حجت الاسلام و المسلمین محسن سعیدی:

ادبیات مهاجرت گفتمان جدیدی برای نجات افغانستان است

بنيانگذاران کانون ادبی کلمه گفت: ادبیات مهاجرت با خلق گفتمانی نو راه نجاتی برای خلاصی افغانستان از بحران مزمنی‌ست که دچارش شده است.

ادبیات مهاجرت گفتمان جدیدی برای نجات افغانستان است
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، جشن 15 سالگی «کانون ادبی کلمه» و گرامیداشت 25 سال فعالیت ادبیات مهاجرت در استان قم روز گذشته در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.

در این مراسم که با حضور پیشکسوتان و ادیبان مهاجر افغانستان برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین محسن سعیدی شاعر و از بنيانگذاران کانون ادبی کلمه به ایراد سخن پرداخت و گفت: ادبیات مهاجرت به خلق گفتمانی نو و انسانی انجامیده که راه نجات افغانستان از بحران مزمنی است که به آن دچار است. خلق گفتمان و تغییر در زبان در واقع تغییر جهان است.

در ادامه نیز صادق دهقان ریاست خانه ادبیات افغانستان سخنانش را به 3 بخش تقسیم کرد و به تشریح فعالیت‌های ادبی و فرهنگی  مهاجران افغانستانی در قم، آسیب‌شناسی فعالیت‌های جمعی از فعالان ادبیات مهاجرت در ایران و راهکارهایی برای ترسیم آینده جریان ادبیات مهاجرت پرداخت.

همچنین شوکت‌علی محمدی شاری رئیس کانون ادبی کلمه در سخنانش به مرور فعالیت‌های ادبی مهاجران افغانستانی در قم پرداخت و گفت: اگر چه ادبیات مهاجرت فعالیت‌هایی در دهه‌های 50 و 60 داشت اما مبنای رویکرد جدید ادبیات مهاجرت از دهه 70 گذاشته شد و از اواخر این دهه بود که نیاز به شکل‌گیری کانون‌های ادبی مستقل احساس شد.

وی در ادامه افزود: چاپ 40 عنوان کتاب شعر و 10 عنوان کتاب پژوهشی در حوزه ادبیات افغانستان دستاورد بزرگ و خیره کننده‌ای است.

محمدی شاری اضافه کرد: از سال 92 جلسات منظم و مرتب حلقه ماه برگزار شده و 11 دوره آموزشی تنها در سال 1395 برگزار شده که با مهر و همدلی حوزه هنری قم میسر شده و ما از این بابت از دوستانمان سپاسگزاریم.

در ادامه این برنامه مجدالدین معلمی رئیس حوزه هنری استان قم نیز در سخنانی کوتاه بيان داشت: از اینکه هم‌زبانی باعث همدلی میان ما شده خوشحالم. دعوت می‌کنم از همه ادبیات دوستان افغانستانی که در محافل ادبی شهر قم بیشتر حضور داشته‌باشید و ما را با نوازش‌های قلمتان آشنا کنید. ارتباطات بیشتر باعث می‌شود تا همدیگر را نقد کنیم و در کنار هم پیشرفت کنیم و با صرف نظر از فاصله‌ای که مرزها ایجاد می‌کند برای شوکت و شکوه زبان فارسی با هم هم‌کلام و هم‌قدم شویم.

در پايان این محفل نیز سید ابوطالب مظفری از شاعران شناخته‌شده ادبیات افغانستان فعالیت‌های فرهنگی و ادبی را تاثیرگذارترین فعالیت مهاجران افغانستانی دانست و گفت: ادبیات مهاجرت امروزه پدیده‌ای شناخته شده و درخشان است که در حجره‌های طلاب و خانه‌های حقیرانه‌مان شکل گرفت. بچه‌های مهاجر در نقاط پراکنده و بدون هیچ حمایتی کار بزرگی کردند. کاری که باید وزارت فرهنگ‌مان انجام می‌داد.

گفتنی است از دیگر بخش های این برنامه به شعر و داستان  خوانی شاعران و نویسندگان ايران و افغانستان، اجرای موسیقی سنتی توسط هنرمندان افغانستانی و اهدای لوح یادبود به شاعران و نویسندگان برتر کانون ادبی کلمه اشاره کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار