شهرکرد؛

واکسیناسیون تب برفکی و لامپی اسکین در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی و لامپی اسکین در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی گفت: اجرای طرح همزمان واکسیناسیون رایگان تب برفکی و لامپی اسکین گاو، گوسفند و بز، از 20 بهمن ماه جاری در استان چهارمحال و بحتیاری آغاز شد و به مدت 30 روز ادامه دارد.

وی افزود: اولویت اجرای این طرح مکان هایی است که در پنج سال گذشته کانون بیماری یا مناطق پرخطر بوده اند.

نجاتی، از گاوداران استان در بخش صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی خواست: همکاری لازم را با اکیپ های عملیاتی انجام دهند تا این طرح با سرعت بیشتری انجام شود.

وی اضافه کرد: تا پایان امسال واکسیناسیون تب برفکی بر روی 97 و هفت دهم درصد از دام سبک و 67 درصد از دام سنگین چهارمحال و بختیاری انجام خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای 2 مرحله واکسیناسیون تب برفکی دام‌ های سبک و سنگین استان از ابتدای سال جاری گفت: دامداران با واکسیناسیون به موقع می توانند از شیوع بیماری و ایجاد خسارت مالی جلوگیری کنند.

به گفته نجاتی؛ تا کنون هیچ موردی از بیماری لامپی اسکین و تب برفکی در چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است.

بيماری لامپی اسكين يک بيماری ويروسی در گاوها با علایمی مانند برآمدگی بر روی پوست است.

تب برفکی نیز یک بیماری عفونی و واگیردار در دام ها می باشد که نشخوار کنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز و نیز نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز را مبتلا می کند و از طریق تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی به دام منتقل می شود.

انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار