باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دستاوردهای تلگرام برای جامعه ایرانی چه بوده است؟

نرم افزار تلگرام علی رغم مخاطراتی که برای جامعه به همراه دارد توانسته حدود 80 درصد کاربران ایرانی را به خود جذب کند.

دستاوردهای تلگرام برای جامعه ایرانی چه بوده است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تلگرام از نمونه نرم افزارهای نسبتا نوینی به شمار می رود که بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در رسانه ها،حداقل 80 درصدِکاربرانش از جامعه ایرانی شکل گرفته است.

این فناوری، پس از ورود به ایران با سرعت خیره کننده‌ای در میان طیف های مختلف و طبقات متعددی از جامعه مورد استفاده قرار گرفت که بخش قابل توجهی از جمعیت جوان و نوجوان این مرز و بوم را به نوعی شیفته و دلبسته خود کرد.

شاید آن زمانی که پاول و نیکلای دورف، دو برادر آلمانی این نرم افزار را طراحی کردند، گمان نمی کردند که بخش اعظم مشتریان پرو پا قرص این فناوری از، جوانان و نوجوانان جامعه ایرانی خواهد بود.

پیش از این در قالب گزارشات متعددی، مخاطرات و پیامدهای منفی این نرم افزار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در ذیل این گزارش تلاش می شود در گفتگو با صاحب‌نظران حوزه جامعه‌شناسی و علوم ارتباطات، این بار مزایای این فناوری به بحث گذاشته شود.

* تلگرام،رسانه‌ای فراگیر

یدا...شهمیرزادی،دانش آموخته رشته ارتباطات در گفتگو با  خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوانبا اشاره به نقش بسیار برجسته و تعیین کننده اینترنت و فناوری های مرتبط با این حوزه در تحولات اجتماعی جهان معاصر اظهار داشت: موج استفاده از این نرم افزارها به میزانی افزایش یافته که امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که نسبت به این نرم افزارها ناآشنا یا بی اطلاع باشد.

وی افزود: کارکردهای شبکه‌های اجتماعی و تلگرام در ابعاد و عرصه‌های گوناگون قابل بررسی است و این امر،در عرصه رسانه و علوم ارتباطات بیش از پیش ملموس و محسوس به نظر می رسد.

دانش آموخته رشته ارتباطات بیان کرد: در طول یکسال گذشته،نمونه های متعددی از تأثیرگذاری تلگرام در جامعه مشاهده شده که موضع گیری ها در خصوص حادثه فوت عباس کیارستمی،قطع شدن پای سرباز مریوانی در پادگان عجب شیر و فوت بیش از20 سرباز پادگان05کرمان در محور تبریز-سیرجان... از نمونه های آن به شمار می رود.

شهمیرزادی بیان کرد:به واقع،در موارد فوق، نقش شبکه های اجتماعی و علی‌الخصوص تلگرام در اطلاع رسانی وسیع،فراگیر و گسترده قابل احساس است و متعاقبا شاهد بوده ایم این فناوری به میزانی اثرگذار بوده که بعضا مسئولان و دستگاه های ذیربط را وادار به واکنش کرده و یا اینکه ،باعث اعمال و ایجاد حساسیت هر چه بیشتری نسبت به موضوعات و ماجراهای این‌چنینی شده است.

وی افزود:به واقع،تلگرام تمامی مردم را به نوعی مشغول ساخته و در این میان جوانان و نوجوان بصورت هر چه بیشتری با این فناوری اُخت شده اند که البته در میان این شیفتگی و وابستگی ها،مخاطراتی نیز وجود دارد .

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:به هر ترتیب آنچه که در خصوص تلگرام با قاطعیت می توان مطرح نمود،دال بر این موضوع است که بصورت روزانه،حجم انبوه و وسیعی از اطلاعات در مقابل دیدگان کاربران این نرم افزار و شبکه های اجتماعی قرار می گیرد.

شهمیرزادی گفت:طبیعتا در چنین شرایطی،هر روز اذهان و افکار عمومی در معرض و تحت تاثیر داده هایی قرار می گیرد که می تواند مخاطبان و کاربران را به سمت وسویی خاص و متفاوت سوق دهد.

وی افزود:همگرایی،هم افزایی،وحدت و همسویی هر چه بیشتر، از نمونه مولفه های حائز اهمیتی به شمار می رود که در صورت اتخاذ تدابیر موثر و دقیق،از چنین ظرفیت عظیم و بالقوه ای می توان برای پیشبرد اهداف خرد و کلان کشوری بهره برد.

* سهم تلگرام در اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به چه میزانی است؟

شهرام مهدور،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با  خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوانبا اشاره به تاثیرات بسیار تامل برانگیز فضای مجازی،اینترنت و شبکه های اجتماعی( همچون تلگرام) در جامعه ایرانی،عنوان کرد:بدون تردید،ظهور و بروز و عرصه چنین فناوری هایی در حوزه های متعدد اجتماعی،فرهنگی سیاسی و اقتصادی قابل بررسی است اما تاثیرات اجتماعی این نرم افزارها در جامعه ایرانی به مراتب بیشتر از جوامع دیگر به نظر می رسد.

وی افزود:البته آمار،بررسی و تحقیقات مُتقَن،علمی و کارشناسی شده ای در این خصوص انجام نشده،اما با عنایت به این واقعیت که بخش عمده ای از کاربران شبکه اجتماعی تلگرام از جامعه ایرانی می باشند،لذا طبیعتا تاثیرگذاری این فناوری قابل توجه خواهد بود.

مهدور گفت:این نرم افزارها به میزانی در میان اقشار اجتماعی و بخصوص جوانان و نوجوانان رسوخ و رسوب پیدا کرده که تاثیرات آن ،در اوقات فراغت این قشر ازجامعه ایران،نیز مشهود و ملموس به نظر می رسد.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:ارتقای سطح اطلاعات عمومی مردم و جامعه از دیگر محاسن این فناوری ها به شمار می رود و با وجود نقدهایی که در خصوص انتشار مطالب و موضوعات غیر موثق و غیر علمی در این خصوص وجود دارد،اما به هر حال در این میان،موضوعات پرمحتوا،پر مغز و مستدل علمی نیز منتشر می شود که این امر می تواند در تقویت اندوخته علمی کاربران موثر واقع شود.

مهدور در خاتمه یادآور شد:البته نباید از نظر دور داشت که محاسن این فناوری،نافی مخاطرات و آسیب ها وتبعات منفی غیر قابل اتکار آن نیست که رفع،دفع وکنترل و مهار چنین تهدیداتی،مستلزم اتخاذ تدابیر هوشمندانه فرهنگی و البته عزم همگانی کاربران برای بهره وری شایسته و اصولی تر از چنین نرم افزارهایی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Germany
مجتبی
۰۸:۵۷ ۲۳ دی ۱۳۹۵
فیلتر بشه باز مردم با فیلترشکن میرن

کاش به جای فیلتر روش صحیح استفاده از اینترنت به خونواده ها نشون میدادن

که بچه 14 ساله حق نداشته باشه نت استفاده کنه

متاسفانه ولی این جور نیست
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۳ دی ۱۳۹۵
تو آمریکا بچه زیر 16 سال تلفن همراه بگیره دستش خانواده اش جریمه میشن!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۵۰ ۲۲ دی ۱۳۹۵
فیلتر بشه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۲ دی ۱۳۹۵
از فردا فیلتر میشه قربان
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۳ دی ۱۳۹۵
رو تخم چشام الان انجامش میدم
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۷:۵۴ ۲۲ دی ۱۳۹۵
تلگرام رایگان نیست هم دانلودش هزینه داره هم متن های طولانی هزینه دارن معلوم نیست این واژه رایگان از کجا نشأت گرفته از کجا معلوم تلگرام با اپراتور ها و با مخابرات قرار داد نداشته باشه این همه ملت پول بسته اینترنت میدن بازم می گن رایگان .
تلگرام رایگان نیست و خواهد بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۲ دی ۱۳۹۵
دوست عزیز رایگان از این جهت که بابت استفاده از نرم افزار پولی به شرکت سازنده داده نمی شود اینطور که شما میگید همین سایت خبری هم رایگان نیست و داره از شما پول میگیره لطفا کمی دقت کنید

هزینه اینترنت رو به شرکت مخابراتی میدید نه به سازنده تلگرام
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۳ دی ۱۳۹۵
عاشق دانایی شمام بنده
Iran (Islamic Republic of)
نگران
۱۷:۰۶ ۲۲ دی ۱۳۹۵
تلگرام منبع در آمدی نداره چجوری اومده سرور هایی گرفته که میگه هر چی دوست داشتین توش آپلود کنین حتی اگه فایلتون ۱ گیگ باشه بعدش چرا تو کشور های دیگه اصلا تلگرام رو نمی شناسن فقط تو ایران فراگیر شده من به عنوان یه دانشجو کامپیوتر بهتون میگم اگه حداقل استفاده می کنین عکس خصوصی خودتونو داخل تلگرام برای کسی نفرستین
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۲ دی ۱۳۹۵
تو آمریکا هم استفاده میشه بیست درصد آمریکایی ها استفاده میکنند چون آمریکایی ها بیشتر از واتس اپ استفاده میکنند منبع درآمد نمیدونم داره یا نه! یا این وضعیت لابد دانشگاهت تموم شد دنبال کار هم میخوای بری؟
Germany
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۲ دی ۱۳۹۵
آقا فیلتر بشه بهتره . احتیاج داره
تلگرام و اینستا
دوتاش فحشا زیاد داره
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۲ دی ۱۳۹۵
چرا کامل نمیبینی مگه وی چت نشد خب یک دیگی میاد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۲ دی ۱۳۹۵
کسانی که دنبال فحشا می روند خودشان مرض دارند تلگرام هم نباشه یه جور دیگه می رن دنبالش. من دانشجوام از تلگرام برای ارتباط درسی با بقیه دانشجو ها استفاده می کنم ولا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۲ دی ۱۳۹۵
تلگرام فیلتر میشه احتمالا با این شرایط موجود
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۵۸ ۲۲ دی ۱۳۹۵
سلام.اپراتور همراه اول امروز کلا قطع شده.تو وبسایتشون هم اطلاع رسانی نکردن.با چندتا خط همراه اول امتحان کردم کلا انتن نمیده و اصلا شبکه نیست.لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
علیزاده کاشمر
۱۲:۳۵ ۲۲ دی ۱۳۹۵
از موقعی که تلگرام بدون مجوز فعالیت خود را در کشور آغاز کرد افت تحصیلی شدید در میان دانش آموزان و دانشجویان رخ داده و وقت زیادی از نسل جوان صرف کانال ها و گروههای بی فایده میشود و از همه مهمتر روزانه میلیونها اطلاعات از کشور در دست صاحب تلگرام است .
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۲ دی ۱۳۹۵
مگه بقیه مجوز میگیرن؟!
Iran (Islamic Republic of)
زهرا هاشملو
۱۱:۱۹ ۲۲ دی ۱۳۹۵
با سلام ...تورو خدا اگه راه حلی برای مسدود کردن کانالهی ضد اخلاقی میشناسین انجام بدین ویا روی این مسئله کار کنین بمقدصات قسم دود این کانالهای مستهجن به چشم فرزندان هممون میره واستثنایی در کار نیست بیایین به خاطر خدا وانسانیت وشرف جلوی این کانالهای کثیف رو بگیرین قسم میخورم ازنتایج مثبتش خودتون هم برخوردار میشوید
Iran (Islamic Republic of)
داود امیری
۱۵:۱۴ ۲۲ دی ۱۳۹۵
درود

خانم هاشملو شما و دیگران اگر با چنین کانالهایی برخورد کردید فورا در سایت پلیس فتا و پلیس سایبری در قسمتهای گزارشها این کانالها را با لینک بفرستید ..عزیزان پلیس فتا فورا اقدامات لازم را انجام میدهند..اگر تمام عزیزان تلگرامی مستقیم با این پدید اقدام کنند هیچ کانال غیراخلاقی را شاهد نیستیم....
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۰۴ ۲۲ دی ۱۳۹۵
اینترنتش دست مخابرات هست پول میگیره...اگه تلگرام مال مخابرات بود واسش پول میگرفت
-
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۲ دی ۱۳۹۵
اگر دست مخابرات ایران میافتاد حق اشتراک و هزینه از مردم بدبخت میگرفت.
Iran (Islamic Republic of)
لطف اله ياسري
۰۸:۴۹ ۲۲ دی ۱۳۹۵
بادرود وسلام به تمامي دست اندر كاران خوب كانا اجتماعي تلگرام
كار راه اندازترين وسيله ارطباتي بهتراز مخابرات ميباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۲ دی ۱۳۹۵
مخابرت با آن همه هزینه چه دستاوردی داشته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۲ دی ۱۳۹۵
این دو چه ربطی به هم دارند ؟! مخابرات نبود که حتی نمیتونستی یه زنگ ساده بزنی عزیزم . مخابرات خدماتی مثل اینترنت هم میدهد که اگر نبود نمتوانستی از تلگرام استفاده بکنی
Iran (Islamic Republic of)
IranBoy
۱۰:۰۷ ۲۲ دی ۱۳۹۵
بعد 50 سال میخواست اینا رو هم ارائه نده ؟!! اگه ایرانسل نیومده بود مبلغو میگرفتن. البته الان هم میزنن چه از خط ثابت استفاده بکنی چه نکنی برات پول میندازه .. !!!!!!
آخرین اخبار