راشاتودی: اوباما تحریم ها علیه روسیه و ایران را تمدید کرد

رییس جمهور آمریکا تحریم ها علیه روسیه و ایران را تمدید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی راشا تودی نوشت: باراک اوباما تحریم های تجاری سودان را به عنوان یک دولت حامی تروریسم به رغم میراث نسل کشی این کشور در دارفور، لغو اما تحریم ها علیه روسیه، ایران، کوبا، زیمبابوه و ونزوئلا را تمدید کرد.

در فرمان اجرایی اوباما که کاخ سفید متن آن را منتشر کرده، در اقدامی جنجال برانگیز در قبال سودان، بخش هایی از تحریم تجاری آمریکا علیه این کشور که از زمان دولت بیل کلینتون تاکنون اعمال شده بود، در واکنش به «اقدامات مثبت سودان» در بیش از 6 ماه گذشته، از جمله همکاری با آمریکا در پرداختن به درگیری های منطقه ای و تهدید تروریسم، برداشته شده است .با این حال، برخی از تحریمهای آمریکا علیه سودان از جمله ممنوعیت فروش سلاح و محدودیت در کمک های آمریکا و همچنین تحریم های مربوط به دارفور به قوت خود باقی خواهد ماند. 

سودان از سال 1993 در فهرست به اصطلاح کشورهای «حامی تروریسم» وزارت خارجه آمریکا قرار داشته است. عمر البشیر، رئیس جمهور سودان به صورت غیابی از سوی دیوان کیفری بین المللی به عنوان یک مجرم به نقش آفرینی غیرمستقیم در جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی و نسل کشی در منطقه غرب دارفور متهم شده است. بر اساس تخمین سال 2008 سازمان ملل از زمان آغاز درگیری های مسلحانه میان شورشیان و دولت سودان، حدود 300 هزار نفر کشته و 2.7 میلیون نفر از سال 2003 تاکنون مجبور به فرار شده اند.

اگر چه در بیانیه کاخ سفید «تعهد سودان به ادامه پایان مخاصمات در مناطق جنگی در سودان و برداشتن گامهایی در جهت بهبود دسترسی بشردوستانه در سراسر سودان» مورد ستایش قرار گرفته است اما گروه های حقوق بشری این اقدام را «غیر قابل توضیح» دانسته‌اند.

 در این راستا، لسلی لفکو معاون بخش آفریقای دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای نوشت : دولت سودان کودکان و مدارس را بمب باران کرده و به عنوان یک راهبرد ضد شورش شهروندان را گرسنه نگهداشته است، تعداد زیادی از معترضان را در خارطوم به ضرب گلوله از پای درآورده و فعالین سیاسی را شکنجه کرده است.

این دیده بان حقوق بشر افزود: این غیر ممکن است که بتوان واقعیت های مربوط به سودان را با ادعای دولت اوباما در زمینه «پیشرفت پایدار» تطبیق داد، برداشتن تحریم ها پیام هولناکی به سودان و دیگر دولت های سرکوبگر می فرستد.

در این میان، اوباما تحریم ها علیه تعدادی از کشورها و افراد از جمله روسیه را به بهانه درگیری طولانی اوکراین تمدید کرد. اوباما در نامه خود به پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و جو بایدن، معاون رئیس جمهور و رئیس مجلس سنا در  خصوص تمدید وضعیت اضطراری ملی ،یادآوری کرده است محدودیت علیه روسیه که نخستین بار در ماه مارس 2014 اعمال شد تا ماه مارس سال 2017 تمدید می شود. اوباما در این نامه با نام بردن از اتحاد مجدد کریمه با روسیه به عنوان "الحاق" و طرح این ادعا که این امر تهدیدی «غیرمعمول» برای امنیت و سیاست خارجی آمریکا است، روسیه را متهم به «استفاده از زور در اوکراین» کرده است.

به نظر می رسد این اقدامات اوباما برای پیچیده کردن روابط دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا با مسکو پس از روی کار آمدنش در بیستم ژانویه (اول بهمن ماه) طراحی شده است.

 این در حالی است که روز جمعه ترامپ گفت: در نظر دارد بستگی به میزان مفید فایده بودن روس ها در مبارزه با تروریسم و همچنین کمک روس ها به تحقق اهداف دیگری که او احساس می کند برای آمریکا مهم است، این محدودیت ها را لغو کند.

در نامه اوباما اقدامات و سیاست های دولت ایران هم بر خلاف منافع آمریکا در منطقه و تهدیدی غیر معمول و فوق العاده برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا تلقی شده است. این در حالی است که تهران و مسکو در حال حاضر از دولت سوریه در مبارزه علیه داعش پشتیبانی می کنند.

علاوه بر این، اوباما رژیم تحریم ها علیه زیمبابوه، ونزوئلا و کوبا را تمدید کرده است. موضوع قابل توجه در این زمینه تمدید تحریم های کوبا پس از سرگیری روابط بین آمریکا و کوبا پس از بیش از 50 سال بود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۶ دی ۱۳۹۵
چرا اون موقع روسیه تو شورای امنیت از حق وتو استفاده نکرد....
آخرین اخبار