بروز نشانه هایی از گسست در کابینه آمریکا؛

بلومبرگ: نامزدهای تصدی سِمَت های امنیتی از ترامپ ترسی ندارند

نامزدهای رئیس جمهور پیروز انتخابات آمریکا برای تصدی مسئولیت در کابینه نشان داده اند از مخالفت با ترامپ در برخی حوزه ها باکی ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛به نقل از بلومبرگ، نامزدهای دونالد ترامپ برای تصدی مسئولیت در بخش های امنیت ملی، در دو روز اخیر در جلسات تایید توسط مجلس سنا نشان داده اند از مخالفت با رئیس شان حتی در وعده های اصلی انتخاباتی ترسی ندارند.

گزینه های ترامپ برای پست های وزیر دفاع، وزیر امور خارجه و رئیس آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) با برخی صحبت های رئیس جمهور پیروز انتخابات آمریکا مثل مسئله روسیه مخالفت کردند و یا از آنها حمایت نکردند. آنها مسئله هک کردن ایمیلها و دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تایید کردند، بر خلاف میل ترامپ که می خواهد از این اتهام ها عبور کرده و رابطه بهتری با ولادیمیر پوتین برقرار کند. آنها بر خلاف ترامپ شکنجه را رد کردند و از ناتویی قوی تر حمایت کردند. رِکس تیلرسون نامزد تصدی پست وزارت خارجه آمریکا گفت: وی حامی توافق تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام (Trans-Pacific Partnership trade deal) است، چیزی که ترامپ میخواهد آن را از بین ببرد.

ترامپ  گفت: از تفاوت دیدگاهها ناراحت نشده است و از دیدگاه نامزدها استقبال می کند.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: تمام نامزدهای کابینه خوب به نظر می رسند و کارشان را به خوبی انجام می دهند. می خواهم خودشان باشند و افکار خودشان و نه افکار من را بیان کنند!

اگرچه تفاوت و مخالفت نامزدها با رئیس جدید تاریخی طولانی دارد، اما کارشناسان بر این باور هستند که تایید این شنیده ها نشانه گسست در کابینه است.

در کمپین انتخاباتی، ترامپ در ماه آوریل اعلام کرد ناتو باید سهم دفاعی خود را به صورتی عادلانه بپردازد که معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی هر کشور می باشد. براساس گزارش ناتو، تنها پنج کشور از مجموع بیست و هشت کشور عضو این کار را انجام می دهند.

ترامپ گفت: اگر نمی توانند هزینه های دفاع را تامین کنند، باید اجازه دهیم از خودشان شخصی دفاع کنند. گزینه دیگری نداریم. تیلرسون در مقابل گفت: تعهد آمریکا به همپیمانانش در ناتو گسست ناپذیر است.

ماتیس نامزد تصدی پست وزارت دفاع از این هم فراتر رفت و گفت: اگرچه توافق هسته ای با ایران نواقصی دارد، ولی آمریکا باید در کنار پنج قدرت جهانی دیگر به آن پایبند باشد.

وی افزود: این یک معاهده دوستی نیست، اما وقتی آمریکا وعده ای می دهد باید به همراه هم پیمانهایش به آن وفادار باشد.

کریس کونز، سناتور دموکرات، هفت مثال مطرح کرد که عقاید ترامپ با تیلرسون در تضاد میباشد. وی در ادامه از تیلرسون پرسید: با وجود این تفاوتها چگونه می خواهی با ترامپ کار کنید؟ باید به من اطمینان بدهی که با رئیس جمهور مخالفت می کنید وقتی که راه درست در سیاست را می دانید.

تیلرسون در پاسخ گفت: ترامپ فردی روشن فکر است و به ایده های من گوش کرده و احترام گذاشته است.

یکی از چالشها برای نامزدها تغییر مواضع ترامپ درباره شکنجه بود. در طی مبارزات انتخاباتی، ترامپ از شکنجه «غرق کردن مصنوعی» برای به دست آوردن اطلاعات از متهمان و تروریستها حمایت کرده بود که به صورت گسترده با آن به عنوان یک شکل غیر قانونی برای شکنجه مخالفت کرده بودند.

اما پس از پیروزی در انتخابات، ترامپ به نیویورک تایمز گفت: بسیار شگفت زده شده وقتی از متیس که یک ژنرال بازنشسته است شنیده که «یک پاکت سیگار و چند تا آبجو» بهتر از شکنجه جواب می دهد. ترامپ همچنین از ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به آمریکا عقب نشینی کرد و آن را به ممنوعیت مهاجرت «افراطی ها» تغییر داد.

تیلرسون روسیه را یک «تهدید» برای منافع آمریکا نامید و گفت: سناتور، هنوز فرصت نشده است با ترامپ در این خصوص صحبت کنم.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار