مشاور معاون تحقيقات و فن آورى وزارت بهداشت و دبير شبكه ملى تحقيقات سرطان گفت: سرطان معده در برخى مناطق كشور شيوع بيشترى داشته که یک ميكروب در ابتلا به اين سرطان نقش دارد.

كاظم زنده دل مشاور معاون تحقيقات و فن آورى وزارت بهداشت و دبير شبكه ملى تحقيقات سرطان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به پراكندگى سرطان در كشور گفت: متاسفانه آمار ثبت سرطان دقيق در همه استان ها وجود ندارد اما برخى سرطان ها در مناطقى از كشور شيوع بيشترى دارند.

وى ادامه داد: به عنوان مثال سرطان معده در شمال و شمالغرب بيش از جنوب كشور شايع است اما نمى توان گفت كه اين سرطان در هرمزگان  يا بوشهر بيشتر بروز مى كند، همچنين سرطان مرى در استان گلستان بيشتر ميزان شيوع در كشور را دارد.

مشاور معاون تحقيقات و فن آورى وزارت بهداشت با بيان ابنكه سرطان معده در مناطق كوهستانى و سردسير شيوع بيشترى داشته، افزود: در منطقه مركزى شمار مبتلايان به سرطان معده بيش از اصفهان و در ياسوج بيش از شيراز است.

دبير شبكه ملى تحقيقات سرطان نمک سود كردن غذاها در گذشته را عاملى مهم در بروز سرطان معده دانست و گفت: به دليل نبود يخچال در گذشته بيشتر غذاها نمك سود شده مصرف می شد که اين ميزان نمك وارد شده به معده، تاثيرات منفى خود را به مى گذاشت.

زنده دل با بيان اينكه يك ميكروب نقش زيادى در ابتلا به سرطان معده در بزرگسالى دارد، عنوان كرد: ميكروب هيلكوباكترپيلورى با سرطان معده ارتباط دارد، اين ميكروب از راه دهان به دهان و مدفوع به دهان منتقل مى شود.

مشاور معاون تحقيقات و فن آورى وزارت بهداشت افزود: در گذشته ها كه آب لوله كشى و سرويس هاى بهداشتى كمتر بود و وضعيت بهداشت پايين بود، ميزان ابتلا به اين بيمارى بيشتر بود، در انتقال مدفوع به دهان فردى كه از سرويس بهداشتى استفاده مى كند در صورتى كه بعد از آن دست هاى خود را نشويد و غذايى را بخورد اين ميكروب وارد بدن او مى شود.

وى عنوان كرد: تحقيقات نشان داده، افرادى كه در دوران نوجوانى به ميكروب هليكوباكترى مبتلا شده و  به شكل خاموش و بدون تشخيص در بدن زندگى كرده احتمال ابتلا فرد پس از ٥٠ سالگى به سرطان معده را تا حد زيادى افزايش مى دهد، متاسفانه در برخى مناطق كشور ٨٠ درصد به اين ميكروب مبتلا هستند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار