قزوین؛

انتقال آب شرب از سد طالقان به زودی

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان از اجرایی کردن خط انتقال آب شرب از سد طالقان در آینده نزدیک خبرداد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ پویا با بیان اینکه 60 میلیون متر مکعب آب از سدطالقان انتقال خواهد یافت ، گفت : مناقصه این طرح با بخش خصوصی به زودی اعلام می شود .

انتقال آب شرب از سد طالقان به زودی

وی در ادامه به سد نهب اشاره کرد و گفت :  این سد در 35 کیلومتری تاکستان واقع شده و بزرگترین سد استان است .

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان ،  این سد با هدف ذخیره سازی و تنظیم آب برای بهبود اراضی کشاورزی به میزان 37 هزار هکتار در حال احداث است .

وی گفت : در اجرای این طرح هر هفته به ارتفاع یک متر در سطحی بالغ بر 94 هزار متر مربع خاکریزی انجام می شود.

پویا پیش بینی کرد : با احداث این سد و شبکه آبیاری برای 800 نفر اشتغال مستقیم و هزار و 200 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد شود .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان ، پیشرفت فیزیکی این سد را 70 در صد اعلام کرد .
 پویا ،ذخیره این سد را 120 میلیون متر مکعب بیان کرد و گفت : 80 میلیون متر مکعب آن برای کشاورزی تاکستان و 5 میلیون متر مکعب به محیط زیست اختصاص داده شده است .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال آب گیری آزمایشی در این سد انجام شود.

وی با بیان اینکه 250 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این سد در نظر گرفته شده است ، گفت : تا کنون 100 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است .

پویا با اشاره به  سد بالاخانلو هم گفت : این سد حدود 15 میلیون و 400 هزار متر مکعب آب را در سال تنظیم و آب شرب 5 شهر و 30 روستا و نیز بهبود آبیاری چهار هزار و 200 هکتار از اراضی پایاب را تامین می کند .

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ، این سد هم اکنون 28 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز تا پایان سال 96 آبگیری خواهد شد .

پویا در ادامه از کاهش 46 درصدی میزان بارندگی در استان خبر داد و گفت : به دلیل بستن چاه های غیر مجاز از سال 92 تا کنون 430 میلیون متر مکعب در سفره های آب زیر زمینی صرفه جویی شده است .

وی گفت :  از دو هزار و 240 حلقه چاه در استان ، هزار و 600 چاه مسدود شده است و در 700 چاه هم  برداشت آب کنترل می شود .

پویا افزود :  در سفر هیات دولت به استان 57 میلیارد تومان اعتبار به شرکت  آب منطقه ای اختصاص داده شد که جمع اعتبارهای  این شرکت در سال 95 به 80 میلیارد تومان رسید .

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار