ابراز تمایل محمد سلیم مظهر برای امضای تفاهم نامه با بنیاد بیدل

محمد سلیم مظهر مدیر گروه دانشگاه پنجاب به امضای تفاهم نامه با بنیاد بیدل ابراز تمایل کرد.

اظهار تمایل محمد سلیم مظهر برای امضای تفاهم نامه با بنیاد بیدلبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین اختتامیه بنیاد بیدل با حضور محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید احمد خاتمی استاد دانشگاه و بیدل پژوهانی از ایران و کشور های مختلف در تالار وزارت کشور برگزار شد.

در این مراسم محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به پتانسیل  زبان فارسی برای دور هم جمع کردن افراد مختلف گفت: بیدل سال های زیادی است که چشم از جهان بسته است اما اکنون زنده است و خیلی ها را دور هم جمع کرد. درست است نام این شاعر بیدل است اما هزاران دل در گرو زبان فارسی دارد. این شاعر سال های زیادی است که زنده است و شما را زنده کرده است.

وی افزود: زمانی که امکانات نبود سعدی بیدل و حافظ داشتیم که اگر یک واو از اثر آنها کم کنیم ستون شعرش به هم می ریزد. هم اکنون که این همه امکانات وجود دارد چرا نمی توانیم مانند سعدی، حافظ و بیدل دهلوی داشته باشیم. در تاجیکستان دیدم وزارت معارفشان شاعر تربیت می کرد. این کار درستی است همایش بیدل دهلوی از این جهت کاربردی است که اول زبان فارسی و سپس فارسی زبانان را زنده می کند. ما هم باید شاعر تربیت کنیم و هم به شعر فارسی و هم کسانی مانند بیدل دهلوی که خون دل خوردند تا این گنج گران بها را به دست ما سپردند، اهمیت بدهیم.

در ادامه مراسم سید احمد خاتمی استاد زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اهمیت عرس بیدل گفت: علت اهمیت عرس بیدل در این است که سابقه بیدل پژوهی آنطور که شایسته شاعر پرآوازه و با نام و نشانی چون بیدل دهلوی باشد، وجود نداشته است.

وی افزود: بیدل دهلوی در افغانستان، تاجیکستان و کشورهایی که سابقه زبان فارسی داشتند پرشکوه است. امیدوارم اقداماتی چون عرس بیدل و آنچه بنیاد بیدل انجام می دهد دانشجویان و مردم را با بیدل آشنا کند. مسئله هستی و نیستی مقوله ای است که از آغاز متفکران و اندیشمندان جهان را به خود مشغول کرده است.

در ادامه مراسم انا رمزان بیدل پژوه ایتالیایی به آغاز علاقه مندی ایتالیا به زبان فارسی در دوره قاجار بیان کرد: زبانشناسانی که در دوره قاجار به ایران آمدند نه فقط شاهکار ادبیات فارسی را ترجمه کردند بلکه در دانشگاه ها نیز به این زبان پرداختند. این تجربه گم نشد و همکارانم در ایتالیا که بسیار برجسته هستند، ادامه می دهند. مطالب ارایه شده در عرس بیدل دهلوی را برای مجله اینترنتی که زیر نظر دانشگاه بولونیا اداره می شود و درباره زبان فارسی است را می نویسم و یک مقدار اطلاعات درباره بنیاد بیدل دهلوی بدهم. در اردیبهشت ماه ایتالیا به عنوان میهمان در نمایشگاه کتاب حضور دارد. این مسئله فرصت خوبی برای قوی تر شدن رابطه فرهنگی میان ایتالیا و ایران خواهد بود.

در ادامه مراسم قمر غفار دبیر بنیاد بین المللی بیدل در هند با اشاره به برگزاری سمینار درباره بیدل دهلوی در کلکته در سی تا سی و پنج سال گذشته اظهار داشت: این روحانیت بیدل است که به فهم بیدل دهلوی کمک کرد. پس از برگزاری عرس بیدل دهلوی به این فکر افتادیم که بنیاد بیدل را تشکیل دهیم. در زمان دولت قبل در این باره با رییس جمهور پیشین مطرح کردیم سه تا پنج سال برای ثبت این بنیاد تلاش کردم. از آن زمان پنج تا شش سمینار درباره بیدل دهلوی برگزار کردم.

محمد سلیم مظهر مدیر گروه دانشگاه پنجاب با اشاره به تمایل خود برای احداث شعبه ای از بنیاد بیدل دهلوی در این کشور گفت: یک هفته پیش نسخه های بیدل دهلوی را به بنیاد بیدل دهلوی تقدیم کردیم. سعی می کنیم در چهار روز آینده یادداشت تفاهمی با این بنیاد امضا کنیم که این تفاهم نامه درباره بیدل شناسی خواهد بود.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.