می‌توان الگویی از یک انقلابی اصیل را به تصویر کشید، با درک واقعیت‌ها و بها دادن به رای و نظر مردم می‌توان بر دلها حاکم شد و با تدبیر و سیاست‌ورزی می‌توان هم انقلابی ماند و هم مصالح و منافع ملی را تحقق بخشید.
 
شخصیت کم نظیری که در تمام دوران زندگی‌اش هر مسولیت و رسالتی که احساس میکرد با تمام وجود بر آن قایل بود و نقش خود را تمام و کمال ادا میکرد،چه در مقام طلبگی چه در مقام مبارزه چه در مقام مسول اجرایی، چه در مقام مصلح اجتماعی و چه در مقام پدری دلسوز و مهربان برای فرزندان خود مشی و منش ایشان در مقابل بی‌مهری‌ها و ناملایمات مصداق بارز مروت با دوستان بود و مدارا با بدخواهان کینه توز جامعه ایران به هاشمی و نگرش و اندیشه و مشی او امروز بیشتر از هر زمان دیگر نیاز داشت.
 
اما با چراغهایی که در این سال‌ها بر افروخت و راهی که در این ایام ساخت مسیری پر رهرو برای جویندگان راه سربلندی و آبادانی ایران هموار نمود مسیری که امیرکبیر ساخت و هاشمی ادامه داد راهش پررهرو، روحش شاد و قرین رحمت واسعه الهی باد حزب کارگزاران سازندگی استان تهران ضمن تسلیت این مصیبت بزرگ به مردم آزادیخواه ایران و خانواده محترم ایشان از تمام اقشار محترم دعوت می‌نماید تا با حضور پر رنگ در مراسم تشییع جنازه بار دیگر مهر تاییدی بر راه و اندیشه بزرگمرد تاریخ معاصر ایران زده باشند.


بیانیه حزب اسلامی ایران زمین به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛

حزب اسلامی ایران زمین به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیانیه ای صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است؛ 

در نهایت تاثر و تالم درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری آن بزرگ‌مرد عرصه ظلم‌ستیزی و انقلاب و سال‌های پرتنش دفاع مقدس سردار سازندگی و آبادانی کشور را به محضر امام زمان (عج) و مقام معظم رهبری خانواده محترم ایشان و آحاد ملت شریف ایران و تمامی ارادتمندان و دوستدارانش در سراسر گیتی بویژه مردم مظلوم فلسطین و لبنان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان علو درجات را آرزومندیم. 
 
گاه تقدیر بازی لطیفی دارد و وداع با آیت‌الله هاشمی در شب شهادت امیر کبیر آن بزرگ مرد تاریخ ایران از این دست است. 
 
آیت‌الله هاشمی در طی عمر پربرکت خود در جهت اعتلا و تقویت جمهوری اسلامی و رهبری نظام چه در زمان امام (ره) و چه پس از آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و مشی سیاسی‌اش همواره مشحون صبر و صداقت و وفاداری به آرمان‌های انقلاب و رهبری بود. 
 
او که رهبر معظم انقلاب در فراقش فرمودند: هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز داشته باشم چه زیبا در این سال‌های اخیر نام او با مصلحت نظام پیوند خورد آن که در رویایی با انواع تهمت‌ها و توطئه‌ها فارغ از آبرو و اعتبار خود الگوی صبر و بزرگترین دغدغه‌اش مصلحت نظام بود.


تسلیت شمخانی به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر امروز با حضور در حسینیه جماران ضمن شرکت در مراسم وداع با پیکر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی ،فقدان این فقیه مجاهد و فرمانده شجاع سالهای دفاع مقدس را به خانواذه ایشان تسلیت گفت.


تسلیت حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی به مناسبت آیت الله هاشمی رفسنجانی

در پی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

انّا لله و انّا الیه راجعون

رحلت مجاهد خستگی ناپذیر، روحانی مبارز، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را که در زمره حواریّون حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) و یاران دیرین رهبر معظّم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (مد ظلّه العالی) و از استوانه های انقلاب اسلامی ایران به شمار می رفت و عمر خود را در مجاهدت برای اعتلای اسلام عزیز و پیشبرد آرمان های انقلاب و نظام اسلامی سپری کرد، موجب تأثّر و تأسف گردید.

بی‌تردید نقش آفرینی‌های بزرگ آن مبارز کهنسال و خدمات ارزنده وی در طول دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی و سپس در عرصه‌های مختلف مسئولیتی در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران به ویژه در جایگاه ریاست جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ انقلاب و میهن اسلامی ماندگار و یادآوری آن عزم راسخ در صراط مستقیم اسلام ، همراهی با ولایت و تلاش در راه انقلاب و خدمت به پیشرفت و آبادانی کشور را مورد تاکید قرار خواهد داد.

این مصیبت سخت و جانکاه را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مد ظلّه العالی)، ملت شریف ایران، روحانیت معزّز و خانواده محترم آیت الله هاشمی رفسنجانی تسلیت عرض نموده و برای آن فقید سعید رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان ایشان صبر و شکیبایی مسألت دارم.


معاون حقوقي رئيس جمهوري رحلت حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني را تسليت گفت 

متن پيام حجت الاسلام و المسلمين مجيد انصاري به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه

خبر ارتحال جانگداز عالم مجاهد و مبارز نستوه، یار همیشه همراه امام و رهبری و خدمتگزار صادق و خستگی ناپذیر مردم، حضرت آیت¬الله هاشمی رفسنجانی ایران را در بهت و سوگ عمیق فرو برد.

آیت الله هاشمی از جمله مردان بزرگ و تاریخ سازی بود که به فرموده پیامبر عظیم الشأن اسلام هرگز خلاء وجودی آنان پر نخواهد شد «اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدّها شيئی» سراسر عمر پر افتخار و پر حادثه این قهرمان نامدار در مبارزه علیه استعمار و استبداد و تلاش بی¬وقفه برای استقلال، آزادی و سربلندی ایران عزیز و اعتلای اسلام، انقلاب و بهروزی امت اسلامی بود.

او از نخستین روزهای نهضت در کنار مراد و استاد خود حضرت امام خمینی (ره) با ایمانی راسخ و شجاعتی کم‌ نظیر در خدمت ‌آرمانهای‌ بلند ‌انقلاب‌ قرار گرفت‌ و از هیچ‌ خطری ‌نهراسید، زندان ‌و شکنجه¬های  طاقت فرسا، ترور، تهمت و تخریب، هرگز در اراده پولادین او خللی وارد نساخت. او محرم اسرار انقلاب و از نزدیکترین مشاوران و یاران امام، قبل و بعد از پیروزی انقلاب بود. حضور او در تمام سنگرهاي خدمت از شورای انقلاب تا مجلس شورای اسلامی، جانشین فرمانده کل قوا در جنگ 8 ساله، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام،  مايه اعتماد امام و مقام معظم رهبری و آرامش و قوت قلب ملت ایران بود. بی تردید پیروزی انقلاب، حفظ تمامیت ارضی، رشد و توسعه و پیشرفت ایران، وحدت و همدلی ملت، همگی مرهون فداکاریها، مصلحت اندیشیها و سعه صدر اقیانوس وار آن سردار بزرگ و عالم عامل است . گر چه امروز دیگر هاشمی در میان ما نیست، اما فکر و راه هاشمی همواره زنده خواهد بود.

همانگونه که امام فرمود: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.

اینک که با چشمی اشکبار و قلبی شکسته و اندوهگین با پیکر پاک او وداع می¬کنیم، با روح بلندش پیمانی دوباره برای ادامه راه انقلاب، راه امام و راه شهیدان می¬بندیم.

این مصیبت بزرگ را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله (عج)، مقام معظم رهبری، حوزه¬های علمیه، خاندان سرافراز و ارجمند هاشمی و عموم ملت ایران و ملتهای آزادیخواه و صلح طلب منطقه و جهان تسلیت می¬گویم. 
 
مجيد انصاري 

معاون حقوقي رئيس جمهور


حزب ندای ایرانیان با صدور پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

مشروح این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

درگذشت تاثرانگیز مجاهد نستوه و یاور صدیق و دیرین ملت شریف و شهیدپرور ایران، آیت الله هاشمی رفسنجانی، ایران را در بهت و اندوه فروبرده است. 

بزرگمردی که چه در روزگار سخت مبارزه، چه در بحبوحه تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و چه در روزهای سخت جنگ تحمیلی، شجاعانه و متواضعانه هر چه داشت، برای پیشوای آزادی خواهان جهان،خمینی کبیر در طبق اخلاص گذارد او که پیشگام سازندگی و توسعه کشور بود نسلی را به بار آورد که آرمانش توسعه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور بود و در این راه پرپیچ و خم، لحظه ای از پا ننشست.

اندوهی که از فقدان این بزرگمرد تاریخ ساز نصیب گشته، ضایعه ای بزرگ و مصیبتی عظیم است حزب ندای ایرانیان ضمن اعلام همدردی با خانواده و دوست‌داران آن فقید سعید این مصیبت جانکاه را خدمت مقام معظم رهبری، خانواده معزز هاشمی به ویژه همسر مکرمشان و ملت شریف ایران تسلیت و تعزیت عرض نموده و از پیشگاه حضرت باری، برای آن مرحوم، علو درجات طلب می کند.


والسلام علیکم و الرحمه اللّه و برکاته

حزب ندای ایرانیان
 


وزارت دفاع رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

 وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح با صدور پیامی ضایعه درگذشت آیت الله هاشمی را به به پیشگاه مقدس امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، بیت آن مرحوم، حوزه های علمیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و آحاد ملت بزرگ ایران اسلامی تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت جانکاه آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی‌، رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام،یار و شاگرد مکتب بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و  رفیق دیرین، همسنگر و همگام  مقام معظم رهبری حضزت امام خامنه ای( مدظله العالی) که با عمری مجاهدت و مبارزه نقشی به سزا در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تداوم، تثبیت این مسیر نورانی داشت، موجب تألم و تأثرگردید.

این شخصیت انقلابی و خستگی ناپذیر در تمامی برهه های حساس و سرنوشت ساز انقلاب در سایه سار خیمه رفیع ولایت فقیه سر از پا نشناخت تا آنجا که مقام معظم رهبری در تبیین جایگاه این مبارز دوران انقلاب می فرماید، او نمونه کم نظیری از نسل  اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود..... «با فقدان هاشمی این‌جانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم»

روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح ‌این ضایعه بزرگ را به پیشگاه مقدس امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، بیت آن مرحوم ، حوزه های علمیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و آحاد ملت بزرگ ایران اسلامی تسلیت عرض می‌نماید و از خداوند متعال برای ایشان، علو درجات و برای خانواده‌ این فقید صبر و شکیبایی مسئلت دارد.


جامعه اسلامی کارمندان درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت


جامعه اسلامی کارمندان به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی صادر کرد.

در این پیام آمده است: در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری ضایعه ای است عظیم و تاسف بار، عالم و سیاستمداری که شخصیتی استراتژیک برای کشور بود.

این پیام تصریح می‌کند: خدمات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مبارزه با طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی و ریاست مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و ریاست تشخیص مصلحت نظام و نیز عرصه جنگ و دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار خواهد بود.

در این پیام تاکید شده است: جامعه اسلامی کارمندان ارتحال این عالم و سیاستمدار را به مقام معظم رهبری دام ظله و خانواده محترم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تسلیت عرض نموده و رحلت واسعه الهی برای وی مسئلت می نماید.



پيام تسليت مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام به مناسبت درگذشت آيت الله هاشمي رفسنجاني

   
بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

اذا مات العالم، ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء

عروج ملکوتی و غمبار عالم ربانی، فقیه صمدانی، مفسر قرآن، مجاهد نستوه و خستگی‌ناپذیر، مصلح و منذر امت،

حضرت آیت‌الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی

رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام

موجی از غم و اندوه و فراق را در سینه ملت بزرگ و مؤمن ایران و آزادی‌خواهان و مصلحان جهان برانگیخت. هاشمی مرد دوران سخت، جان‌نثار امامِ انقلاب و انقلابِ امام، یار صدیق رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و مرد تلاش و فرمانده شجاع سال‌های دفاع مقدس، چهره درخشان و تابناک اسلام و انقلاب و ایران، مرد پذیرفتن مسئولیت‌های خطیر و صاحب اراده و قدرت والا در تصمیم‌گیری‌های تاریخ‌ساز، مرد عرصه‌های عشق ورزی به خاندان پیامبر اعظم(ص)، قامت استوار و مستحکم و صبور در ارائه گفتمان حریت و انصاف، از میان خاکیان رخت بربست، تا به جمع اولیاء پیوسته و در مقام قرب الهی، مأوی گزیند.

هنر فراخوانی به وحدت و برادری و همدلی و گذشت در راه اهداف آسمانی انقلاب اسلامی از ویژگی‌های برجسته این عالم و سیاستمدار متقی بود.

این ضایعه جبران‌ناپذیر را به ساحت مقدس قطب عالم امکان، حضرت بقیه‌الله الاعظم، مقام معظم رهبری(مدظله) و ملت شریف و قدرشناس ایران، خاندان معظم ایشان تسلیت و تعزیت گفته، برای آن روح بلند و سترگ و آسمانی، علوّ درجات را از درگاه حضرت حق مسئلت می‌کنیم.

این حدیث نفس ما در مرکزی است که با تدبیر و همت این عالم بصیر و برای اندیشیدن به فردای بهتر مردم این سرزمین شکل گرفت.

(الموت صعب، انما المفارقه الأحباب و الله اصعب)

مرکز تحقیقات استراتژیک

مجمع تشخیص مصلحت نظام



فراکسیون زنان مجلس درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفت


فراکسیون زنان مجلس با صدور بیانیه‌ای درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

در این اطلاعیه آمده است:

انا لله وانا الیه راجعون

مصادف با ایام عزاداری حضرت فاطمه معصومه(س) ،ملت بزرگ ایران به سوگ پرچمداری شجاع و مُدبری کم‌نظیر نشست عروج ناگهانی و جانگداز استوانه استوار انقلاب ،مجاهد خستگی ناپذیر و مبارز روزهای سخت، همسنگر دیرین امام و رهبر انقلاب ضایعه ای عظیم برای نظام جمهوری اسلامیست.

فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی غمگنانه این رحلت جانسوز را به،مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و خانواده معظم آن فقید سعید، تسلیت و تعزیت عرض می‌نماید و از درگاه خداوند متعال برای حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، علو درجات و برای ملت غیور و قدر شناس ایران صبری جمیل خواستار است.


معاون حقوقي رئيس جمهوري رحلت حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني را تسليت گفت 

متن پيام حجت الاسلام و المسلمين  مجيد انصاري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون


من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه

خبر ارتحال جانگداز عالم مجاهد و مبارز نستوه، یار همیشه همراه امام و رهبری و خدمتگزار صادق و خستگی ناپذیر مردم، حضرت آیت¬الله هاشمی رفسنجانی ایران را در بهت و سوگ عمیق فرو برد.

آیت الله هاشمی از جمله مردان بزرگ و تاریخ سازی بود که به فرموده پیامبر عظیم الشأن اسلام هرگز خلاء وجودی آنان پر نخواهد شد «اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدّها شيئی» سراسر عمر پر افتخار و پر حادثه این قهرمان نامدار در مبارزه علیه استعمار و استبداد و تلاش بی¬وقفه برای استقلال، آزادی و سربلندی ایران عزیز و اعتلای اسلام، انقلاب و بهروزی امت اسلامی بود.

او از نخستین روزهای نهضت در کنار مراد و استاد خود حضرت امام خمینی (ره) با ایمانی راسخ و شجاعتی کم‌ نظیر در خدمت ‌آرمانهای‌ بلند ‌انقلاب‌ قرار گرفت‌ و از هیچ‌ خطری ‌نهراسید، زندان ‌و شکنجه¬های  طاقت فرسا، ترور، تهمت و تخریب، هرگز در اراده پولادین او خللی وارد نساخت. او محرم اسرار انقلاب و از نزدیکترین مشاوران و یاران امام، قبل و بعد از پیروزی انقلاب بود. حضور او در تمام سنگرهاي خدمت از شورای انقلاب تا مجلس شورای اسلامی، جانشین فرمانده کل قوا در جنگ 8 ساله، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام،  مايه اعتماد امام و مقام معظم رهبری و آرامش و قوت قلب ملت ایران بود. بی تردید پیروزی انقلاب، حفظ تمامیت ارضی، رشد و توسعه و پیشرفت ایران، وحدت و همدلی ملت، همگی مرهون فداکاریها، مصلحت اندیشیها و سعه صدر اقیانوس وار آن سردار بزرگ و عالم عامل است . گر چه امروز دیگر هاشمی در میان ما نیست، اما فکر و راه هاشمی همواره زنده خواهد بود.

همانگونه که امام فرمود: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.

اینک که با چشمی اشکبار و قلبی شکسته و اندوهگین با پیکر پاک او وداع می¬کنیم، با روح بلندش پیمانی دوباره برای ادامه راه انقلاب، راه امام و راه شهیدان می¬بندیم.

این مصیبت بزرگ را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله (عج)، مقام معظم رهبری، حوزه¬های علمیه، خاندان سرافراز و ارجمند هاشمی و عموم ملت ایران و ملتهای آزادیخواه و صلح طلب منطقه و جهان تسلیت گفت.

مجید انصاری

معاون حقوقي رئيس جمهور




جنبش اعتدال اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن بیان سوابق انقلابی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درگذشت وی را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: عروج روحانی و ملکوتی حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، موجب تألم عاشقان و ارادتمندان امام راحل(ره) و رهبری و ملت ایران شده است. این خبر بسی ناباورانه، حیرت‌زا و جانگداز است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای نظام اسلامی پشتوانه و استوانه‌ای ثبات‌بخش، برای امام و رهبری مشاوری امین و یاوری دیرین و باوفا و برای ملت ایران خدمتگزاری دلسوز و خستگی‌ناپذیر و بلندنظر بود.

این بیانیه می‌افزاید:آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کنار مقام معظم رهبری، استاد شهید مطهری، شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی، شهید دکتر محمدجواد باهنر و مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی از حواریون امام راحل(ره) بوده‌اند. تاریخ پرفرازونشیب زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاریخ نهضت اسلامی، انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی، تثبیت و اعتلای جمهوری اسلامی است.

این بیانیه تاکید کرده است: مبارزات، اندیشه و افکار متعالی، مدیریت و نقش‌آفرینی‌های بی‌بدیل این بزرگمرد تاریخ در چند دهه عصر پربرکت‌شان، مایه مباهات روحانیت شیعه در تاریخ معاصر است.

در این بیانیه آمده است: تجلیل از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تجلیل از امام راحل(ره)، انقلاب، شهدا و مجاهدان راه اعتلاء اسلام ایران است. در ایران معاصر و در عهد جمهوری اسلامی، هر جا پیشرفتی مشاهده می‌شود. می‌توان اثری از اندیشه، تدبیر و بلندنظری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در آن مشاهده نمود. اجتهاد پویای ایشان از مصادیق گویا و روشن مواجهه علماء و اندیشمندان مسلمان و تفکر اسلامی با مقتضیات، وقایع، تحولات و پدیده‌های نوین است.

جنبش اعتدال اسلامی در ادامه بیانیه خود آورده است: ایشان نشانه‌هایی از یاران و همفکران بزرگ خود و ازجمله از استاد مطهری تفکر و نواندیشی دینی و از شهید بهشتی تدبیر سازماندهی و مظلومیت را دارد.

این بیانیه می‌افزاید: مشی سیاسی و فکری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تعهد به اسلام و نظام و اجتهاد پویا و روشن‌بینانه و اعتدال‌گرایی و سیاست‌ورزی در چارچوب نظام اسلامی است. ایشان معلم و مربی بزرگ و دست‌یافتنی برای جوانان و دانشجویان کشور و تکیه‌گاه فکری و روحی آنان بود. او مشتاقانه در اندیشه رشد و پیشرفت و شکوفایی استعدادهای جوانان این مرزوبوم و امیدوار به آینده درخشان ایران در پرتو همت بلند آنان بود.

در این بیانیه آمده است:‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حلقه وصل بسیاری از جوانان و مردم به انقلاب و نظام اسلامی بوده‌اند. اینک روح پاک هاشمی به روح مطهر امام راحل(ره) و یاران شهیدش و شهدای انقلاب پیوسته و در جوار رحمت حق آرمیده است.

جنبش اعتدال اسلامی افزوده است: این مصیبت جانکاه را به حضرت ولیعصر(عج) رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان و ملت شریف ایران و خانواده گرامی و مصیبت‌دیده ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.

در انتهای بیانیه جنبش اعتدال اسلامی آمده است:‌اینک با چشمی اشکبار و قلبی اندوهگین با هاشمی وداع می‌کنیم و با روح امام(ره)، شهداء و هاشمی عهد می‌بندیم که راهشان را تداوم بخشیم.



درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در تاریخ انقلاب جبران ناپذیر است


مجمع فرهنگیان ایران اسلامی به مناسبت رحلت مجاهد نستوه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی صادر کرد.

در این پیام آمده است: بانهایت تاسف و تاثربه سوگ یکی ازسیاستمداران بزرگ تاریخ معاصرایران نشسته ایم ،مجمع فرهنگیان ایران اسلامی فقدان این فقیه نواندیش رابه ملت شریف ایران مقام معظم رهبری وخانواده عزادارهاشمی تسلیت می‌گوید.

این پیام می‌افزاید: بدون شک ارتحال آیت الله هاشمی دراین برهه ازتاریخ حساس انقلاب اسلامی جبران ناپذیرخواهد بود، اما ازتقدیر اللهی گریزی نیست. زندگی پربارآن فقیدسعیدسراسروقف درخدمت به اسلام وایران بود،دوران جوانی را درراه مبارزه بااستبدادوتلاش برای به ثمررساندن انقلاب اسلامی نمود،پس ازانقلاب نیزهمواره سنگ زیرین آسیاب بودودرهمه صحنه های حساس درکنارامام ورهبری حضوری بی ادعا داشت، بازسازی آثارناشی ازدفاع مقدس وتزریق امیدونشاط به جامعه تنها ازبزرگ مردی چون او برمی‌آمد.

این پیام تصریح کرده است: درسال های اخیرتکیه گاه مردم ونقطه اتصال انقلابیون نسل اول باجوانان بود؛ هرچند فقدان این مردبزرگ جبران ناپذیراست امااندیشه بلنداوچراغ راه ماخواهدبود، ما از همه مردم ،احزاب و گروه‌ها درخواست می‌کنیم به پاس قدرشناسی از سالها مجاهدت این فقید سعید در تشییع جنازه باشکوه ایشان شرکت نمایند.



رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی طی پیامی، درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:‌ خبر تاسف‌بار رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار وفادار امام راحل عظیم الشان (ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، قلوب همسنگران دیرین و آحاد ملت شهیدپرور ایران اسلامی را داغدار ماتمی سترگ نمود.آن مجاهد نستوه طی سالهای سخت مبارزه بر علیه رژیم ستمشاهی، همگام با دیگر طلایه‌داران نهضت روح خدا، نقشی مهم و ارزشمند را در پیشبرد امور انقلاب بر عهده داشت و با تحمل شکنجه‌های وحشیانه در زندان‌های مخوف ساواک، بر آرمان‌های مقدس امام و شهیدان، مومنانه پایداری کرد.

این پیام می‌افزاید: پس از طلوع صبح ظفرمند انقلاب اسلامی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با پذیرش مسئولیت‌های مهمی همچون؛ ریاست مجلس شورای اسلامی، فرماندهی دفاع مقدس، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان رهبری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ، منشاء خدمات بسیار ارزنده بود و در قامت همکاری کاردان و مشاوری امین برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق آرمان‌های بلند آن، هماره همت می‌گماشت.

در این پیام تصریح شده است: خطبه‌های روشنگر او در جایگاه رفیع امامت جمعه موقت تهران، بویژه آن بیانات دشمن‌شکنی که در دوران دفاع مقدس توسط ایشان ایراد می‌گشت؛ همیشه قوت قلب رزمندگان اسلام و مایه ذلت و ناامیدی دشمنان انقلاب بود.

در این پیام آمده است: شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با تسلیت فقدان این شخصیت گرانقدر به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، عموم ملت مومن و شهیدپرور ایران اسلامی بالاخص بیت شریف آن فقید سعید، از خدای متعال رحمت واسع الهی را برای ایشان مسالت می‌دارد.



نهاوندیان:آیت الله هاشمی نماد اجماع سازی و وحدت بود

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی گفت: هاشمی در همه دوران مبارزه، اسم رمز شجاعت و استقامت بود، در دوران نظام سازی، نماد اجماع سازی و وحدت و در سلوک اجتماعی، نمونه انعطاف و صبر و عطوفت بود.

وی در ادامه افزود: اینک که در برابر چشمان حیرت زده و حسرت بار یاران، آن شیر شرزه انقلاب چشم فروبسته و آن قلب دلسوز ایران و اسلام از تپش باز ایستاده است، وظیفه همه دلسوزان کشور، هشیاری و جامع نگری بیشتر و حراست از عناصر انسجام ملی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: تجلیل و گرامی داشت هاشمی، پاسداری از میراث گرانسنگ او در مرزبانی از آزادی مردم و استقلال کشور و در تحکیم پیوندهای مردم و حکومت در جمهوری اسلامی است.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: نسل جوان کشور در فقدان پی در پی سرمایه های نسل اول انقلاب، نیازمند الگوهائی زنده است که آرمان های نخستین نهضت اسلامی را در اخلاق و عدالت و سعه صدر آنان ببیند تا همچون گذشته، عزت و آبادانی ایران را در تحقق اسلام راستین جستجو کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
روحشون شاد یادشون گرامی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۲:۳۲ ۰۶ دی ۱۳۹۶
وحش شاد صلوات وفاتحه
Iran (Islamic Republic of)
سیدحسام سیدحسینی قهه
۲۱:۳۵ ۲۲ دی ۱۳۹۵
درگذشت مجتهد مجاهد فی سبیل الله آیت الله هاشمی رفسنجانی را به پیروان و محبان قرآن و عترت و همچنین تمامی آزاد اندیشان وارسته عالم تسلیت می گویم.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۸:۴۰ ۲۰ دی ۱۳۹۵
روح ات شاد
Iran (Islamic Republic of)
روستا
۱۴:۴۲ ۲۰ دی ۱۳۹۵
تسليت
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۱:۴۴ ۲۰ دی ۱۳۹۵
کل ملت تسلیت گفتن و ناراحت شدن .روحش شاد صلوات وفاتحه
Iran (Islamic Republic of)
ساروی
۰۳:۲۱ ۲۰ دی ۱۳۹۵
خداحافظ مرد خداحافظ....
Malaysia
احمد ارجمند
۲۲:۲۰ ۱۹ دی ۱۳۹۵
آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از مهمترین ستونهای انقلاب بود و تنها کسی بود که از اول انقلاب تا کنون در مسند قدرت قرار داشت . روحش شاد
آخرین اخبار