نعمت زاده در شانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان:

مردم باید پیگیر حقوقشان باشند/ رشد صادراتی 9 درصدی رضایت بخش نبوده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی 10 ماه اخیر از نظر ارزشی، صادرات 8 الی 9 درصد رشد داشته که این امر به سبب تغییر قیمت های جهانی چشمگیر نبوده است.

مردم باید خوب پیگیر حقوقشان باشند/ رشد صادراتی 9 درصدی رضایت بخش نبود استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نعمت زاده در شانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با اشاره به اینکه در 10 ماه گذشته صادرات رشد 9 درصدی داشته، اظهار داشت: البته این میزان به سبب تغییر قیمت های جهانی رشد چندانی نبوده اما طی تلاش های صادرکنندگان طی این مدت 33 الی 34 درصد صادرات غیر نفتی رشد داشته است.

وی افزود: در زمینه حمایت از حقوق مصرف کننده قانون کلی و خاص وجود دارد به طوری که قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو در فرودین ماه سال جاری به تصویب رسید و از این حیث در تلاشیم که نواقص آن را برطرف نماییم.

نعمت زاده با اشاره به فعالیت روز افزون خودروهای امدادرسانی گفت: طی سالهای اخیر خودروهای امدادرسانی در شهرها و جاده‌ها بسیاری فعال شدند به طوری که از ما درخواست کردند که برای خرید هلیکوپتر منابع لازم را تخصیص دهیم.

وزیر صنعت معدن تجارت با بیان اینکه فرآیند فروش و خدمات که پس از فروش پیچیده و به هم پیوسته اند، اظهار داشت: بدین منظور سلامت مشتری مسائل زیست محیطی و اثرگذاری دراز مدت کالا بر انسان و جامعه مطرح است.

وی ادامه داد: اخیراً به اتفاق سازمان ملی استاندارد در نظر گرفته ایم که تعداد استانداردهای اجباری خودرو را به 81 مورد برسانیم به طوری که اگر برخی پلت فوم ها خودرو جوابگو نیست در راستا ایمنی بیشتر به دنبال ایجاد پلت فوم های جدید هستیم.

*آموزش امری مهم در حفظ حقوق مصرف کنندگان

این مقام مسئول با بیان اینکه مسئله آموزش در برخی کشورها قبل از دبستان آغاز می شود، اظهار داشت: بحث حقوق مصرف‌کنندگان در کتاب دانش آموزان دبستانی باید آموزش داده شوند چرا که فرهنگ لازم را بایستی از بچه ها شروع کرد تا آنها در خصوص حقوق شهروندی خود همه مطالب را بدانند.

وی در ادامه یادآور شد: یک کارگر کارخانه از یک طرف تولیدکننده و از طرف دیگر مصرف کننده است از این رو آحاد ملت ها هم مصرف کننده و هم تولیدکننده هستند که باید حقوق این دو امر مهم در نظر گرفته باشد، چرا که این امر می تواند کمک شایانی در ارتباط بیش از گذشته آنها داشته باشد.

وی با بیان اینکه NGOها و مردم باید پیگیری حقوق خود باشند، افزود: ما معتقدیم که دولت نباید با مراجعه به مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان در خصوص تولید و نحوه کیفیت کالا سؤال و جواب کنند بلکه خود مصرف کنندگان بایستی در این زمینه اطلاع رسانی کافی داشته باشند و نارضایتی خود را از طریق سامانه 124 اعلام نمایند.

* استانداردهای خودرو اجباری است

وزیر صنعت معدن تجارت در خصوص قاچاق کالا بیان داشت: با استاندارد اجباری تایر خودرو در نظر داریم که از ورود لاستیک با کیفیت پایین به داخل کشور جلوگیری نماییم و این در حالی است که در مرزها 20 لاستیک توسط یک پیرمرد به داخل کشور آورده می شود و بنده طی بازدید از مرز غرب کشور در سال گذشته دیدم که لاستیک ها روم هم گذاشته شده بودند از این رو از مرزنشینان انتظار می رود که نگذارند این اتفاقات بیفتد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با وجود 24 بازارچه مرزی بهتر است که از این طریق کالا به کشور وارد شود تا علاوه بر پرداخت حقوق گمرکی بر کیفیت کالا نیز نظارت شود و حال برای تحقق این امر لازم است که برای مرزنشینان تا ایجاد کار و درآمد مولد از چنین پدیده هایی جلوگیری نماییم.

* الزام خدمات پس از فروش کالاهای مصرفی و سرمایه ای
 
 نعمت زاده در حاشیه شانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: به موجب مقررات و قوانینی همانند قوانین حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده و قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو برنامه 5 ساله چهارم و پنجم هم دولت و هم تولیدکنندگان کالا موظف هستند که حقوقی را که در این زمینه پیش بینی شده رعایت نمایند.

وی ادامه داد: وزارت صنعت از طریق سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده خدمات خود را ارائه می دهد و امروز تولیدکنندگان توجه بیشتری به حقوق مصرف کنندگان دارند، اگرچه در این زمینه نارسایی هایی نیز وجود دارد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هم اکنون ساختار مناسبی در این زمینه شکل گرفته به طوری که برخی از آنها 24 ساعته در اختیار مصرف کنندگان هستند.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: آیین نامه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو اختیارات وسیعی به آنها داده به طوری که حقوق آنها در حدی که در سایر کشورها وجود دارند در آیین نامه دیده شده و باید به طور کامل رعایت شوند.

وی با بیان اینکه در آیین نامه خودرو برای زمان تعهدات و تأمین قطعه و اشکالات عمده خودروپیش بینی های انجام شده، اظهار داشت: از ابتدای سال مصرف کنندگان خودروهایی که تحویل می گیرند در صورت بروز مشکل می توانند مرجوع کنند و خودرو نو را تحویل بگیرند.

نعمت زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه شما چه نمره ای به سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده می دهید ، افزود: مردم باید نمره دهند، چرا که ما در جلساتی که با تولیدکنندگان داریم همه مسائل را مطرح و کنترل می نماییم ضمن آنکه با سیستم های ارزیابی ای که در اختیار داریم ماهیانه آنها را رصد می نماییم.

وی با بیان اینکه ساختارهایی برای ارائه خدمات پس از فروش در نظر گرفته شده اند، اظهار داشت: همایش خودروی امسال را به خدمات پس از فروش اختصاص دادیم .

وزیرصنعت، معدن و تجارت در خصوص سرمایه گذاری با شرکت های خارجی تصریح کرد: در این زمینه در حال حاضر سرمایه گذاری مشترک با چند شرکت خارجی صورت گرفته تا بتوانیم درسطح بین المللی خدمات پس از فروش بهتری را ارائه دهیم.

 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار