تبریز؛

اراضی دیم 60 درصدی محصولات زراعی و باغی آذربایجان‌شرقی

قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: حدود 60 درصد از سه میلیون تن تولیدات محصولات زراعی و باغی استان از طریق اراضی دیم حاصل می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ فتحی در همایش تولید پایدار در زراعت دیم، گفت: از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی زیر کشت آذربایجان‌شرقی 800 هزار هکتار به صورت دیم کشت می‌شود.
وی افزود: از 5.2 میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی استان سه میلیون تن مربوط به تولیدات زراعی و باغی است که 60 درصد آن  از طریق اراضی دیم حاصل می‌شود در نتیجه ما باید اراضی دیم را بشناسیم و راهکارهای افزایش عملکرد در واحد سطح در دیم زارها را بدانیم و باید متوجه باشیم که دانسته‌های ما مشکل را حل نمی‌کند باید این دانسته‌های خود را به صورت عملیاتی به کشاورزان منتقل کنیم.
قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اطلاعات کشاورزان باید به روز باشد، گفت: محققان ما باید روش های به زراعی و به نژادی  را در تحقیقات خود مدنظر قرار داده و ارقام مناسب سازگار با شرایط دیم  و روش های مناسب به زراعی را از طریق بخش اجرا به دست کشاورزان برسانند.
وی در ادامه تعداد مهندسان کشاورزی دارای صلاحیت رسمی در استان را 12 هزار مهندس کشاورزی دانست و گفت: این تعداد فارغ‌التحصیل کشاورزی می‌توانند در خدمت کشاورزان باشند و ایده‌ها و افکاری که دارند را به منصه ظهور برسانند که طرح پهنه بندی ایده ای بسیار مناسب برای این کار است و از این طریق کارشناسان کشاورزی دولتی و غیردولتی در محل واحدهای تولیدی کشاورزی حضور پیدا کرده و نسبت به ارائه خدمات فنی و مهندسی اقدام می کنند.
قائم مقام رئیس سازمان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: از بابت اعتباری که از محل صندوق توسعه ملی برای رودخانه‌های مرزی اختصاص یافته است شبکه‌های آبیاری رودخانه‌های مرزی در خداآفرین و جلفا کار می‌شود که از کشت دیم به کشت آبی تبدیل می‌شود.
فتحی در ادامه افزود: یکی از روش‌هایی که موجب توسعه در کشاورزی می‌شود، توجه به ارتقاء درجه مکانیزاسیون از طریق تجهیز و توسعه ناوگان ماشین آلات کشاورزی است که در دولت یازدهم خیلی به این امر توجه شده و خط اعتباری ویژه‌ای برای این منظور پیش‌بینی شده است و در طول سه سال خوشبختانه استان ما با توجه به نقش تولیدات دیم زارها بایستی به سمتی حرکت کنیم که فرآیند تولید محصولات کشاورزی را فنی و مهندسی بکنیم و از نگاه سنتی به بخش کشاورزی پرهیز کنیم.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.