سرمربی تیم ملی سافتبال بانوان؛

دختران ایران آینده درخشانی دارند

سافتبال، نامی که تازه بر سر زبان‌ها افتاده حالا در میان ایرانی‌ها و به‌خصوص دختران، طرفداران و ورزشکاران ویژه‌ای پیدا کرده است.

دختران ایران آینده درخشانی دارندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، پس از پیدایش بیس بال و گسترش آن در سطح حرفه‌ای خانم‌ها هم به این رشته علاقه‌مند شدند و شروع به این بازی کردند اما با توجه به سنگینی این رشته برای آنان، سعی در آسان‌تر کردن آن و ابداعات گوناگون جهت سبک‌تر کردن بیسبال کردند که در نتیجه سافتبال امروزی که از بیسبال ریشه گرفته است، پدید آمد که البته دارای چند وجه متمایز با بیسبال است.

ورزش سافت بال از سال 1376 در ایران راه اندازی شد و با کمک ژاپنی‌های مقیم تهران توانستیم با علوم فنی این رشته آشنا شویم، در حال حاضر 10 تیم بانوان کشور در این زمینه فعالیت دارند و استان‌های تهران- خراسان- بوشهر و کرج، قم، سمنان و اصفهان فعالیت چشم‌گیری دارند.
دلیل انتخاب این رشته ورزشی: این رشته ترکیبی از نمایش قدرت ذهن و هوش به‌علاوه قدرت فیزیکی و مهارت است و فقط بعد قدرت فیزیکی و مهارت در این رشته ورزشی خودنمایی نمی‌کند. 

به همین دلیل می‌تواند برای خانم‌ها رشته مناسبی باشد چون فقط قدرت فیزیکی در موفق بودن در این رشته ورزشی دخیل نیست. در طول انجام یک دور بازی کامل سافت بال ورزشکار خود را می‌تواند در محیط شبیه‌سازی شده زندگی در یابد از آغاز تا سرانجام که بعد از طی مراحل مختلف و گذراندن سختی‌ها و شادی‌های مختلف به نقطه پایانی که همان نقطه شروع است ختم می‌شود.

در همین رابطه و برای گسترش و پیشرفت سافتبال در ایران، این کشور با ایتالیا که یکی از بهترین‌های تیم حاضر در جهان است، تفاهمنامه‌ای امضا کرد تا چند مربی از ایتالیا برای آموزش حرفه‌ای این رشته به ایران بیایند. پس از امضای این تفاهمنامه، خانم‌ها مارینا سنترون سرمربی و خانم پائولو مارفولیا مربی سافتبال به ایران آمدند و سکاندار تیم ملی بانوان شدند. حالا و طی روزهای گذشته مسابقات انتخابی تیم ملی در بوشهر برگزار شد و این دو مربی هم به بوشهر آمدند.

مارینا سنترون در پاسخ به این‌که با دعوت چه کسانی به ایران آمده و آیا مساله پذیرش حجاب برایش سخت نبوده است، گفت: من به دعوت انجمن سافتبال به ایران آمده‌ام چراکه آنها می‌خواستند انتخابی تیم ملی بانوان را زیر نظر بنده برگزار کنند. من هیچ مشکلی با حجاب ندارم و به سنت ایرانیان احترام می‌گذارم. علت حضور من در اینجا دیدن تکنیک و مهارت‌های بچه‌های ایران است و پوشش من هیچ مشکلی برای هدف نهایی‌ام ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به این‌که استعداد دختران ایران در رشته سافتبال را که چه حدی می‌بیند، یادآور شد: من پتانسیل و استعداد خوبی در دختران ایرانی دیده‌ام. شاید آنها در حد دختران کشورهای تراز اول مانند ژاپن، چین و ایالت متحده نیستند ولی اگر تلاش بیشتری به خرج دهند می‌توانند به‌زودی از نظر کیفیت و تکنیک به کشورهای دیگر برسند چراکه توانایی آن را دارند. این دختران باید تمرینات و تلاش‌های بیشتری در این راه داشته باشند. در مسابقات انتخابی تیم ملی در بوشهر هم من استعداد‌های خوبی پیدا کرده‌ام که به‌زودی اسامی آنها را اعلام می‌کنیم.
ایران جزء کشورهایی است که تعداد زمین‌های تخصصی سافتبالش خیلی کم است و البته امکانات بالایی هم در این رشته ندارد. 

مارینا در پاسخ به این‌که امکانات ایران را تا چه حدی می‌بیند و مسوولان باید در چه زمینه‌هایی امکانات بیشتری بیاورند، تاکید کرد: قطعا برای توسعه این رشته در هر کشوری، وسایل و امکانات مورد نیاز لازم است. مثل داشتن توپ و زمین‌های خوب و تخصصی و اینها گام اول برای توسعه یک ورزش و رشته محسوب می‌شود. من قبل از این‌که به اینجا بیایم، با اطلاعاتی که به‌دست آوردم، مطلع شدم که مشکلی اصلی ورزشکاران ایرانی تجهیزات مورد نیاز است، چراکه این بچه‌ها واقعا مستعد هستند و لایق امکانات موردنیاز اگر این تجهزات در اختیار آنها قرار داد، می‌توان به آینده آنها امیدوار بود. 

سرمربی تیم ملی بانوان در ادامه در مورد شرایط کار در کشور ایتالیا، گفت: من به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایتالیا هم فعالیت کرده بودم. در این دوره زمانی که من در این تیم فعالیت می‌کردم، رده این تیم بین نهم و چهاردهم رنکینگ جهانی بود. تیم ایتالیا هم‌اکنون در اروپا تیم برتر است ولی برای رسیدن به چنین سطحی ما حدود 10 سال تلاش کردیم و زحمت زیادی کشیدیم. 10 سال کار کردن در چنین تیمی و رسیدین به چنین سطحی بسیار سخت بود که من از عهده آن بر آمدم. اگر بخواهم رتبه‌ای برای مسابقات انتخابی تیم ملی در بوشهر در سحطح جهانی مشخص کنم، رتبه 20 است که این می‌تواند در آینده خیلی بهتر شود.

وی در پاسخ به این‌که نظرش در مورد شهر بوشهر و مردم خونگرمش، یادآور شد: این برای بار دوم است که به ایران سفر می‌کنم. دفع اول که آمده‌ام فقط در تهران مستقر بودم و وقتی که به ایتالیا برگشتم خیلی خوشحال بودم از این‌که تجربه خوبی در این کشور کسب کردم. مردم این کشور واقعا رفتار خوبی داشتند و مهمان‌نوازی خوبی از بنده به عمل آوردند. خیلی دوست داشتم که برای بار دوم به ایران بیایم که این اتفاق خدا رو شکر افتاد. مردم بوشهر واقعا مردم خوبی هستند و از این‌که در اینجا هستم خیلی خوشحال هستم. احساسی که در اولین سفر داشتم، الان برایم دو چندان شده است.

مارینا سنترون در پایان و در پاسخ به این‌که تا چه زمانی در ایران است، خاطرنشان کرد: من 10 روز دیگر به ایتالیا برمی‌گردم. البته تفاهمنامه‌ای که بین کشور ایران و ایتالیا هم برقرار شده هم خیلی موضوع مهمی است. امیدوارم این مشارکت‌ها در آینده بیشتر شود تا هر دو کشور در سافتبال پیشرفت داشته باشند.

انتهای پیام /پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.