مظفری در ششمین کنفرانس مکانیک سنگ:

خطایابی نرم افزارهای سنگ و خاک روی پروژه های کشور، ضعف است

مشاور وزیر نیرو گفت :نبود بومی سازی روش های تجربی مکانیک سنگ و صحت آزمایی نتایج نرم افزار های تولیدی مربوط به سنگ و خاک ضعف های حوزه مکانیک سنگ کشور است.

خطایابی نرم افزارهای سنگ و خاک روی پروژه های کشور، ضعف استبه گزارش خبرنگار حوزه صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالقاسم مظفری مشاور وزیر نیرو در ششمین کنفرانس مکانیک سنگ که امروز در سالن همایش های دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد،  اظهار داشت :تولید کنندگان بزرگ نرم افزارهای مربوط به سنگ و خاک به لحاظ تعدد و عظمت پروژه های کشور، خطا، آزمون و صحت یابی نرم افزار هايشان را روی پروژه های ما انجام می دهند، این موضوع ضعفی است که باید انجمن مکانیک سنگ و جامعه علمی برای رفع آن کارهای پژوهشی منسجمی را شروع، نرم افزارهای مورد استفاده را صحت آزمایی و ميزان کارآمدی نتایج را مشخص کنند.

وی ادامه داد: بومی سازی روش های تجربی مورد استفاده در علم مکانیک سنگ به خصوص طبقه بندی سنگ ها که دربحث مهندسین مشاور جایگاه مهمی دارد باید اتفاق بیافتد، اکثر فرمول های این موضوع منطقه ای هستندو به نظر می رسد نمی تواند برای تمامی نقاط کشور اعداد و ارقام بهینه ارائه دهد، کشورهایی چون چین و ژاپن با توجه به شرایط خود اقدام به بومی سازی کردند و درنهایت کاربرد مناسبتری را از آنها به دست آورند، اما متاسفانه ما انجام نداده ایم بنابراین نیازمند تشکیل یک کارگروه ملی از مهندسین مکانیک سنگ در این زمینه هستیم البته دفتر استانداردهای وزارت نیرو از این حرکت حمایت می کند.

مظفری در ادامه درباره دومین ضعف موجود در کشور در حوزه سنگ گفت: تحلیل های ریاضی و ادبی که در بسیاری از موارد با نرم افزارهای عموما قفل شکسته به دست می آید داده هایی کم و بعضا فرضی است که این موضوع نیز باید اصلاح شود.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به اینکه مقالات دانشجویی بااستفاده از نرم افزارهای قفل شکسته در حال رشد هستند افزود: نتایج این مقالات کاربرد نداشته و قابل اعتماد نیست، بنابراین با استفاده از داده های رفتارنگاری و تعامل بیشتر دانشگاهیان با صنعت مقالات و پایان نامه های دانشجویی باید با هدف مشکل گشایی و مأموریت گرا تعریف شود تا از نتایج آنها در پروژه های کشور استفاده شود.

وی در خصوص دیگر ضعف موجود در حوزه صنعت سنگ بیان داشت: مشکل دیگر نظام فنی و اجرایی کشور است که عمدتا طراحی های مهندسین مشاور بازخوردی برای خود آنها ندارد، چرا که حضور طراح به هنگام اجرا یا وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است، در حالی که نظارت طراح باید همراه با نظارت کارگاهی انجام بگیرد، اگر حضور طراح کمرنگ شود نه تنها هزینه کار افزایش می یابد بلکه طراحان متوجه خطاهای کار خود نمی شود.

مظفری با اشاره به اینکه مدتها نقشه های دکل های برقی کشور با نقشه هایی که آمریکایی ها در قبل از انقلاب طراحی کرده بودند اجرا می شد، افزود: ما نیازمند نقشه های جدید و متناسب با شرایط هر منطقه برای احداث دکل های برقی هستیم.

مشاور وزیر نیرو درباره آخرین ضعف موجود در حوزه مکانیک سنگ کشور گفت: استفاده نکردن ایستگاه های اجرایی از ظرفیت و توانمندی انجمن های علمی کشور دیگر مشکل حوزه صنعت می باشد، چرا که در برخی موارد به علت حضور افراد متخصص در این انجمن ها نتایجی بیرون می آید که بعدها در دستورالعمل صنعت قرار گرفته بنابراین می توان بدون اتلاف وقت در اسرع زمان از ظرفیت اعضای انجمن های علمی کشور از جمله انجمن مکانیک سنگ استفاده کرد.

وی تاکید کرد: تمامی ضعف هایی که به آن اشاره شد همگی خواسته وزارت نیرو از جامعه دانشگاهی است.

مظفری درباره کاربرد مکانیک سنگ در کشور تصریح کرد: علم مکانیک سنگ در احداث حفاری های بزرگ زیرزمینی، حفر تونل حمل و نقل ریلی در مناطق کوهستانی ، حفاری های عمیق صنعت نفت، مطالعه مخازن نفتی و غیره کاربرد دارد.

مشاور وزیر نیرو بیان داشت: در حال حاضر انجمن مکانیک سنگ ایران جزو 10 انجمن بسیار فعال جامعه بین المللی مکانیک سنگ است.

وی با بیان اینکه سابقه علم مکانیک سنگ در دنیا به لحاظ آکادمیک حدود 50 سال و در ایران حدود 23 سال است افزود: با گذشت 23 سال شاهد رشد کمی و کیفی علم مکانیک سنگ در کشور هستیم، آمار و ارقام فارق التحصیلان و دانشجویان این علم ارتقا یافته و در سال تحصیلی 92_93 شاهد فارق التحصیلی 300 دانشجو مکانیک سنگ در 10 دانشگاه کشور بوده ایم، همچنین در همین سال تحصیلی مذکور در مقطع دکترا بیش از 63 نفر دانشجو در حوزه مکانیک سنگ به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار