بسته حقوقی قضایی وکیل یار جوان؛

قوانین در مورد طلاق توافقی چه می‌گویند؟

در این نوع طلاق معمولا زن و شوهر پس از توافق در مسائل مربوط به زندگی مشترک از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه و در صورت داشتن فرزند مشترک حضانت فرزند، برای طلاق توافقی اقدام می‌کنند.

طلاق توافقی چگونه است/طلاق توافقی و شرایط كلی آن/مراحل طلاق توافقی و شرایط آن

به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان از این پس، شما کاربران محترم می‌توانید مطالب حقوقی و قضایی را با زبانی ساده و به صورت کاربردی دریافت کنید و در زندگی روزمره به کار بگیرید.

کافی است به سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی YJC.IR مراجعه و بر روی لینک حقوقی قضایی گروه اجتماعی کلیک کنید تا به مسائل و مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

نکاتی که باید در مورد طلاق توافقی بدانیم عبارت است از :

برای طلاق توافقی، همه موارد به توافق بین زن و شوهر بستگی دارد و آن‌ها باید قبل از مراجعه به دادگاه بابت حق و حقوق زن از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزند مشترک، نفقه بعد از طلاق، ملاقات فرزند مشترک، به توافق برسند و باید کتبا توافق‌نامه را نوشته و ذیل آن را امضا کنند و پس از آن به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش ( طلاق توافقی ) را تنظیم و توافق‌نامه را به همراه کپی سند ازدواج و کپی شناسنامه‌ها نیز پیوست و به دادگاه تسلیم ‌کنند.

مراحل تنظیم دادخواست

برای تنظیم دادخواست زن و شوهر باید کپی تمام صفخات شناسنامه و تمام صفحات عقدنامه را تهیه و به همراه اصل شناسنامه و عقد‌نامه به دادگاه بروند و فرم دادخواست را پر و همه موارد و مسایل مانند حضانت فرزند و ملاقات با او و نیز امور مالی مانند مهریه، جهیزیه و نفقه را مشخص کنند. پس از تقدیم دادخواست و ابطال تمبر به مبلغ 300 هزار ریال پرونده ثبت شعبه می‌شود.

گفتنی است؛ قاضی دادگاه خانواده می‌تواند قبل از رسیدگی یا معرفی به مشاور، پرونده را برای صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ارجاع کند تا برای اصلاح ذات‌البین اقدام کنند و در صورت عدم سازش پرونده به دادگاه اعاده و مراحل بعدی انجام می‌گیرد.

مراحل رسیدگی به پرونده طلاق توافقی

در این مرحله رویه دادگاه‌ها با هم تفاوت دارد:

رویه معمول این است که پس از ثبت پرونده طبق قانون حمایت خانواده مصوب 1392 زوجین به مشاوره خانواده معرفی می‌شوند و مشاور پس از تشکیل جلسه اقدام به صلح و سازش بین زوجین می‌کند، چنانچه مذاکره و مشاوره به نتیجه نرسد مراتب را با علت عدم سازش به دادگاه اعلام کند، پس از وصول نظریه مشاور جلسه رسیدگی تشکیل و اظهارات زوجین صورت جلسه و اتخاذ تصمیم می‌شود.

اما رویه دیگری که در بعضی دادگاه‌ها مرسوم است قبل از هر اقدام وقت رسیدگی برای یک‌ماه یا بیشتر را تعیین می‌کنند و در وقت تعیین شده اقدامات بالا را انجام می‌دهند.

پس از صورت جلسه و گرفتن اظهارات زوجین پرونده به دفتر ارجاع و زن جهت اینکه آیا حامله است یا خیر و جهت تست بارداری به پزشکی قانونی معرفی می‌شود که پزشکی قانونی وی را برای تست بارداری به آزمایشگاه معرفی و پس از وصول پاسخ نتیجه را به دادگاه اعلام می‌کند، در صورت منفی بودن آن، دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند.

پس از آن، رأی دادگاه به طرفین ابلاغ و در صورتی زوجین به آن اعتراضی نداشته باشند به دفترخانه طلاق معرفی می‌شوند، که دفترخانه صیغه طلاق را جاری و طلاق انجام می‌شود و نتیجه باید به دادگاه اعلام شود و نامه دیگری هم به اداره ثبت احوال ارسال تا در سند سه جلدی قید شود.

مدت اعتبار طلاق توافقی

گواهی عدم امکان سازش به مدت 3 ماه اعتبار دارد، یعنی اگر زوجین ظرف 3 ماه آن را اجرا نکردند، دیگر اعتباری ندارد.

مشکلات طلاق توافقی

معمولا پس از صدور حكم طلاق توافقی، شوهر هیچ اجباری برای آمدن به محضر ندارد و چون این طلاق با توافق طرفین صورت می‌گیرد، به لحاظ قانونی رفتن به محضر هم باید با توافق طرفین باشد.

مزایای طلاق توافقی

1- عدم تشكیل پرونده‌های متعدد در دادگستری

2- جلوگیری از رجوع مكرر زوجین به محل دادگستری

3- دخالت طرفین در طلاق و صدور گواهی‌ عدم امکان سازش

4- كوتاه بودن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق

5- درگیری كمتر و كاهش تنش بین خانواده‌های زوجین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
حمید
۰۲:۰۲ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
من با همسرم به توافق نهايي رسیدیم وبعد از صدور حکم طلاق همسرم حاضر نیست حضور داشته باشد بنده چکار باید بکنم تا بتوانم طلاق خود را بگیرم با تشکر
آخرین اخبار