لاوروف: مسکو مخالف مشارکت علوش در مذاکرات آستانه نیست

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو مخالف مشارکت فرمانده جیش الاسلام در مذاکرات صلح سوریه در آستانه نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتای اتریشی خود گفت: تمامی گروه‌های مسلح سوریه که به آتش‌بس پیوسته‌اند به مذاکرات آستانه دعوت می‌شوند. 

وی گفت: جیش الاسلام به توافق آتش‌بس پیوسته است و موضع کشورها درباره این گروه هرگونه که باشد، این گروه جزو لیست گروه‌های تروریستی سازمان ملل نیست. جیش الاسلام در کنار دیگر گروه‌های مخالف مسلح آمادگی خود را برای امضای توافق‌نامه‌ای درخصوص آغاز مذاکرات با دولت سوریه اعلام کرده است. هر گروه غیرمرتبط با داعش یا جبهه النصره می‌توانند به توافق‌نامه آتش‌بس بپیوندند. نمایندگان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نیز می‌توانند در مذاکرات استانه حضور یابند. 

وی درباره مخالفت ایران با مشارکت آمریکا در مذاکرات آستانه گفت: من به صراحت به شما می‌گویم که ساختار دعوتنامه‌هایی که ما تهیه کرده‌ایم اجازه حضور تمامی طرف‌ها از جمله نمایندگان آمریکا در مذاکرات آستانه را می‌دهد. 

قرار است مذاکرات صلح میان دمشق و مخالفان 23 ژانویه در آستانه برگزار شود تا بعدا نیز مذاکرات میان دو طرف در ژنو برای حل بحران ازسر گرفته شود. 

لاوروف در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده که اعتراف کنیم این هم‌پیمانان آمریکا هستند که آشکارا در امور داخلی این کشور و انتخابات مداخله کردند نه روسیه. من فکر می‌کنم بسیاری از این‌ها تا به این لحظه نتوانسته‌اند جلوی احساساتشان را بگیرند.

وی گفت: مسکو در اختلافات میان دولت باراک اوباما و دولت دونالد ترامپ مداخله نمی‌کند و تمامی اتهاماتی که به روسیه در این خصوص وارد شده، درست نیست. مسخره است که همین‌هایی که در کمپین انتخاباتی مداخله کرده‌اند ما را متهم می‌کنند.

لاوروف تأکید کرد: ما بارها آمادگی خود را برای همکاری با هر رئیس‌جمهوری که مردم آمریکا وی را انتخاب کنند، اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: مسئولان اروپایی از خدشه‌دار کردن چهره دونالد ترامپ خجالت نمی‌کشند. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان ترامپ را حامی تندروی و انزجار دانست و بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس می‌گوید ترامپ سالم نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار