حضرت زینب(س)؛ عقیله بنی هاشم

در روایات مختلف از معصومین درباره حضرت زینب آمده ست که او بانویی بود که تمام ویژگی های افراد عاقل را داشت.

حجت الاسلام سید جلال موسوی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با ویژگی های شخصیتی حضرت زینب(س) گفت: با وجود عظمتی که شخصیت  حضرت زینب، عقیله بنی هاشم دارند، متاسفانه در صفحات تاریخ، آثار آنچنانی از ایشان در دسترس نیست. زمان تولد، تاثیر او در مدینه و خطبه هایشان بعد از سفر کربلا، همگی از شخصیت تاثیرگذار حضرت زینب حکایت می کنند. اگر بخواهیم شخصیت حضرت زینب را توصیف کنیم، باید از مطالبی پیروی کنیم که خود ائمه فرموده اند. 

وی ادامه داد: برای مثال حضرت سجاد در مورد ایشان فرمودند:« یا عمتی، انت بحمدالله عالمه غیر معلمه، فهمه غیر مفهمه. ای عمه بحمدالله عالمی هستی که نزد کسی تعلیم ندیده ای و دانایی هستی که نزد کسی نیاموختی. »

این روحانی افزود: از طرفی طبق روایات، از این جهت به حضرت زینب لقب عقیله بنی هاشم داده اند چراکه وی صاحب عقل و عاقل است.

پیامبر اکرم در روایتی فرمودند: «انَّ اَعْقَلَ النَّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطَاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصَاهُ وَ عَرَفَ دَارَ إِقَامَتِهِ فَاَصْلَحَهَا وَ عَرَفَ سُرْعَةَ رَحِیلِهِ فَتَزَوَّدَ لَهَا.» این چهار خصوصیت، ویژگی های عاقل ترین افراد است.

 اول اینکه خدا را بشناسد و از خدا اطاعت کند. از حضرت عباس نقل شده است که عمه ما در شب عاشورا با وجود تمام سختی ها و مصایب نماز شب را ترک نکردند. این یعنی اطاعت و معرفت خدا را ترک نکردند. 

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: مرحوم علامه مامقانی در کتاب تنقیح المقال فی علم الرجال نوشتند حضرت زینب صاحب عصمت هستند به این دلیل که ایشان در گودال قتلگاه وقتی برادر خودش را دید اصلا شیون و گریه نکرد. بلکه بدن امام را به سمت آسمان بلند کرد و گفت: خداوندا این قربانی را از آل رسول بپذیر. اینها نشانه معرفت خداست.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: دومین خصوصیت از افراد عاقل در سخن پیامبر این است که فرد عاقل دشمن را بشناسد و در مقابل او بایستد. حضرت زینب هم دشمن را شناخت و هم  در مقابل دشمن ایستاد. همانطور که گفتنه اند کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.

نکته بعدی در فرمایش پیامبر این است که آخرت را بشناسد و امورات زندگی را اصلاح کند. که حضرت زینب(س) این ویژگی را نیز داشتند. 

در کل اگر کسی می خواهد حضرت زینب را بشناسد، باید بداند که او از امام حسین (ع) جدا نبود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.