مهم‌ترین عوامل شیوع سرطان در کشور/ بمب‌های سرطان‌زا را بشناسید

رییس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران بیان کرد: آگاهی‌بخشی به افراد جامعه در خصوص عوامل سرطان‌زا در کاهش شیوع سرطان تاثیر چشمگیری دارد.

محمدرضا قوام نصیری رییس انجمن رایوتراپی آنکولوژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: در بحث پیشگیری از سرطان باید موضوعات مختلفی را مد نظر قرار داده و از بخش‌های متعددی استفاده کنیم.

وی افزود: اطلاع رسانی به افراد جامعه از طرق مختلف که توسط وزارت بهداشت و رسانه ها انجام می شود در پیشگیری از ابتلا افراد به سرطان نقش چشمگیری دارد. در این خصوص برنامه های نسبتا خوبی انجام شده اما وزارت بهداشت باید با انجمن های دست اندرکار و اداره سرطان ارتباط وسیع تری داشته باشد و در زمینه پیشگیری آگاهی‌رسانی گسترده تری انجام شود.

رییس انجمن رایوتراپی آنکولوژی ایران بیان کرد: تغیییر سبک زندگی، تغذیه، نوع غذا، طبخ آن و استفاده از ویتامین ها در پیشگیری ابتلا افراد به سرطان نقش اساسی دارد. طبخ غذا با روغن های اشباع و روغن های گیاهی بدون استاندارد، سرخ شدن غذا با حرارت بالا و مواد نگه دارنده موجود در کنسروها بر روی دستگاه گوارش فوقانی تاثیر منفی گذاشته و سبب ایجاد سرطان مری و معده می شود. استفاده از میوه ها و سبزیجات خام یا بخارپز، کاهش مصرف قند، شکر، نمک و گوشت سبب پیشگیری دستگاه گوارش از ابتلا به سرطان می شود.

قوام نصیری تاکید کرد: آلودگی هوا ناشی از خودروها احتمال افزایش سرطان خون و همچنین سایر سرطان های ناشی از سرب را افزایش می دهد که سازمان های مختلف در آن نقش دارند که توجه و برنامه ریزی جدی در جهت کاهش آلودگی آب و هوا باید انجام شود.

وی با ابیان اینکه افزایش مصرف دخانیات یک معضل جدی برای اجتماع است؛ تصریح کرد: یکی ازعوامل مهم سرطان زا، مصرف دخانیات بوده که ثابت شده است در ایجاد سرطان ریه نقش اساسی داشته و شمار افراد مبتلا به سرطان های مثانه، پروستات و سینه را افزایش می دهد، همچنین مواد منتشر شده ناشی از لنت ترمز اتومبیل ها سبب ایجاد سرطان ریه و مسمومیت مغز استخوان می شود.

رییس انجمن رایوتراپی آنکولوژی ایران ادامه داد: بحث شناخت شایع ترین سرطان ها در مناطق مختلف کشور حائز اهمیت بوده و وزارت بهداشت در سالهای اخیر فعالیت چشمگیری در این خصوص داشته است. 9 تا 11  بهمن کنگره ای در تهران با حضور اساتید با تجربه از کشورهای مختلف در خصوص پیشگیری، تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی، غربالگری و شناخت سرطان های شایع انجام می شود.

قوام نصیری یادآور شد: برنامه های مفصلی در خصوص بحث پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان ها در انجمن رایوتراپی آنکولوژی ایران در دست اجرا است تا بیماران در مراحل ابتدایی‌تر تحت درمان قرار گیرند. همچنین انجمن در کمیته های مختلف وزارت بهداشت در خصوص سرطان فعالیت کامل دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.