قطب‌الدین صادقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تراژدی دردناک سقوط از شهامت انسانی در یک اثر نمایشی/ تئاتر عرق ریزان روح است

«جایی در میان خوک‌ها» تحلیل دردناک انسانی ترسو است که از جنگ فرار کرده و حالا مجبور است ...

تراژدی دردناک سقوط از شهامت انسانی در یک اثر نمایشی/ تئاتر عرق ریزان روح است
قطب‌الدین صادقی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، در خصوص اجرای نمایش «جایی در میان خوک‌ها» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن اذعان به این امر که نمایشنامه بسیار از لحاظ فنی، سخت و تکنیکی است، گفت: «جایی در میان خوک‌ها» تحلیل دردناک انسانی ترسو است که از جنگ فرار کرده و حالا مجبور است، برای ادامه زندگی تن به پذیرش شرایطی سخت بدهد.

این کارگردان نمایش، با بیان اینکه سقوط از شهامت انسانی و وطن‌پرستی تراژدی دردناکی است، ادامه داد: گروه نمایشی تلاش کردند که با برخی از اشیای صحنه، موسیقی، رنگ و مصور کردن برخی از لحظات بر بعد کلامی نمایش چیره شوند اما به نظر من اگر کمتر به این بعد توجه کرده بودند و بیشتر بر روی بدن بازیگر متمرکز می شدند، می توانستند نتایج بهتری از این نمایش بگیرند.

وی ضمن تقدیر از اقدام صورت گرفته در این اثر نمایشی در حوزه ساخت ماسک خوک و ایفای نقش آن‌ها توسط بازیگران، اظهار داشت: خوشبختانه این گروه با اندکی تمرکز بر روی ماسک و چند عدد سیم توانستند لحظات تصویری خوبی از خوک دانی در برابر چشم مخاطب تصویر کنند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» داشتن نقطه قوت در تصویر مرکزی را یکی از مهم ترین ویژگی‌های موفقیت یک اثر نمایشی در ساخت برشمرد و تصریح کرد: «جایی در میان خوک‌ها» نیز اگر این نقطه قوت را در خود داشت، جذاب تر پیش می رفت اما در عین حال همین امر که این اثر را به روی صحنه برده اند، بسیار زحمت کشیده‌اند و به راحتی می توان دریافت که در آن روح و عشق جاری است. 

این بازیگر ضمن ابراز خرسندی از این امر که گروه‌های هنری جوان امروز باور اجرای کار نمایشی را در خود دارند، تأکید کرد: نمایش عرق ریزان روح است که در پشت آن عشق به کار و باور به هنر نمایش وجود دارد. همه این‌ها درخور ارزش است؛ چرا که برای جذب نظر بیننده موارد کمی نیست.

وی در ادامه به اشاره به این امر که بارها و بارها به تماشای نمایش‌های ارزنده در تماشاخانه‌های کوچک تهران نشسته است، از این که این سالن‌ها به کار خود با قوت و قدرت ادامه می دهند اظهار خوشحالی کرد و خطاب به هنرمندان نمایش گفت: خوشحالم و به دوستان عزیز نمایشی تبریک می گویم که همواره چراغ تماشاخانه‌های کوچک نیز در تهران روشن است. مسئولین آن با نمایش‌های متنوع از مردم استقبال می‌کنند و من بارها به بهانه های مختلف به این تماشاخانه‌ها آمده‌ام.

بازیگر نمایش «کرگدن» افزود: کارهایی که تماشاخانه‌های کوچک در تهران می‌کنند از نظر محتوا، کار ارزشمند و یکدستی است. بسیار طبیعی است که آثار نمایشی در حوزه‌های مختلف با کیفیت‌های عالی، متوسط و ضعیف وجود دارد و این در حالی است که در هیچ جای دنیا آثار یکدست گیر نمی‌آورید اما همین که تماشاخانه های کوچک تلاش می کنند که بعد فرهنگی و جنبه های محتوایی جدی را حفظ کنند، امر ارزنده و ستودنی است.

 
انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.