الشرق الاوسط: ارزیابی‌های نادرست آمریکا از علل ناآرامی‌های افغانستان است

یکی از علل ناآرامی‌های افغانستان ارزیابی‌های نادرست آمریکا از اوضاع این کشور و ثابت نبون مواضع و دیدگاه‌هایش درباره افغانستان است.

الشرق الاوسط: ارزیابی‌های نادرست آمریکا از علل ناآرامی‌های افغانستان است
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در یادداشتی به قلم فهد سلیمان الشقیران با اشاره به انفجار چند روز پیش قندهار و کشته شدن پنج دیپلمات اماراتی در این انفجار نوشت: طالبان مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفت و بعید نیست گروه (تکفیری-صهیونیستی) داعش در این عملیات دست داشته باشد آن‌هم بعد از اینکه سرکردگان طالبان از این گروه جدا شدند و به داعش پیوستند. از مارس دو هزار و پانزده، گزارش ها حاکی از آن است که داعش در مناطق مرزی افغانستان حضوری گسترده دارد. 

نویسنده ادامه داد: شاید از علل ناآرامی های افغانستان بتوان به ارزیابی های نادرست آمریکا از اوضاع و ثابت نبودن موضع اوباما و دیدگاه هایش درباره افغانستان اشاره کرد. اوباما، یکبار تصمیم گرفت چهل هزار نیرو به افغانستان اعزام کند و باردیگر تصمیم گرفت طالبان و پاکستان را بر سر میز مذاکره بنشاند و ریچارد هالبروک، فرستاده اوباما، این گفتگوها را در سال دو هزار و ده در اسلام آباد، هدایت کرد و تا حدی هم موفق شد اما نتوانست این روند را به اتمام برساند. 

هالبروک، با ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان، دیدار کرد و او را در جریان راهبرد آمریکا در خصوص افغانستان قرار داد. پادشاه عربستان به او توصیه کرد که بیشتر از آنکه بر «مسائل سطحی» تمرکز شود «ریشه مشکل طالبان» بررسی شود. اما اوباما تصمیم گرفت فقط بر مبارزه با تروریسم در افغانستان متمرکز شود بدون اینکه به بازسازی یا تغییر خاستگاهی که سازمان های تروریستی در آنها شکل می‌گیرند، فکر کند. 

در ادامه این یادداشت، با اشاره به نفوذ چین در افغانستان و پاکستان، آمده است: اگر شکست آمریکا در افغانستان ادامه یابد، غول های دیگری از این شکست بهره برداری  می‌کنند. به سبب تنوع مشکلات و ناآرامی ها، برخورد بازیکنان در صحنه افغانستان و رشد قابل توجه گروه های تروریستی، دستیابی به ثبات نیز تقریبا غیرممکن است. از جمله وعده های انتخاباتی اوباما، بهبود اوضاع افغانستان بود.

 نویسنده در پایان نوشته است: افغانستان، امروز اینگونه به نظر میرسد. کشتار قندهار بر ضد دیپلمات های اماراتی نشان می‌دهد که امیدها برای ایجاد ثبات در این نقطه جهان به پایان رسیده و جنگ های بی فایده آغاز شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار