اردبیل؛

ناشنوایانی که حق زندگی دارند

این روزها ناشنوایان استان اردبیل مطالباتی دارند و بهره‌مندی از امکانات مختلف همانند دیگر اقشار جامعه حق آنهاست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل؛ این روزها ناشنوایان استان اردبیل مطالباتی را از مسئولان دارند و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان در حوزه‌های مختلف هستند تا دغدغه و نگرانی این قشر دلسوز هرچه زودتر برطرف شود.

ناشنوایانی که حق زندگی دارند

ناشنوایانی که با سکوت خود حرفهای زیادی را برای گفتن دارند و از نگاه‌هایشان می‌توان فهمید که با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای حل مشکلات و دغدغه‌های خود نیازمند اهتمام ویژه مسئولان هستند.

فرزندانی در برخی خانواده‌ها هستند که با وجود ناشنوایی خود سختیهای زیادی را تحمل می‌کنند ولی در این میان تلاش و توانمندیهای این ناشنوایان نیز در نوع خود بی‌نظیر است که علی‌رغم معلولیت خود توانسته‌اند به پیشرفتهای قابل توجهی دست یابند و در عرصه‌های مختلف برای استان و کشورمان افتخارآفرین باشند.

آری هرچه از نگاه مظلومانه و اشاره ناشنوایان بگوییم کم گفته‌ایم و هرکدام از این نگاه‌ها و اشاره‌ها به نوبه خود حرفهای زیادی را در پرده دارند که اگر فرصتی برای بودن در کنار این قشر دلسوز داشته باشیم خیلی چیزها را متوجه خواهیم شد و خواهیم فهمید که چه سختیهایزیادی بر آنها گذشته است.

ناشنوایانی که حق زندگی دارند

زیرساختهای راه‌اندازی انجمن خانواده ناشنوایان در اردبیل فراهم شود

سمیه محمدعلیزاده، مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان استان اردبیل با اشاره به اینکه در استان اردبیل 5 هزار ناشنوا و نیمه شنوا زندگی می کنند، گفت: تشکیل انجمن خانواده ناشنوایان استان اردبیل گامی بلند در جهت پیشبرد اهداف ناشنوایان خواهد بود.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم در خصوص راه‌اندازی انجمن خانواده ناشنوایان استان اردبیل صورت گرفته است، افزود: در این خصوص با حضور استاد محمودی، رئیس انجمن خانواده ناشنوایان ایران و مسئولان بهزیستی اردبیل انتخابات انجمن برگزار و اعضای هیئت مدیره مشخص شدند.

محمدعلیزاده تصریح کرد: برای استقرار انجمن خانواده ناشنوایان استان اردبیل در تلاش هستیم مکانی مناسب و دائمی جهت استقرار و سهولت در رفت و آمد ناشنوایان عزیز ایجاد نماییم.

رابط ناشنوایان استان اردبیل با اشاره به اینکه برای اجرای این کار اقدامات اولیه با شهرداری اردبیل انجام شده است بیان کرد: برای پیشبرد اهداف ناشنوایان نیازمند حمایت تک تک دستگاههای مربوطه از جمله استانداری، شهرداری، شورای شهر، بهزیستی و سایر ارگانها و نهادهای مربوطه هستیم.

مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان استان اردبیل افزود: هدف اصلی از تشکیل انجمن خانواده ناشنوایان استان اردبیل حمایت از حقوق ناشنوایان و ایجاد اشتغال در جهت توسعه پایدار و نیز ایجاد کارگاهها و تعاونیهای حمایتی و تولیدی برای بهبود وضعیت معیشتی این عزیزان است.

محمدعلیزاده از دیگر اهداف انجمن خانواده ناشنوایان استان اردبیل را بالا بردن سطح فرهنگ وبرخورداری افراد ناشنوا از امکانات تکنولوژی پیشرفته و تحقق اصل تساوی با افراد جامعه در همه زمینه‌ها ازجمله درمان، بیمه، آموزش وسایر موارد توانبخشی و توانمندسازی در مسائل اجتماعی، ارایه آموزشهای ازدواج، پیشگیری و مشاوره خانواده و تاسیس بانک اطلاعاتی ناشنوایان استان اردبیل عنوان کرد.

رابط ناشنوایان با ابزار امیدواری از توجه مسئولان امر در جهت پیشرفت ناشنوایان و برخورداری آنان همچون افراد عادی از امکانات اجتماعی، تفریحی، فرهنگی و سایر حوزه ها خواستار حمایت بیش از پیش مالی خیرین استان اردبیل برای اشتغال ناشنوایان شد.

تعامل خانواده ناشنوایان با سازمانهای مردم نهاد توسعه می‌یابد

محمودی، رئیس انجمن خانواده ناشنوایان ایران هدف از تشکیل انجمن در شهرستانها را ایجاد تعامل بین ناشنوایان سراسر ایران در جهت رشد همه‌جانبه برای کسب موفقیتهای بیشتر در بین ناشنوایان عنوان کرد و گفت: انجمن خانواده ناشنوایان ایران در سالهای اخیر همواره سعی در جهت همکاریهای بیشتر با سایر سازمانهای مردم نهاد در زمینه‌های آْموزش، مدیریت و آگاه‌سازی در خصوص کنوانسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت داشته به طوری که این همکاریها نویدبخش و زمینه‌ساز آسان‌سازی هرچه بهتر روابط اجتماعی جامعه ناشنوایان است که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد.

ناشنوایانی که حق زندگی دارند

مستمری معلولان 4 برابر افزایش می‌یابد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس با جدیت پیگیر مطالبات قشر ناشنوایان در استان اردبیل هستند، افزود: در این زمینه با پیگیریهای انجام شده مستمری معلولان 4 برابر افزایش می‌یابد تا حداقل کمی از مشکلات این قشر دلسوز برطرف گردد.

صدیف بدری تصریح کرد: قشر ناشنوایان جامعه همانند دیگر اقشار مختلف حق زندگی دارند و باید زیرساختها و امکانات لازم برای پیشرفت این قشر در جامعه برطرف شود تا سختیهای ناشنوایان به فراموشی سپرده شده و برای بالیدن و رشد و تعالی فرصتی به دست آورند.

وی با بیان اینکه در قانون 3 درصد از استخدامیها دولت دستگاههای اجرایی به قشر معلولان اختصاص داده شده است، ‌گفت: باید این قانون به صورت همه‌جانبه در تمامی استانها اجرا شود تا مشکلات پیش‌روی معلولان با اشتغال برطرف شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، ‌نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس به دنبال تصویب قانون حمایت همه‌جانبه از معلولان به ویژه ناشنوایان است، بیان کرد: در این قانون حمایتهایی مطرح است که می‌تواند مشکلات معلولان به ویژه ناشنوایان را حل کند که ما با جدیت پیگیری این قانون هستیم.

بدری اظهار کرد: من نیز در کمیسیون ویژه رسیدگی به مشکلات معلولان عضو هستم و در این زمینه دغدغه‌های قشر معلولان را مورد بررسی قرار داده و برای حل این مشکلات خواستار اقدامات اساسی از سوی دولت و مجلس هستیم.

وی از قول مساعد برای حمایت از راه‌اندازی انجمن خانواده ناشنوایان در اردبیل خبر داد و افزود: راه‌اندازی این انجمن یک گام بزرگ برای برطرف ساختن مشکلات معلولان است که من با تمام توان در خدمت این قشر دلسوز بوده تا بتوانم مشکلات پیش‌روی ناشنوایان استان را برطرف کنم.

انتظار می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با جدیت پیگیری مطالبات ناشنوایان باشند تا سختیهای این قشر در جامعه به حداقل برسد و همانند دیگر اقشار جامعه از امکانات اساسی برخوردار شوند.

در این میان نیاز است نمایندگان و مسئولان فقط در تریبونها دم از تحقق اقدامات برنامه‌ریزی شده نزنند بلکه به صورت عملیاتی اقداماتی انجام دهند تا شاهد نتایج اساسی در بخش حمایت از قشر ناشنوایان در استان باشیم.

ناشنوایانی که حق زندگی دارند

ارائه خدمات به قشر ناشنوایان در اردبیل

یعقوبی، معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل با اشاره به اینکه هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان در اردبیل تشکیل شده است، ‌گفت: در این زمینه مجوزهای لازم ارائه شده است تا هرچه زودتر شاهد راه‌اندازی این انجمن در استان اردبیل باشیم.

وی از حمایت همه‌جانبه بهزیستی استان برای راه‌اندازی انجمن خانواده ناشنوایان در اردبیل خبر داد و افزود: این انجمن می‌تواند گام بزرگی برای حل مشکلات ناشنوایان باشد و زمینه اشتغال این قشر در بخشهای مختلف را فراهم کند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه باید از ظرفیت خیران و مشارکتهای مردم برای راه‌اندازی انجمن خانواده ناشنوایان استفاده شود، تصریح کرد: با ورود خیران به این امر می‌توان شاهد تاثیرات مثبت راه‌ندازی انجمن خانواده ناشنوایان در سطح اردبیل بود.

یعقوبی بیان کرد: در حال‌حاضر بهزیستی استان اردبیل برای ایجاد اشتغال در بین ناشنوایان تسهیلاتی را ارائه می‌دهد که ناشنوایان می‌توانند با استفاده از امتیازات زمینه اشتغال خود را فراهم کنند چرا که توانایی و ظرفیت قشر ناشنوایان بسیار بالا بوده و می‌توانند به موفقیتهای زیادی در عرصه‌های مختلف دست یابند.

نگاه مظلومانه قشر ناشنوایان بیانگر مطالبات و خواسته‌هایی است که باید مسئولان استان هرچه زودتر به فکر برطرف کردن این مطالبات و خواسته‌های بحق باشند چرا که قشر ناشنوایان علی‌رغم ناشنوایی خود می‌توانند در صورت فراهم بودن زیرساختها و امکانات لازم به قله‌های پیشرفت و ترقی را دست یابند.

انتظار می‌رود مسئولان استان اردبیل، ‌نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط و زیرساختهای راه‌اندازی انجمن خانواده ناشنوایان در اردبیل را فراهم سازند و با تجهیز این انجمن و نیز جذب مشارکتهای خیران و مردمی بتوانند شاهد رشد و توسعه استعدادهای ناشنوایان و برطرف‌سازی مشکلات این قشر دلسوز در اردبیل باشند.

این روزها گرچه برخی بی مهریهایی را نه تنها به قشر ناشنوایان بلکه به قشر توانای معلولان در سطح کشور و به تبع در استان شاهد هستیم اما باید بدانیم که هیچ یک از این بی مهریها سدی بر مسیر پیشرفت این افراد نخواهد بود.

معلولانی که شاید بدون هیچ چشم‌داشت هنگفتی فقط به دنبال کمی حمایت از سوی مسئولان هستند و به اینکه ما با نگاه‌هایمان آزرده خاطرشان نکنیم و شاید این چیز زیادی نه برای ما و نه مسئولان استانی باشد، پس ما می‌توانیم با حمایتی ساده از این قشر انگیزه آنها برای ادامه راه زندگی و موفیت بیشتر کنیم و این خواسته زیادی از سوی معلولان نیست خواسته‌ای که به سادگی قابل انجام است.

باید به خاطر داشته باشیم معلولانی که با مرز و سدی به این بزرگی مقابله کرده و آن را شکست داده‌اند می‌توانند با نبود حمایتی از سوی هر یک از قشر جامعه از دولت مردان ارشد کشوری گرفته تا خیران و آحاد مردم پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده و مدال موفقیت را بر گردن آویزند فقط در این میان شاید و شاید کمک ما کمی راه را برای آنها هموارتر کند، پس خدا را خوش نمی‌آید در این مسیر که شاید توشه‌ای برای آخرت خودمان هم به همراه داشته باشد کوتاهی کنیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.