اهواز؛

غیزانیه؛ مهم ترین کانون گرد و غبار

بخشدار غیزانیه از این بخش به عنوان مهم ترین کانون تولید گرد و غبار در اطراف اهواز یاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، شاهین هاشمی، بخشدار غیزانیه با بیان این مطلب گفت: بیش از 10 سال است که در این بخش طرح های بیابان زدایی اجرا نشده است.

وی اظهار کرد: سازمان محیط زیست و کارشناسان بارها اعلام کرده اند، که بخش غیزانیه مهم ترین و نزدیک ترین کانون تولید گرد و غبار در اطراف اهواز است و باید در اولویت طرح های بیابان زدایی قرار گیرد، این در حالیست که در عمل هیچ اقدامی برای کنترل این کانون ها انجام نشده است.

هاشمی افزود: در هر توفان گرد و غبار، از جمله توفان اخیر در روز جمعه، خانه ها و زمین های کشاورزی روستائیان در خاک مدفون می شود و اثرات آن تا چندین روز در روستاها وجود دارد.

بخشدار غیزانیه با اشاره به فعال بودن و وسعت کانون گرد و غبار در این بخش، شرایط آن را بحرانی دانست و بیان داشت: بخشی از کانون های گرد و غبار، مراتع و بخش دیگری زمین های کشاورزی هستند که به دلیل بی آبی خشک شده اند.

به گفته وی، نبود اعتبار باعث شده که طرح های بیابان زدایی در این بخش اجرا نشود و به طور کلی در اولویت قرار نگیرد.

شاهین هاشمی همچنین با بیان اینکه غیزانیه 30 هزار هکتار زمین کشاورزی مستعد دارد خاطرنشان کرد: به دلیل بی آبی در سال های گذشته فقط 10 هزار هکتار آن زیر کشت می رود که چهار هزار هکتار آن به صورت آبی و 6 هزار هکتار به صورت دیم است و در این سال ها به دلیل نبود بارندگی و تخصیص نیافتن آب کشاورزی بخش زیادی از این زمین ها خشک و دچار خسارت شده و اکنون به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند.

وی یکی از خواسته های کشاورزان این بخش را الحاق به طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب دانست و اذعان داشت: با وجود پیگیری ها، تاکنون سهمی از این طرح کشاورزی به این بخش اختصاص داده نشده است.

بخشدارغیزانیه خواستار اجرای طرح های بیابان زدایی در این بخش شد و تصریح کرد: بی آبی و خشک شدن زمین های غیزانیه، نه تنها باعث از بین رفتن زمین های کشاورزی می شود بلکه باعث گسترش بیابان ها و کانون های گرد و غبار نیز می شود که بیش از همه اهواز را زیر تاثیر قرار می دهد.

هاشمی اظهار داشت: دام های این بخش به ویژه دام سبک، به دلیل خشکسالی در حال از بین رفتن هستند که معیشت اهالی را به خطر می اندازد و این دام ها در حال انتقال به شهرستان های اطراف هستند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.