پزشکی صرفا در درمان خلاصه نمی‌شود

رویکرد نظام سلامت محدود به یک قسمت نیست و نباید خدمات گروه‌های مختلف پزشکی را که در حیطه آموزش و توانمند سازی فعالیت می کنند، نادیده گرفت.

محمد مهدی گلمکانی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با ابراز تاسف از این که جامعه پزشکی را در درمان صرف و خدمات تخصصی و فوق تخصصی خلاصه می‌کنند، اظهار داشت: تا زمانی که این نگرش نسبت به پزشکی وجود داشته باشد تمام تلاش گروه‌های مختلف پزشکی و افرادی که در حیطه آموزش و توانمند سازی و پیشگیری از بیماری‌‌ها در خانه‌های بهداشت و مراکز سلامت حاشیه شهرها و مناطق دورافتاده خدمت می‌کنند، نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: نباید رویکرد نظام سلامت را محدود به یک قسمت کوچک از آن یعنی ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی دانست زیرا بسیاری از همکاران پزشک تنها بر اساس شرافت انسانی در دورترین نقاط کشور و با حداقل امکانات و دستمزد به مراقبت از بیماران مشغول هستند .
 
گلمکانی ادامه داد: البته ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به بیماران، خود جای بسی فخر دارد که دیگر نیازی نیست افراد برای دریافت این نوع خدمات به خارج از کشور بروند اما نباید دیدگاه مردم و مسئولان درمان‌نگر و صرفا معطوف به این خدمات باشد.

دبیر هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان این که شاکله نظام سلامت را گروه‌های پزشکی تشکیل می‌دهند، بیان کرد: اگر جامعه پزشکی را از مشارکت بی‌بهره کنیم برای تحقق اهداف یا اجرای برنامه‌های نظام سلامت دچار مشکل می‌شویم. 

به گفته گلمکانی چنان چه در بحث های اجرایی و تدوین قوانین نظام سلامت، مشارکت فعال جامعه پزشکی نباشد در اثربخشی موفق نبوده و نمی‌توان در راستای افزایش سواد سلامت جامعه، پیشگیری از بیماری‌ها و نهادینه کردن اقتصاد سلامت گام برداشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار