زاهدان

طرح مشترک مطالعاتی ایران و ایتالیا در شهرسوخته سیستان

طرح مشترک ایران و ایتالیا درباره مطالعات میان رشته ای و بازنگری عرصه و حریم شهر سوخته سیستان از هشتم بهمن در منطقه آغاز شده است و تا 18 بهمن ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان،   کامبیز مشتاق گوهری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان  گفت: شهر سوخته سیستان با قدمتی پنج هزار ساله، عظیم ترین شهر باستانی فلات ایران و پیشرفته ترین شهر جهان قدیم است که تاکنون در آن آثار مهمی چون جراحی مغز، چشم مصنوعی، لوله های فاضلاب و غیره کشف شده که در نوع خود مانندی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این شهر تاریخی این طرح مشترک با هدف توسعه دانش بنیان رشته ای و مطالعات وابسته به مواد باستانی با حضور گروهی از باستان شناسان و محققان ایتالیا از دانشگاه سالنتو رم و ایران در حال اجراست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: پژوهشگران در این طرح مشترک قصد دارند تا ضمن مطالعه بر روی بقایای انسانی به دست آمده از گورستان شهر سوخته شامل اسکلت ها، به مسائلی از قبیل تنوع نژادی نیز بپردازد که این اقدامات زیر نظر متخصصان ژنتیک باستان شناسی انجام می شود.

مشتاق گوهری گفت: مطالعه بقایای جانوری و گیاهی برای بازسازی طبیعت و اقلیم منطقه در هزاره سوم از دیگر اهداف این طرح مشترک در شهرسوخته سیستان است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که مطالعه و بررسی بقایای این شهر نشان دهنده سیر تحول علوم و فنون مختلف در فلات ایران است بکار بردن روش های نوین در نقشه برداری و برآورد عرصه و حریم دقیق تپه شهر سوخته از دیگر برنامه هایی امسال و سالهای آتی است.

در سی و هشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ 22 ژوئن 2014 مطابق با 1 تیر 1393 شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو است که با برخورداری از قدمت 5000 ساله به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می شود.

همچنین نکته جالب اینکه باستان شناسان تاکنون هیچ نوع سلاحی از این شهر بدست نیاورده اند که این خود نشان دهنده سکونت مردمی صلح طلب و آرام در این منطقه است.

منطقه سیستان متشکل از پنج شهرستان زابل، هامون، هیرمند، زهک و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار