کرمانشاه؛

ظرفیت های اجتماعی اثربخش ترین ابزار پیشگیری از وقوع جرم

مهمترین و اثربخش ترین ابزار پیشگیری از وقوع جرم، استفاده از ظرفیت های اجتماعی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: مهمترین و اثربخش ترین ابزار پیشگیری از وقوع جرم، استفاده از ظرفیت های اجتماعی است.

محمدباقر الفت در همایش نقش دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم در پیشگیری از جرایم ، اظهارکرد: امروز سیاست کیفری در سطح دنیا به جای در پیش گرفتن مجازات، به سمت پیشگیری از وقوع جرم تغییر مسیر داده است.

وی با بیان اینکه ارتکاب جرایم هزینه های غیرقابل جبرانی را متحمل بزه دیده گان و جامعه مدنی می کند، اظهار کرد: خسارت معنوی ناشی از وقوع جرایم مختلف موضوع بسیار مهمی است که در هیچ کجای دنیا روش خاصی برای شناخت دقیق آن و راهکاری برای جبران آن دیده نشده است.

این مقام مسئول در قوه قضاییه اظهارکرد: حتی در حوزه خسارات مادی وقوع جرم هم معمولا نمی توان عین خسارات وارد شده را جبران کرد، لذا در این بین عاقلانه ترین روش، پیشگیری از وقوع جرم و ناهجاری های اجتماعی است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: امروز در سطح دنیا یکی از مهمترین و اثربخش ترین ابزارهای پیشگیری از وقوع جرم، استفاده از ظرفیت های اجتماعی شناخته شده است.

وی افزود: دنیا امروز با مراجعه به خود مردم، موضوعات پیشگیری از وقوع جرم را انجام می دهد و لذا در این بین سازمانهای مردم نهاد یا همان سمن ها ظرفیت بسیار ارزشمندی برای پیشگیری از وقوع جرم دارند.

این مقام مسئول در قوه قضاییه با تاکید بر اینکه پیشگیری هرگز صورت نخواهد گرفت مگر با دخالت مستقیم مردم، گفت: هنر اصلی حکومت ها این است که بتوانند مسیر حضور و فعالیت مردمی را در امور اجتماعی فراهم و میسر کنند.

الفت تصریح کرد: دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم هرگز نباید راسا به مقابله با جرایم بپردازند، بلکه وظیفه آنها پیشگیری و نهایتا گزارش است.

وی با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: امروز تخریب منابع طبیعی به اشکال مختلف از جمله ناهنجاری های اجتماعی است که انجام می گیرد و لذا این وظیفه دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم است که در صورت مشاهده چنین اقدامات مجرمانه ای، گزارشات خود را به مراجع ذیصلاح ارجاع دهند و مانع از وقوع چنین جرایمی در کشور شوند.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار