تلاش تیم انتقالی ترامپ در حمایت از رژیم صهیونیستی در دوران اوباما

گزارش‌ها حاکی است تیم انتقالی دونالد ترامپ از مدت‌ها قبل از تحلیف وی و با وجود اینکه دولت باراک اوباما، همچنان مستقر بوده، تلاش‌های خود را در حمایت از رژیم صهیونیستی آغاز کرده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ گزارش‌ها حاکی است تیم انتقالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا از مدت‌ها قبل از تحلیف وی و با وجود اینکه دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا همچنان مستقر بوده، تلاش‌های خود را در حمایت از رژیم صهیونیستی آغاز کرده بود.

نشریه خبری تحلیلی «فارین پالیسی» نوشت تیم انتقالی ترامپ به‌ویژه مایکل فلین، مشاور مستعفی امنیت ملی آمریکا حدود یک ماه مانده به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا تلاش بسیاری کرد تا نظر کشورها را دربارۀ قطعنامۀ اخیر سازمان ملل متحد علیه شهرک‌سازی اسرائیل عوض کند و مانع تصویب آن شود.

شورای امنیت سازمان ملل، 3 دی امسال قطعنامه‌ای را در محکومیت شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطینیان با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنعِ آمریکا تصویب کرد.

تصویب این قطعنامه و همچنین عدم وتوی آن از سوی آمریکا، خشم مقامات رژیم صهیونیستی را برانگیخت.

به نوشتۀ فارین پالیسی، چند ساعت مانده به رأی‌گیری دربارۀ این قطعنامۀ ضد اسرائیلی، تیم ترامپ از طریق یک مقام سابق وزارت خارجۀ امریکا از این وزارتخانه درخواست می‌کند شماره تلفن‌های همراه، آدرس ایمیل‌ها و اطلاعات تماس سفرا و وزرای خارجۀ 15 کشور عضو شورای امنیت را ارائه دهد تا تیم انتقالی با مذاکره، نظر آن‌ها را دربارۀ قطعنامه تغییر دهد.

این درخواست فوری در نهایت از سوی وزارت خارجۀ آمریکا به دلیل نگرانی از تضاد با اهداف دیپلماتیک آمریکا رد شد.

بااین‌حال، تیم ترامپ ناامید نشد. دستیاران وی بر برخی کشورهای متحد از جمله مصر و انگلیس فشار آوردند که با این قطعنامه مخالفت کنند.

یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت گفته بود همۀ ما از سوی اسرائیل و تیم ترامپ «تحت‌فشار قرار گرفته بودیم».

خود فلین با نمایندگان برخی کشورها در شورای امنیت از جمله اروگوئه و مالزی تماس گرفته بود تا آنان را متقاعد کند علیه قطعنامۀ ضد اسرائیلی رأی دهند و یا دستکم رأی ممتنع دهند، اما در تغییر نظر آنان موفق نشد.

فارین پالیسی این اقدام زودهنگام تیم ترامپ را «کمپین شتاب‌زدۀ فشار» توصیف کرد و نوشت با وجود این تلاش‌ها، تیم رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نتوانست حتی کشورهایی را که مایل به بهبود روابط با دولت جدید آمریکا بودند از جمله انگلیس، مصر و روسیه را متقاعد به تغییر نظر دربارۀ شهرک‌سازی اسرائیل کند.

این نشریۀ آمریکایی فعالیت‌های دیپلماتیک فلین در هفته‌های منتهی به مراسم تحلیف ترامپ را تلاش‌هایی «غیرمتعارف» توصیف کرد که بخشی از اقدامات هماهنگ در بالاترین رده‌های تیم ترامپ برای شکل دادن به مسیر روابط خارجی ایالات‌متحده در دولت جدید بوده است.

گفتنی است از دومین روز از دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رژیم صهیونیستی با تصویب مجوزهای ساخت واحدهای مسکونی جدید از جمله در بیت‌المقدس، شهرک‌سازی‌ها را تشدید کرد.

مایر تورگمان، رئیس کمیتۀ برنامه‌ریزی و ساخت شهرداری بیت‌المقدس گفته بود به دلیل مخالفت دولت اوباما با شهرک‌سازی اسرائیل، صدور این مجوزها تا پایان دوران ریاست‌جمهوری وی و آغاز دوران ترامپ به تعویق افتاده بود.

علاوه بر دولت اوباما، بسیاری کشورها از جمله سازمان ملل متحد، تصمیم رژیم صهیونیستی برای توسعه شهرک‌سازی را محکوم کرده‌اند و آن را مانعی برای صلح در سرزمین‌های اشغالی فلسطین دانسته‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار