حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی:

آینده افغانستان به نور دانش مهاجرین منور است

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع خارجی و مهاجرین وزارت کشور ایران، گفت: 410 هزار دانش‌آموز افغانستانی در ایران هستند که آینده افغانستان منور به نور آنان است.

آینده افغانستان به نور دانش مهاجرین منور است
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «حجت‌الاسلام محمد علی صالحی» معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع خارجی و امور مهاجرین وزارت کشور ایران در پنجمین محفل دیدار آشنا که در خبرگزاری فارس برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: انقلاب ایران متعلق به ایران نبود و همه مسلمانان آزاده جهان از جمله مردم افغانستان در پیروزی انقلاب ایران نقش داشتند.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع خارجی و امور مهاجرین وزارت کشور ایران افزود: مردم افغانستان در پیروزی انقلاب ایران نقش داشتند و در سال‌های دفاع مقدس ایران شهید و جانباز داشته اند.

وی خطاب به مردم افغانستان گفت: این پیروزی برشما مبارک باد، این انقلاب متعلق به حضرت بقیع الله (عج) و همه مسلمانان و مستضعفان جهان است.

حجت الاسلام صالحی ضمن تشکر از خبرگزاری فارس در برگزاری محفل گفت: در نشست نخبگان افغانستانی که در سال 91 در استان البرز برگزار شد بسیاری تعجب می‌کردند که مگر مهاجرین افغانستان نخبه دارند و این ذهنیت منفی که آنها فقط کارگر دارند در ذهن‌های آنها وجود داشت.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع خارجی و امور مهاجرین وزارت کشور ایران افزود: بهترین پزشکان، مهندسان و کارآفرینان در میان مردم افغانستان است.

وی با اشاره به داستان پزشک فداکار افغانستانی در استان کرمان گفت: زمانی که بیماری در کرمان نیاز به احیا داشت و همه پرستاران از بازگشت این بیمار ناامید شده بودند این پزشک افغانستانی بر بالین این بیمار حاضر می‌شود.

حجت الاسلام صالحی افزود: این پزشک در حالی به احیای بیمار ایرانی می پردازد که توسط تیغ جراحی اتاق عمل مجروح می‌شود اما تا زمان احیا بیمار متوجه آن نمی‌شود و دست از تلاش برای زنده ماندن این بیمار برنمی‌دارد.

معاون فرهنگی و پژوهش اداره کل اتباع خارجی و مهاجرین وزارت کشور ایران ادامه داد: پرستاران وقتی این پزشک افغانستانی را می بینند که وی غرق در خون بود و توانسته بود جان بیمار ایرانی را با احیا نجات دهد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تبعیضی بین مذاهب و قومیت‌های افغانستان قائل نیست، گفت: در جشنواره افغانستان شناسی در شیراز پزشک افغانستان شناسی تقدیر شد که پشتون و اهل سنت بود و این نشان می‌دهد که فرقی بین هزاره و پشتون و مذهب شیعه و سنی قایل نیستیم و همه مسلمان، برابر و برادر هستیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب ایران بر وحدت شیعه و سنی تاکید دارند و امام خمینی نیز همین سیاست را داشتند امام خمینی مستضعفان را دوست داشتند و رهبر معظم انقلاب ایران مستضعفان را سرمایه دین و اسلام می دانند.

حجت الاسلام صالحی با اشاره به گسترش جامعه نخبه افغانستانی در ایران گفت: بیش از 40 هزار فارغ التحصیل دانشجو در ایران وجود دارد که نخبه هستند و یا مسیر نخبگی را طی می‌کنند و این آمار قابل توجهی است.

وی افزود: دولت افغانستان باید این نخبگان را سرمایه خود قرار دهد و زمینه اشتغال را برای آنها فراهم کنند و به داشتن این نخبگان به خود ببالد.

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه رهبری ایران زمینه تحصیل دانش آموزان افغانستان را فراهم کرد، خاطرنشان کرد: 77 هزار دانش آموز افغانستانی غیر قانونی و فاقد مدرک به مدارس ایران اضافه شدند که آمار کمی نیست و حمایت آنها کار دشواری است.

وی فزود: 410 هزار دانش آموز افغانستانی در مقاطع مختلف تحصیلی در ایران در حال تحصیل هستند که سربازان نور، علم، دانایی و سازندگی افغانستان هستند و آینده افغانستان منور به نور این دانش آموزان و مهاجرین است.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع و امور مهاجرین وزارت کشور ایران با اشاره مشکلات مهاجرین در ایران، گفت: این مشکلات برای همه از جمله خود ایرانی‌ها هم هست و هزینه دانشگاه‌های غیر دولتی را نیز آنها می‌پردازند و امیدواریم آینده افغانستان را با وجود این دانش آموزان و دانشجویان روشن کنیم.

در پایان این مراسم به پاس خدمات شایان حجت‌الاسلام صالحی در معاونت فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع و مهاجرین وزارت کشور، از وی تقدیر بعمل آمد.

پنجمین محفل دیدار آشنا با تقدیر از دو دهه فعالیت‌ اقتصادی و صنعتی مهاجرین افغانستانی روز گذشته در خبرگزاری فارس  برگزار شد.

«ارایه خدمات و قوانین جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاری» و «بررسی مشکلات تجار ایران و افغانستان» و «ارایه راهکار برای حل مشکلات» با حضور مسئولان اتاق تجارت و بازرگانی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در این محفل که با حضور جمعی از فرهیختگان و شخصیت‌های ادیب و مسئولان سیاسی و اقتصادی ایران و افغانستان برگزار شد از دو دهه تلاش، فعالیت و مدیریت «سید مهدی موسوی» در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی، اشتغال و کارآفرینی تجلیل به عمل آمد.

در پایان این مراسم از 2 کارآفرین برتر افغانستانی در عرصه صنعت از جمله «عبدالقیوم بیانی» هنرمند و طلاکوب مقیم اصفهان و «حسین علی اسماعیلی» و «برادران حیدری» تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار