حکم شرعی نگهداری سگ های خانگی یا زینتی در خانه چیست؟

نگهداری سگ در خانه و فروش لباس سگ و متعلقاتش در دین اسلام احکامی دارد.

به گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در برخی خانه ها مشاهده می شود که سگ را نگه داری می کنند و این حیوان در کنار سایر اعضای خانواده زیر یک سقف است.برخی افراد نیز به خرید و فروش این حیوان و متعلقاتش می پردازند.اما درباره نگه داری سگ و خرید فروش متعلقات آن مراجع پاسخ می دهند.

 آیت الله خامنه ای:

 نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است.
در مورد خرید و فروش متعلقات سگ،به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست.

 آیت الله مکارم شیرازی: 

نگهداري سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلايي مثل نگهباني باشد، اشکالي ندارد؛ولي خريد و فروش و نگهداري سگهاي زينتي و امثال آن جايز نيست و اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد.

 آیت الله سیستانی:

 خرید و فروش سگ جایز نیست،مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد.اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری می شود مکروه شمرده شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
سلام و خسته نباشید من میخواهم یک عدد سگ لیوانی خانگی بخرم ایا دست زدن به ان مشکل در نمازم ایجاد میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۰۱ آذر ۱۴۰۲
سلام‌ ببخشید‌ شوهرم‌ یه‌ سگ‌ زینتی‌ آورده‌ تو تراس‌ خونه‌ هست‌ خودم‌‌ اصلا دوست‌ ندارم‌ به‌ همسرمم‌ هر چی‌ میگم‌ بی‌فایده‌ هست‌‌ میگم‌ نجسه‌ میگه‌ نیست‌‌‌ تورو خدا‌ راهنمایی‌ کنید
Iran (Islamic Republic of)
Z
۱۵:۲۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
سلام یکی ازاقوام سگ زینتی داره وتو خونه نگهداری میکنه وآزاد هست دست‌ بهش میزنه چون رفت وآمد خونشون داریم حکمش چی هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشنای
۰۱:۳۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
چند سال من سگ دارم نجس نیست
Iran (Islamic Republic of)
دریادل
۱۵:۲۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
در پاسخ به ناشناسان:
۱_مدفوع‌خواری شامل همه سگها نیست. فقط برخی سگها به دلیل ناهنجاری اخلاقی و یک بیماری دست به اینکار میزنن. در حالت عادی و عموم سگ از ادرار و مدفوعات خود دوری میکند و کراهت دارد. و عمل دفع را جایی دور از محل استراحتش انجام میدهد.
طرفداران سگ چیزی رو پنهان نمیکنند، متنفران از سگ، بدون اطلاع درست تخریب می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۵۸ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید بنده از نجس بودن سگ خبر دارم ولی برادرم چند روز پیش دو عدد توله سگ را به خانه آورده و بنا به دلایلی برادرم چند روزی را در خانه نمی باشد آیا نگهداری داری آنها در دور از خانه و با رعایت بهداشت در نماز خواندن من مشکل ایجاد میکند؟
از آنجایی که این دو توله خانگی هستند و توان مراقبت از خود را ندارند رها کردن آنها جایز است ؟
Canada
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
طرفداران نگهداری سگ حقایق را از شما پنهان میکنند. من فقط یک مورد بیان میکنم خود قضاوت کنید که آیا همین یک مورد میتواند دلیل بر نجاست باشد یا خیر. آیا میدانید سگ ها مانند خوک ها میتوانند مدفوع نیز بخورند ؟ این امر کاملا مستند است . با یک سرچ ساده در اینترنت ویدئو های بسیاری در این مورد خواهید دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
رد پای سگ خشک نجس است
Canada
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
همونطور که ما مشروب فروشی نداریم چون حرام هست و با شرب خمر برخورد جدی میشه . پت شاپ و فروشگاه سگ هم نباید داشته باشیم چون نجس هست و باید با سگ گردانی بخورد جدی بشه.
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام خسته نباشین ی سوال داشتم ایا سگ داشتن در خانه حرام است و نماز خوندن در انجا هم حرام است جواب بدین لطفا
Spain
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
جدا از حرام بودنش بهداشتی نیست. خونتون پر از موی سگ میشه ، خونه بوی بد میگیره ، سگ ها حامل انگل و قارچ هستند و همچنین آب دهانش شامل باکتری های بیماری زا هست. تمام این مطالب رو با یه سرچ ساده تو اینترنت مشاهده خواهید کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۳۱ تير ۱۳۹۹
آیا سگ درخانه نگه داشتن حرامه و نماز خواندن درخانه ای که سگ است باطله درصورتی که آن سگ هنوز نوزاده وبه راه نیفتاده که خونم رو نجس کنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۲۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۸
با سلام‌خدمت بزرگران
بنده میخواستم بدانم وجود سگ در حیاط یا پشت بام‌ منزل هم‌حرام‌است و نماز خواندن در ان خانه حرام‌است؟! ممنون میشم‌جواب بدید.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۲:۳۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
سگی که مورد ازار اذیت بوده و من به سرپرستی گرفتم و به خانه خودم اوردم این کار حرامه؟نگهداری از حیوانی که مورد ازار قرار گرفته گناهه؟
Germany
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
قصد دارید مانع آزار سگ بشین ولی نگهداری سگ در منزل علاوه بر خطر انداختن بهداشت و سلامت خودتون مزاحمت برای همسایه هم ایجاد خواهد کرد. یعنی حمایت از حیوان به بهای مزاحمت و خطر انداختن انسان.