اسماعیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شاعران جوان برای غنای بیشتر آثارشان تلاش کنند

شاعران جوان در حوزه مضمون و محتوا تلاش بیشتری کنند تا آثاری که چاپ می‌شوند از لحاظ محتوا غنی‌تر باشند.

رضا اسماعیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نقطه قوت آثار شاعران جوان گفت: آثار شاعران جوان از لحاظ فرم و ساختار ادبی کارهای خوبی است و در حوزه ساختار و صورت شعر پیشرفت خوبی داشتند. اما در حوزه مضمون و محتوا باید تلاش بیشتری کنند تا آثاری که چاپ می‌شوند از لحاظ محتوا غنی تر و ارزشمندتر باشند. در دهه اول انقلاب نسلی از شاعران ظهور کردند و در دامن آموزه‌های قرآنی بالیدند. معنا و مفهوم بیشتر مدنظر آنها بود. این شاعران در کنار فرم سعی می‌کردند از لحاظ اندیشه، مضمون و مفهوم غنی‌تر و ارزشمندتر باشند.

وی افزود: از دهه هفتاد به این طرف یک مقدار فرم‌گرایی معمول شد و توجه شاعران بیشتر روی فرم شعر بود. در این زمان یک مقدار مضمون و محتوا به حاشیه رفت. وقتی شعر نسل جوان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم آثار آنها از لحاظ فرم پیشرفت‌هایی داشته و از مولفه‌های زیبا‌شناختی برخوردار است. آثار خوبی از آنها در شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری می‌بینیم. این مسئله نشان می‌دهد شعر جوانان تپنده است. منتها در آثار آنها عنصر اندیشگی و مفهوم محوری و مضمون مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. 
 
این شاعر با اشاره به ویژگی زیبایی‌شناختی به عنوان علت حظ هنری فرد از شعر اظهار داشت: اگر شعر از محتوا و مضمون عالی برخوردار نباشد و نتواند در حوزه اندیشگی پیام‌های بلند انسانی را با رسانه شعر ابلاغ کند، نمی‌تواند تاثیرگذاری لازم را در مخاطب داشته باشد. به همان اندازه که فرم و شکل شعر مهم است، پرداختن به ارزش‌ها نیز در شعر اهمیت دارد. یکی از بهترین راهکارها برای غنای شعر جوانان از نظر محتوا و مضمون مطالعه اشعار قله‌های شعر فارسی است. 

اسماعیلی ادامه داد: این گسستی که بین شعر امروز و گذشته ما ایجاد شد، این است که شاعران جوان ما کمتر آثار شاعران گذشته را مطالعه می کنند. در صورتی که آنها خود را از مطالعه آثار کسانی مانند صائب، بیدل و حافظ و کسانی چون بی نیاز احساس نکنند، به طور حتم شعر آنها از نظر محتوا غنی‌تر می‌شود. سعدی، حافظ و مولانا را بخوانند؛ چون آثار بزرگان سرشار از مفاهیم توحیدی و دقایق عرفانی است. اگر امروز هم به آثار بزرگان شعر فارسی اقتدا کنیم، می توانیم امروز هم شاهد خلق آثار ارزشمندی در شعر باشیم.  

وی با اشاره به دوری از محتوا و توجه بیشتر به فرم و صورت شعر در اثر گسست ایجاد شده میان شاعران امروز و گذشته ایران بیان کرد: بیشتر با آثار بزرگان شعر امروز مانوس باشیم. این مسئله کمک می کند شاهد آثار ارزشمند ادبی باشیم. علاوه بر مطالعه ادبی در زمینه های دیگر نیز مطالعه کنند. در قدیم به شاعر حکیم می گفتند؛ کسی که در زمینه های مختلف اطلاع داشت. آگاهی های وی از تاریخ تا معارف قرآنی بود. مطالعه شاعران نباید تنها در زمینه شعر باشد ، بلکه به مطالعه ادبیات جهان، جامعه شناسی و مردم شناسی بپردازند.

 
انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار