حسن‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تعرفه واردات کالاهایی که نمونه داخلی دارند افزایش می‌یابد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در برنامه ششم سیاست اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گرفته اما حجم سنگین بودجه جاری دولت موجب وابستگی این برنامه به درآمدهای نفتی شده است.

شهباز حسن پور عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: نسخه نجات بخش اقتصاد کشور که توسط رهبری ابلاغ شد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که همه نهادها و دستگاه های اجرایی باید با استفاده از تمامی امکانات برای تحقق آن تلاش کنند.

وی افزود: اساس برنامه ششم توسعه استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای داخلی برای رفع نیازها بوده و رویکرد این برنامه رویکرد اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در خصوص وابستگی برنامه ششم به درآمدهای نفتی گفت: بخش عمده بودجه کشور از طریق فروش نفت تامین می شود اما در تدوین برنامه پنجم  و ششم تلاش شد که این درآمدها نقش کمتری داشته باشد.

حسن پور تصریح کرد: هزینه های سنگین جاری دولت موجب شده تا بخش عمده درآمدها به این حوزه اختصاص یابد و مشکلات زیادی را ایجاد کرده بنابراین برای تحقق برنامه ششم نیز به درآمدهای نفتی تکیه شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید در راستای خصوصی سازی اقدامات موثر انجام دهد بیان کرد: واگذاری کار به کارآفرینان واقعی و بخش خصوصی ضمن افزایش بهره وری به کاهش هزینه های جاری دولت  کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم مدنظر قرار گرفته گفت: توسعه صادرات و حمایت از تولید داخل از جمله مقولاتی است که در این برنامه تاکید شده و در این راستای توسعه صادرات، جوایز صادراتی پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: در برنامه ششم پیش بینی شده که میزان واردات و صادرات تراز شود و به همین سبب حمایت از کالای با کیفیت که قابلیت رقابت در بازارهای بین المللی و ارزآوری بیشتری را دارد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حسن پور رفع موانع تولید،خروج از رکود و اشتغال را از دغدغه های مسئولین و مردم دانست و تصریح کرد: برای رونق تولید باید علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان و بهبود فضای کسب و کار،مبارزه جدی با کالاهای قاچاق صورت گیرد ضمن آنکه تعرفه کالاهای وارداتی که نمونه داخلی دارند باید افزایش یابد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: در خصوص تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی،مجلس ریل گذاری را مناسب انجام داده اما مشکل اصلی در نحوه اجرا و نظارت بر قانون است.

وی در پایان تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید بعنوان یک فرهنگ اصیل به مطالبه عمومی تبدیل شود.

    
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار