نرم‌افزارهای کاربردی به جای کتاب در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد

معاون اجرایی مرکزنشر دانشگاهی درباره ارزان‌تر ارائه شدن کتاب‌های دانشگاهی در قالب نرم‌افزارهای کاربردی توضیح داد.

محمدرضا واعظی‌پور معاون مرکز نشر دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به راهکارهایی برای ارزان تر ارائه شدن کتاب‌های دانشگاهی گفت: در حوزه پیشنهاد نرم افزارهای کاربردی، 2 مجموعه در فضای کشور فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: استادان دانشگاه و مجموعه ای از افرادی که سالها در فضای علمی کشور، کار انتشار مقالات و کتاب را در قالب فایل های الکترونیکی بر عهده دارند، 2 عنصر فعال در حوزه نرم افزارهای کاربردی محسوب می‌شوند.

واعظی پور با اشاره به برگزاری جلسات مختلف برای طرح اولیه نرم افزارهای کاربردی اظهار داشت: با وجود نهایی نشدن طرح های فوق، آنها در مرحله ای قرار دارند که امیدواریم سال آینده عملیاتی شوند.

معاون اجرایی مرکز نشر دانشگاهی اضافه کرد: با این نرم افزارها، دانشجویان می توانند به تناسب فصلها و تعداد صفحاتی که از یک کتاب با حجم بالا احتیاج دارند هزینه پرداخت کنند و در بازه زمانی خاص از آن صفحات بهره گیرند.

به گفته وی، در واقع پس از اتمام بازه زمانی استفاده، با شارژ مجدد امکان رویت تعداد صفحات، مجددا برای فرد فراهم می شود.

وی عنوان کرد: با این نرم افزار دیگر لازم نیست دانشجو کتابی قطور و گران قیمت را بصورت فیزیکی خریداری کند و به راحتی با پرداخت هزینه فصلهای درسی مورد نیاز حتی روی گوشی هوشمند خود مطالب را دارد.

واعظی پور با اشاره به فایل pdf کتاب‌های دانشگاهی به عنوان پیشنهاد دیگر در حوزه نرم افزارهای کاربردی بیان کرد: شاید یکی از دلایلی که اکثر ناشران (بخصوص آنان که انتفاعشان در حوزه کتاب است) از این طرح استقبال نمی کنند، بحث عدم احراز مالکیت باشد، یعنی بعد از اینکه فایل در اختیار دانشجو قرار می گیرد به راحتی با کپی برداری در نقاط مختلف منتشر می شود.

وی افزود: دلیل ارزانی برخی کتابهای عرضه شده در بازار نسبت به نسخه های دیگرشان این است که ناشران بیرونی تنها با پرداخت هزینه کاغذ، کتاب آماده شده از سوی ناشران اصلی را چاپ می کنند، در حالی که ناشر اولیه سه برابر قیمت تمام شده از لحاظ کاغذ را صرف هزینه های معنوی مثل ویراستاری و نسخه پردازی می کند.

معاون اجرایی مرکز نشر دانشگاهی بیان کرد: هرچند بارها فروش های غیرقانونی گزارش شده اند اما اقدامات آنچنان بازدارنده نبوده و تاکنون به صورت موثر و ریشه ای جلوی کپی های غیرقانونی گرفته نشده است، لذا ناشران با تردید بیشتری وارد این چرخه می شوند.

واعظی پور درباره کتابهای تالیفی و ترجمه یادآور شد: هرچند معمولا کتابهای تالیفی بیشتر از ترجمه هستند اما به طور کلی آمار کتابهای ترجمه ای و تالیفی در حوزه های مختلف متفاوت است؛ به عنوان مثال بخش عمده کتابهای حوزه علوم انسانی پایه بین المللی دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار