در نشست خبری نمایشگاه جشنواره ملی کافه مطرح شد:

احیای کافه لقانطه در باغ موزه قصر

اولین کافه تهران که با عنوان کافه لقانطه شناخته شده در باغ موزه قصر احیا می‌شود.

احیای کافه لوگانته در باغ موزه قصربه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در نشست خبری نمایشگاه و جشنواره ملی کافه مقصد گردشگری شهر که امروز در موزه قصر برگزار شد، حمید شاهین‌پور صاحب «کافه لوگانته» گفت: امسال حدود 4 هزار کافه در تهران مشغول فعالیت هستند، اگرچه اولین قانونی که برای صنوف نوشته شده برای کافه نوشته شد،اما امروز کافه‌ها صنف واحدی ندارند و زیرمجموعه صنف آب میوه و بستنی فعالیت می‌کنند این در صورتی است که تقریبا ما فعال کم سواد در صنف کافه نداریم.

وی افزود: در روزهای آینده برای اولین‌بار و به بهانه فعالیت 110 ساله کافه‌داری در صنعت گردشگری نمایشگاه و جشنواره ملی کافه به مقصد گردشگری شهری در موزه قصر برگزار می‌شود و از بخش‌های مختلف این جشنواره می‌توان به برگزاری مسابقه هنری شیر و قهوه شکل‌گیری مباحثی چون سینما و کافه، ادبیات و کافه، شعر و کافه و موسیقی و کافه برگزاری چالش باویسپاپا با اعطای اولین نشان فنجان طلایی برای کافه برتر سال اشاره کرد.

صاحب اولین کافه تهران اظهار داشت: میرفخرایی طراح دکور سریال شهرزاد به همراه قلی‌نژاد، محیط طباطبایی و سقوفیان صاحب کافه قنادی مینیون داوری مسابقه کافه برتر سال را بر عهده گرفته‌اند.

وی افزود: جشنواره و نمایشگاه ملی کافه، مقصد گردشگری شهری مجسمه کمال الملک را در بر گرفته و برخی از اسناد مرتبط با اولین کافه تهران را نیز در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

همچنین رجبعلی خسرو آبادی مدیر کل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تهران در بخش دیگری از این نشست خبری به بحث پذیرایی را یکی از عامل‌های اصلی در حوزه سفر گردشگری دانست و گفت:‌ما نیز طبیعتا پیگیر رونق این مبحث هستیم.

وی افزود: ما در حوزه پذیرایی بحث‌های زیادی داریم و طبیعتا کافه همه یکی از مقاصد گردشگری به حساب می‌آید.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران اظهار داشت: خاطره شهری در برخی مواقع مبحث جاذبه گردشگری را به دنبال می‌آورد و رسیدگی به این امور برای مردم جذاب است. امروزه همیشه 5 شنبه‌ها و جمعه‌ها تورهای تهران گردی را داریم و مسیرهای رینگ گردشگری تعریف شده است.

خسرو‌ آبادی ادامه داد:‌ یکی از محاسن جشنواره ملی کافه مقصد گردشگری شهری این است که می‌توان خدمات را در یک بورس ارائه کرد و به همین دلیل فکر می‌کنیم ارائه چنین جشنواره‌ای لازم است.

وی تصریح کرد: برای احیای فضاهای کالبدی حوزه میراث نیاز به مرمت داریم و برای این مرمت لازم است که آن فضا زنده بماند. این تناسب بین کارکرد و کاربرد از الزامات احیای بناهای تاریخی است و حیات مجدد بافت تاریخی و بناهای تاریخی به این است که کارکرد مناسبی را تعریف کنیم.

مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت:‌ باغ موزه قصر نیز تا به امروز رویدادهای مهمی را در حوزه گردشگری رقم زده است .

همچنین حسین هوشیار رئیس باغ موزه قصر در بخش دیگری از نشست خبری نمایشگاه و جشنواره ملی کافه، مقصد گردشگری شهری گفت: پیشینه تاریخی باغ موزه قصر و هویت آن نشان دهنده صد سال قبل است و این امر ما را بر این داشت که کارکرد جدیدی را برای جایی که روزگاری زندان بوده تعریف کنیم تا مکانی که نوازنده ناقوس مرگ بود جایی برای امید باشد.

وی افزود: کافه موزه لوگانته در باغ موزه قصر احیا می‌شود و ما امیدوار هستیم که با افتتاح این کافه موزه گردشگری شبانه تهران هم احیا شود.

رئیس باغ موزه قصر تصریح کرد:‌ گردشگری تاریخی تهران در شب هم اکنون وجود خارجی ندارد و ما این مشکل را در باغ موزه قصر نخواهیم داشت.

هوشیار ادامه داد: ‌مهمترین مقصد گردشگری شبانه تهران به زودی باغ موزه قصر خواهد بود.هم اکنون قراردادی 10 ساله با صاحب کافه لوگانته مدنظر است که به نظر می‌آید 7 سال آن به طور قطع موافقت شود این قرارداد هم اکنون در مرحله امضا قرار گرفته است.

همچنین علی رفیعی معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: همانطور که مستحضر هستید ستاد دائمی اجرایی خدمات سفر استان تهران از حدود 1 ماه قبل آغاز به کار کرده هم اکنون بالغ بر 145 پایگاه ارائه خدمات مسافرین آماده و جانمایی شده و 3 میلیون نسخه بروشور اطلاع رسانی و راهنمایی مسافران در دست تهیه است.

وی افزود: در بحث نظارت و بازرسی نیز در 2 پیک اصلی قبل از فرا رسیدن ایام نوروز و در حین ایام نوروز 934 ناظر فعال خواهند بود.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران استان تهران ادامه داد: ما در تهران 700 ساعت جشن و جشنواره و مسابقات فرهنگی خواهیم داشت و حدود 200 سفره هفت سین در مبادی ورودی و فضاهای فرهنگی و پارک‌ها برپا خواهند شد.

رفیعی اظهار داشت: 4 نمایشگاه کلی سوغات و صنایع دستی نیز در سطح استان تهران برگزار خواهند شد البته یک نمایشگاه دائمی ملی نیز خواهیم داشت و در کنار این‌ها در 5 نقطه شهر تهران و 25 نقطه استان تهران بازارچه‌های نوروزی برپا می‌شوند.

وی در خصوص ارائه خدمات این جشنواره، تصریح کرد: 256 جایگاه سوخت به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می‌دهند و اگر مشکل رینگ‌های اتوبوسرانی حل شود دو تور تهران قدیم و تهران گردی کلی خواهیم داشت.

رفیعی در ادامه بیان کرد: برند تهران قلب تپنده ایران به عنوان یک برند با ارزش افزوده برای مسافران و گردشگران با هدف استفاده از خدمات گردشگری راه‌اندازی می‌شود و 11 کمیته اجرایی در ایام نوروز آماده فعالیت خواهند بود.

رفیعی گفت: مسافران و گردشگران می‌توانند انتقادات، نظرات و پیشنهادات خودشان را با شماره 09669 به ما ارائه دهند و شماره 137 نیز آماده اطلاع رسانی به ‌آن‌ها خواهد بود.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران استان تهران افزود:‌ برنامه متفاوت نوروزی استان تهران اینگونه است که در دهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته ایران استان‌های تهران، گیلان، مازندران، البرز و قم حضور داشتند و در همانجا قرار بر این شد که تورهای یک روزه دو روزه و سه روزه و چهار روزه در میان این استان‌ها برقرار شود بنابر این در ایام نوروز در مبادی ورودی و خروجی استان این تورها به مسافران ارائه خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: استان تهران در نوروز برای اسکان 30 هزار و 350 مسافر آمادگی دارد و هزار و 700 کلاس برای این امر آماده شده‌اند.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار