رنگین کردن اکران نوروزی با فیلم‌های مستند

اگر فیلم‌های مستند در نوروز اکران شوند به قدرت انتخاب تماشاگرها افزوده خواهد شد.

یاسر خیر برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جایگاه سینمای مستند در سینمای امروز گفت: سینمای مستند قابل رقابت با سینمای داستانی است مخصوصا در سینمای امروز که دیگر مرزهای میان سینمای داستانی و مستند برداشته شده است.

وی در ادامه بیان کرد: نکته‌ای که من نیز به آن افتخار می‌کنم آن است که سینمای مستند، سینمای پیشرو است و نبض آن همراه با نبض جامعه می‌زند. این درحالی هست که موضوع برخی از فیلم‌های داستانی برای سی سال پیش است و مساله امروز ما نیست.  

خیر در مورد وی‍ژگی‌های مستندهای اجتماعی اظهار داشت: مستندی که مسائل اجتماعی را بیان می‌کند حتی در تم و موضوع، پیشرو است. چه رسد به روایت و ساختار آن که در سال های اخیر مدرن شده است. این دو نکته اساسی باعث می‌شود که سینمای مستند ما سینمای پیشرو باشد. همانطور که در سینمای دهه چهل نیز فیلم‌های مستند در ذهن مخاطبان ماندگار شده‌اند تا فیلم‌های داستانی آن زمان که خبری از آن‌ها نیست. 

کارگردان مستند «به آهستگی» اظهار داشت: ما در فیلم‌های داستانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر فیلم‌هایی داشتیم که ساختار و روایت مستند داشته و مورد توجه نیز قرار گرفته‌اند. همچنین در بخش مستند نیز فیلم‌هایی بودند که به نظر من در روایت، ساختار و داستان‌گویی فیلم‌های پیشرویی بودند. 

وی همچنین عنوان کرد:برخی از فیلم‌های مستند امسال می‌توانند در سینماهای گسترده کشور اکران کردند و حتی پرفروش نیز بشوند. این روند سبب می‌شود که در سال‌های آینده نیز هرشخصی بخواهد در مورد سینما حرف بزند حتما سینمای مستند در ذهنش ماندگار خواهد بود. 

برنده سیمرغ بلورین  بهترین کارگردانی مستند، در خصوص بی‌توجهی به سینمای مستند تأکید کرد: متاسفانه مدیران فرهنگی ما هم دارای روحیه‌ای محافظه‌کار هستند و هم ماندگاری کمی در مسئولیت خود دارند. به این سبب فکر می کنند اگر به فیلم‌های مستند اجازه اکران بدهند یا در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر قرار بگیرند، ممکن است به ضررشان تمام بشود.

وی افزود: برای بیرون‌رفت از این مشکل باید این شجاعت را داشت و قانونی وضع نمود که دو یا سه فیلم مستند به بخش اصلی جشنواره فیلم راه یابند. به این منظور می‌توان طی یک فرآیند قانونی هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر، فیلم های مستند با کیفیت را برای حضور در بخش اصلی جشنواره انتخاب نماید. این اتفاق سال‌هاست که در دنیا اجرا شده و سینمای مستند جایگاه اش رو پیدا کرده است.

وی افزود: در این راستا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و هر نهاد فرهنگی که فیلم مستند تولید می‌کند می تواند ریشه‌ای عمل کند و طرح فیلم‌هایی مستندی را  که ظرفیت اکران دارند، تصویب کند. این مراکز می‌توانند در طول ساخت مستند سازها بگویند که فیلم های آنها با مخاطب گسترده‌تری در میان گذاشته می‌شود. 

خیر در خصوص قرار گرفتن فیلم‌های مستند در ترکیب اکران نوروز اظهار داشت: اگر سینمای مستند روزی در ترکیب اکران نوروز قرار بگیرند،‌ طبیعتا برای سال‌های اول ممکن است فیلم های مستند مخاطب گسترده‌ای نداشته باشند. اما باید ذره‌ذره به مخاطب گفت که این  نوع سینما هم می‌تواند او را سرگرم نماید و مسائلی که تا به امروز به آن توجه نکرده است را در این گونه سینما ببیند.

وی در پایان بیان کرد: اگر فیلم‌های مستند در نوروز اکران شوند به قدرت انتخاب تماشاگران افزوده خواهد شد و سبد اکران سینمایی را رنگین‌تر می‌کند. البته باید از فیلم مستند تبلیغ کرد تا تماشاگر بیشتری در سینمای مستند داشته باشیم.این گونه عملکردها است که در دراز مدت می تواند به نفع سینمای ما تمام شود.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار