اندر احوالات این روزهای ایرانجوان بوشهر؛

نه پول هست، نه مدیریت قوی و نه امیدی به آینده

ایرانجوان همانند فصل گذشته با مشکلات مالی فراروان فصل شروع کرد و حالا هم در جدول در وضعیت خوبی قرار ندارد.

نه پول هست، نه مدیریت قوی و نه امیدی به آیندهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، چهارم آبان‌ماه 1395 برگ زرینی در تاریخ فوتبال ایران و بوشهر بود، سالگرد شصت و نهمین سال تاسیس باشگاه فرهنگی-ورزشی ایرانجوان بوشهر، باشگاهی ریشه‌دار و مردمی با قدمتی نزدیک به هفت دهه. در این گزارش می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به آنچه بر تیم ایرانجوان تا اینجای فصل دوم لیگ یک گذشته است.

قبل از شروع فصل جدید بود که طرفداران ایرانجوان نسبت به فروش املاک تیم و چگونگی حضور سهامداران در باشگاه اعتراض داشتند اگرچه این اعتراض از موسسان نیز به گوش می‌رسید. تا جایی که پورکبگانی مدیرعامل ایرانجوان قبل از شروع فصل گفت: این درد که در فصل مسابقات، تیم با مشکل مالی روبه‌رو می‌شود هفت سال است با باشگاه است وگرنه پروسه انتخاب بازیکن و مربی برای تیم، همیشه خوب بوده است.

سوالی که در اینجا پیش می‌آید، این است که چه کسی باید از این تیم پرطرفدار حمایت کند؟! ایرانجوان باشگاهی خصوصی نیست که باید هیات موسس و سهامدارانش به فکر اسپانسر و تزریق پول باشند... . 

شروع فصل نزدیک بود و این اختلافات و مشکلات مالی دست از سر ایرانجوان بر نمی‌داشت، به گفته پور‌کبگانی ایرانجوان شش میلیارد بدهی داشت و برای حضور قدرتمند به 5/3میلیارد تومان پول نیاز داشت. جدایی بازیکنان اصلی، پرداخت نکردن پول بازیکنان در فصل گذشته و نبود نقدینگی برای جذب بازیکنان جدید از مهم‌ترین دغدغه‌های آن روزهای ایرانجوان بود. 

اوضاع به همین ترتیب پیش رفت، کمتر از 20 روز مانده به شروع فصل جدید لیگ آزادگان، ایرانجوان جزء 6 تیم بدون سرمربی این مسابقات است، البته شرایط ایرانجوان به‌گونه‌ای پیش رفت که خرمزی، دلگرم و سعید مفتخر گزینه‌های اصلی مدیرعامل در میان بومی‌ها برای مربیگری بودند.

پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و تنها 17 روز مانده به شروع فصل سرانجام سرمربیگری تیم فوتبال ایرانجوان بوشهر به محمود خرمزی رسید اما آیا با این فاصله کم و نبود پول در باشگاه چه اتفاقی برای ایرانجوان می‌توانست رقم بخورد؟ مدیرعامل ایرانجوان بوشهر با حضور در شورای شهر خواستار کمک 500 میلیونی به این تیم جهت شروع کار شد و مدعی شد به استاندار پیامک زده و در صورت کمک نکردن به ایرانجوان، قطعا از لیگ آزادگان کنار می‌روند.

دوازدهم مردادماه بود که خبر رسید ملك متعلق به باشگاه ايرانجوان واقع در خيابان ساحلي بر اساس شكايت آقاي عرب نيدي به‌منظور استيفاي حقوق خويش به مزايده گذاشته خواهد شد! از همین رو علی وزیری یکی از سهامداران این باشگاه نامه‌ای خطاب به دیگر سهامداران نوشت و از سهامداران خواست که این طلب بین سهامداران تقسیم شود تا از سرمایه‌های باشگاه کم نشود. که سهامداران حاضر به تقسیم این مبلغ بین خود نشدند و مزایده زمین نیز به‌علت نبود مشتری برگزار نشد.

محمود خرمزی سرمربی وقت ایرانجوان قبل از بازی اول تیمش در برابر نفت مسجد سلیمان، گفت: نسبت به خیلی از تیم‌های لیگ یک عقب هستیم، هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ بدنی و در این چند روز فقط سعی کردیم از نفرات شناخت پیدا کنیم.

یک روز مانده به شروع لیگ و شوک به این تیم، ایرانجوان بوشهر از حضور در این رقابت‌ها محروم شده است، کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال، طی اطلاعیه‌ای دلیل این تصمیم را بدهی‌های گذشته تیم بوشهری دانسته و به استناد رای کمیته انضباطی، مجوز مسابقات دریافت نکرده است. با رایزنی‌های انجام شده از طریق مسوولان استانی با تاج، صبح روز مسابقه اعلام شد به باشگاه ایرانجوان بوشهر یک ماه مهلت داده شده تا بدهی خود رو تسویه کند.

از تیمی با اینهمه مشکل چه انتظاری می‌شود داشت؟ اولین بازی و اولین شکست برای این تیم 69 ساله رقم خورد! 

ایرانجوان با نتجیه 3 بر صفر بازی را به نفت مسجد سلیمان واگذار کرد.

سه هفته از لیگ گذشت و تنها دو امتیاز حاصل تلاش شاگردان خرمزی بود.

بعد از پایان هفته سوم بود که خرمزی مدعی شد شب قبل از بازی، غذای بازیکنان را اعضای کادر فنی تهیه کردند. در هفته پنجم لیگ، بازی سخت و نفس گیر ایرانجوان در مقابل ملوان انزلی بود بازی که بالاخره بعد از پنج بازی، ایرانجوان در آن رنگ برد را دید.

بعد از برد حساس و حیاتی ایرانجوان بوشهر مقابل ملوان بندر انزلی از سوی برخی پیشکسوتان باشگاه مقداری پول جمع آوری شد و در اولین تمرین ایرانجوانی‌ها به بازیکنان پاداش داده شد، توجه کنید این پول را پیشکسوتان باشگاه جمع‌آوری کردند نه سهامداران و هیات موسس، باز هم دَم خاک خورده‌های فوتبال گرم.

ایرانجوان بوشهر تا پایان هفته هفتم با 9 امتیاز در مکان سیزدهم جدول قرار داشت اما بازیکنان و کادرفنی این تیم هنوز یک ریال بابت قراردادهای خود دریافت نکرده بودند. بازیکنان ایرانجوان که از وعده‌های مدیران این تیم خسته شده بودند 29 شهریور دست به اعتصاب و اعتراض زدند.

پورکبگانی مدیرعامل باشگاه ایرانجوان بوشهر هم با حضور در محل تمرین وعده داد 5 مهر‌ماه بخشی از مبلغ قرارداد را پرداخت کند.

در هفته یازدهم و جدال ایرانجوان با پارس جنوبی جم، سرمربی تیم فوتبال ایرانجوان بوشهر معتقد بود دیدار تیمش با پارس جنوبی جدال دارا و ندار است. 

بازی برگزار شد و ایرانجوان شکست خورد خرمزی که به‌شدت عصبانی بود با فریاد رئیس هیات فوتبال را خطاب قرار داد و گفت: آقای نجفی بیا جواب مردم را بده، به ما زمین نمی‌دهید اما به تیم حریف زمین در بهترین ساعت ممکن هدیه می‌دهید! چون ما پول نداریم باید در آسفالت تمرین کنیم. 11 هفته، 11 امتیاز، 14ام جدول، 69 سال قدمت!!!

خرمزی استعفا کرد و هیات مدیره با استعفای خرمزی مخالفت کرد.

در پی عملی نشدن وعده استاندار به کادر فنی ایرانجوان بوشهر مبنی بر تزریق مالی، 12 بازیکن غیربومی ایرانجوان اعتصاب کردند و به شهرهای خود برگشتند و تیم ایرانجوان با بازیکنان بومی راهی رفسنجان شد تا در شرایطی بحرانی مقابل مس رفسنجان قرار بگیرد اما غیرت بازیکنان بومی هم حریف مشکلات مالی نشد و با نتیجه 1 بر صفر بازی را واگذار کردند.

قول استاندار عملی شد و حدود صد میلیون به تیم تزریق شد و بازیکنان بعد از 12 هفته شارژ مالی شدند.

بعد از ماجراهای پیش آمده در دیدار ایرانجوان بوشهر و پارس جنوبی جم که همراه با افشاگری‌هایی از سوی هر دو طرف بود. سه‌شنبه 25 آبان‌ماه 95 احضاریه‌ای برای مهدی چاهیبخش مربی ایرانجوان - علی قائدی تدارکات ایرانجوان و رحیم غاله جهت معرفی به کلانتری بخش 12 تا 5 روز آینده به دستشان رسید. 

در پی این احضاریه مدیرعامل باشگاه اعلام حمایت کامل خود را از این افراد اعلام کرد و گفت: تا آخر پیگیر آن خواهیم بود. شاید اگر این ماجرا در همین‌جا تمام شود برای هر دو طرف خیلی بهتر باشد. تا بسیاری از ناگفته‌ها همانطور ناگفته بماند.

4 آذرماه بود که محمود خرمزی برای دومین‌بار در این فصل از سمتش استعفا کرد و این بار مورد قبول قرار گرفت

همزمان با استعفای محمود خرمزی، سرمربی ایرانجوان چند گزینه بومی برای هدایت ایرانجوان مطرح شدند، از حمید‌کللی فرد، غلام دلگرم و سعید مفتخر به‌عنوان گزینه‌های احتمالی نام برده می‌شد که در نهایت سعید مفتخر هدایت ایرانجوان را به عهده گرفت.

سعید مفتخر موفق شد سه بازی باقیمانده از نیم فصل اول را با کسب 9 امتیاز به پایان برساند، ایرانجوان با این سه برد کمی وضعیت خود را در جدول سروسامان داد و موقتا از انتهای جدول فاصله گرفت.

پس از پایان نیم فصل سعید مفتخر در کنفرانس مطبوعاتی طاقت نیاورد و از مشکلات تیمش و حمایت نکردن مسوولان گفت، او معتقد بود مقدار بسیاری از منابع مالی، گمرک، گاز و نفت استانمان به شهرهای دیگر می‌رود و حق استان بوشهر این نیست که به ورزشش پولی تزریق نشود و این در حالی است که ما باید برای 200 میلیون تومان جلوی مسوولان سر خم کنیم.

این مسائل، حاشیه‌هایی هستند که وارد زمین می‌شوند و به‌ بچه‌های ما آسیب می‌رسانند. 
در حال حاضر ایرانجوان بعد از گذشت 19 هفته و کسب 22 امتیاز در جایگاه سیزدهم جدول قرار دارد.

باید دید بالاخره چه زمانی مشکلات مالی دست از سر این تیم ریشه‌دار و قدیمی بر می‌دارد.

انتهای پیام /پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.