اردبیل؛

آیین سنتی نوروز نامه خوانی در روستای نمهیل هشجین

آیین‌ها و سنت‌های قدیمی هر سرزمینی یادگار‌هایی گران سنگ از گذشته‌های مردم و برگ زرین تاریخ آن دیار است که سنت و رسم‌ها سینه به سینه از دوردست‌های تاریخ به امروز رسیده و اینکه مردم روستای نمهیل خورش رستم به استقبال نوروز می‌روند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل، در حالی که در تمامی نقاط شهرستان خلخال بارش برف سنگین نویدی از سال خوش کشاورزی می‌دهد در روستای نمهیل خبری از برف نیست، روستایی که ارتفاع آن به زیر 500 متر از سطح دریا می‌رسد اکنون پای در پای بهار آمدن بهار را نوید می‌دهد.

اسفند ماه موسم آغاز و برگزاری این سنت قدیمی در روستای 300 خانواری نمهیل در 23 کیلومتری شهر هشجین است.

آیین سنتی نوروز نامه خوانی در روستای نمهیل هشجین

در این رسم قدیمی پیرمردان و پا به سن گذشته‌های روستا با خواندن نواهایی در داخل کوچه‌های روستا و حرکت در داخل روستا به همراه شور و شوق کودکانه بچه‌های روستا نوای بهاری را در پیچ در پیچ کوچه‌ها متبلور می‌سازند.

آیین سنتی نوروز نامه خوانی در روستای نمهیل هشجین

کودکان با رسیدن این ایام خوشحال‌تر از سایر ایام هستند زیرا اوقات فراغت مناسبی برای بازی و خوشحالی در پیش‌روی آنها است و آنها با زدن تک‌ تک درهای خانه‌های روستا با رساندن پیام فرا رسیدن نوروز از اهالی همان خانه شادباش می‌گیرند.

شادباش یا همان هدیه اهالی روستای نمهیل امکان دارد مشتی گندم برشته با گردو، جورابی پشمی و یا پول باشد که این شادباش برای همیشه نوروزخانی را در یاد کودکان زنده نگه می‌دارد.

آیین سنتی نوروز نامه خوانی در روستای نمهیل هشجین

آیین نوروز نامه خوانی که به زبان محلی ترکی از حنجره سالخوردگان به گوش می‌رسد با این مضمون است:«شکر ای خدا گئچدی زمستان‌، گلدی موسم باغ گلستان» «چمنلر اولدی سبز گلستان» «ای خانه صاحب از در کلان ، اوشاقلار سوزه گوندری سلام» «دئیون بایراما چوخ وئرون زینت‌، رهبر ایران اولسون سلامات» «سوزون بایراموز اولسون مبارک‌، به حق طه یاسین تبارک» و ابیاتی که پشت سر هم در کوچه‌ها تکرار و ادامه می‌یابد.

به حق یاعلی آقای قنبر

وصّی مصطفی ، شیر و غضنفر

کمگ اولسون سوزه ساقی کوثر

بهار آمد ، بهار آمد خوش آمد

سوزون بو تازه بایراموز مبارک

ایوز گونوز، گونوز هفتوز مبارک

این رسم دیرینه یک نیم روز در روستای نمهیل برگزار و اهالی به دنبال نوروزخوانان پش سر هم در کوچه‌ها حرکت و عطر و بوی نوای نوروزی همه جا را فرا می ‌یرد.

آیین سنتی نوروز نامه خوانی در روستای نمهیل هشجین

یکی از اهالی هشجین در خصوص این رسم قدیمی می‌گوید در این فصل که سوز و سرما همه جا را فرا گرفته است این نوع آیین‌های سنتی علاوه بر دلگرمی و امیدبخشی به مردم به آمدن بهار موجبات خوشحالی اهالی را در آستانه نوروز فراهم می‌کند.

سعید زعفری یکی از خصوصیات خوب این رسوم را انتقال سینه به سینه این آیین در شهرستان خلخال عنوان کرد و گفت: در سایر روستاهای شهرستان خلخال نیز این رسوم از 10 روز مانده به عید نوروز آغاز و در هر روستایی با رسم و رسومات خاصی برگزار می‌شود.

وی گفت: بعد از این رسم خانواده‌ها در روستاها خانه‌های خود را برای استقبال از مهمانان نوروزی آماده کرده و مقدمات نوروز را فراهم می‌کنند.

وی یکی از مهمترین عامل برگزاری نوروزنامه خوانی در روستاهای هشجین را گرمسیر بودن این منطقه نسبت به سایر مناطق شهرستان خلخال عنوان کرد و افزود: درنیم ساعتی همین روستا برف ترد را برای اهالی به شهر هشجین و خلخال سخت کرده ولی این جا در نمهیل زمزمه نوروز گرمابخش دل‌ها است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار