چگونه موقع تعطیلات کمتر مریض شویم؟

تعطیلات نوروز بهترین زمانی است که می توانید خستگی یک سال کار و زحمت را از تن بدر کنید. اما وقتی گرفتار گلودرد، دل درد، آبریزش بینی و ... می شوید، بهترین روزهای سال تان را به راحتی از دست می دهید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در این مقاله یکسری ترفندهایی عنوان شده است که به کمک آنها می‌توانید کمتر بیمار شوید و از تعطیلات‌تان لذت ببرید.

تحرک بدنی در هوای آزاد

محققان معتقدند رفتن به باشگاه های ورزشی خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرماخوردگی را در افراد افزایش می دهد.
 
مطالعات نشان می دهد که در 63 درصد باشگاه های ورزشی، به خصوص روی تردمیل ها، دوچرخه های ثابت و همچنین وزنه ها، ویروس سرماخوردگی پراکنده می باشد.
 
بنابراین بهتر است به جای رفتن به باشگاه های ورزشی، در محیط بیرون به ورزش بپردازید.
 
راه دیگر این است که بجای رفتن به باشگاه هایی که دارای تجهیزات ورزشی هستند، به کلاس های آمادگی جسمانی فاقد تجهیزات ورزشی مثل یوگا بروید.

مراقبت از خود در مهمانی ها
 
دست دادن و یا روبوسی کردن با افراد در جشن ها و مجالس مهمانی معمولا باعث انتقال انواع بیماری ها می شود. اما بدتر از آن، غذاهایی است که در جشن ها سرو می شوند.
 
گذشت مدت زمان دو ساعت از سرو غذا، می تواند تعداد باکتری های غذا را آنقدر زیاد کند که مشکلات گوارشی را موجب شوند. در ضمن، اگر غذاهای گوشتی سرد شده بودند، هرگز آنها را مصرف نکنید.

شستن مرتب دست ها
 
مسمومیت غذایی، اسهال و استفراغ از عمده‌ترین مواردی است که افراد در تعطیلات سال نو با آن مواجه می شوند. علت بروز این گونه بیماری ها ، پرخوری و خوردن غذاهای آلوده و فاسد است
 
دست های خود را با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید تا از ورود میکروب ها به بدن خود ممانعت نمایید.
 
روزانه چند بار به ویژه قبل از غذا، دست های خود را بشویید. اگر آب در اختیار نداشتید، از مواد ضدعفونی کننده دست استفاده نمایید.
دست نزدن زیاد به پوست صورت خود
 
تا زمانی که به چشم ها، دهان و یا بینی خود دست نزنید، آلودگی و ویروس های مختلف نمی توانند وارد بدن تان شوند. بنابراین، این عادات غلط را ترک نمایید.

تزریق واکسن آنفلوآنزا
 
واکسن آنفلوآنزا توسط اکثر داروخانه ها در دسترس عموم قرار گرفته است. بنابراین، تزریق این واکسن را پشت گوش نیندازید.
 
تحقیقات نشان می دهد که درست دو هفته پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا، پادتن مقابله با این بیماری در بدن تشکیل می شود.

پرهیز از غذاهای نامناسب و آلوده
 
وقتی به تعطیلات می روید، سبد غذای خود را از مغزها، غذاهای دریایی، گوشت بره، سبزیجات و میوه پر کنید. غذاهای فرآوری شده نخورید.
 
در ضمن صبحانه را به هیچ عنوان از دست ندهید، زیرا اغلب اوقات این تنها وعده ای است که شما در منزل هستید و می توانید با خیال راحت از غذاهای خانگی مصرف کنید.
 
دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی می گوید: مسمومیت های غذایی، اسهال و استفراغ از عمده‌ترین مواردی است که افراد در تعطیلات سال نو با آن مواجه می شوند.  
 
بالا بودن آمار مراجعه به مراکز درمانی به دلیل این مشکلات تا حدی است که می توان گفت این بیماری ها در روزهای آغاز سال نو بعد از تصادفات، دومین عامل مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند.
 
مهم‌ترین علت بروز این گونه بیماری ها در افراد، پرخوری و خوردن غذاهای آلوده و فاسد در تعطیلات نوروز است.

داشتن خواب منظم
 
هر شب سعی کنید در زمان مشخصی به رختخواب بروید و مدت7 تا 8 ساعت بخوابید. در ضمن از مصرف نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید، زیرا این نوشیدنی ها بر کیفیت خواب شبانه تاثیر منفی می گذارند.
 
تمام زمان خود را صرف رفتن به مهمانی، خرید و یا بیرون رفتن نکنید. برای خود اوقات فراغتی در نظر بگیرید و به استراحت بپردازید
 
اغلب افراد شاغل که مجبورند برای رفتن به سر کار، صبح زود از خواب بیدار شوند، روزهای تعطیل چند ساعتی بیش‌تر می‌خوابند، اما دانشمندان می گویند شاید این کار برای سلامتی خوب نباشد.
 
دیر بیدار شدن و شکستن عادت همیشگی خواب می‌تواند سوخت و ساز بدن را به هم بریزد و در نتیجه خطر بیماری‌هایی مثل دیابت و ناراحتی‌های قلبی را افزایش دهد.
 
تحقیقات نشان می‌دهد ناهماهنگی بین ساعت طبیعی بدن با ساعت خواب و بیداری که جامعه بر فرد تحمیل می‌کند، می‌تواند برای سلامتی او مضر باشد.
 
روزانه حداقل یک ساعت قدم زدن در زیر آفتاب به تنظیم ساعت بدن کمک می‌کند. همواره عادات خواب مناسب را انتخاب کنید. مصرف غذاهای سنگین را کمتر کرده و از مصرف کافئین اجتناب کنید. همچنین کامپیوتر و تبلت و موبایل را حداقل یک ساعت قبل از خواب کنار بگذارید.
 
اگر کودکان به دلیل تغییر زمان خواب در تعطیلات دیرتر به خواب می‌روند، به آنها اجازه بدهید تا خواب طبیعی شان را در زمان صبح انجام دهند. روزانه یک ساعت با کودکان خود پیاده‌روی کنید تا ساعت بدن آنها تنظیم شود.

اختصاص زمانی به خود
 
تمام زمان خود را صرف رفتن به مهمانی، خرید و یا بیرون رفتن نکنید. برای خود اوقات فراغتی در نظر بگیرید و به استراحت بپردازید.  
 
اوقات فراغت خویش را صرف انجام کارهایی کنید که به شما آرامش داده و خوشحال تان می کنند، زیرا مطالعات نشان داده است که هر چه بیشتر شاد باشید، سیستم ایمنی بدن تان در برابر بیماری ها مقاوم تر خواهد شد.

پرهیز از پرخوری
 
خوردن زیاد غذا باعث اضافه وزن و سستی و خواب آلودگی می شود. در ضمن، پرخوری در یک وعده باعث ریفلاکس معده شده و به مرور زمان مشکلات گوارشی ایجاد می کند. بنابراین میزان غذای مصرفی در هر وعده غذایی را کاهش داده و به آرامی آن را میل کنید.

مصرف کافی ویتامین D
 
دیر بیدار شدن و شکستن عادت همیشگی خواب می‌تواند سوخت و ساز بدن را به هم بریزد و در نتیجه خطر بیماری‌هایی مثل دیابت و ناراحتی قلبی را افزایش دهد
 
در زمستان به علت کاهش روزهای آفتابی، میزان ویتامین D بدن کم می شود؛ بنابراین با پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و یا مکمل های غذایی طبق دستور پزشک، میزان ویتامینD لازم بدن خود را تامین نمایید و خود را برای گذراندن تعطیلات در بهاری دلپذیر آماده کنید.

کنترل مقدار مصرف قند
 
شکر و تمام محصولاتی که با آن تولید می شود باعث کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن می شوند. بنابراین، میزان شکری که روزانه مصرف می کنید را کنترل کنید.

استراحت هنگام بیماری
 
اگر سرما خورده اید و یا گلو درد دارید، سعی کنید در منزل بمانید و به اندازه کافی استراحت نمایید. با این کار علاوه بر اینکه باعث سرایت بیماری به دیگران نمی شوید، قدرت سیستم دفاعی بدن تان را هم بهبود می دهید و سریع تر علائم بیماری از بین خواهند رفت.

پر آب نگه داشتن بدن
 
نوشیدنی های کافئین دار آب بدن را کم می کنند، پس مصرف آنها را قطع کرده و روزانه 8 لیوان آب بنوشید. در ضمن کم آبی بدن باعث ایجاد اختلال در خواب شبانه می شود.
 
با رعایت نکات فوق می توانید هنگام تعطیلات کمتر بیمار شوید و از روزهای خوب بهاری لذت ببرید.
 
منبع:تبیان
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۱۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
ممنونم از مطالب خیلی عالی شما که در این سایت می زارید.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۴:۰۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
ممنونم. مطلبتون خیلی عالی بود. ممنونم.
آخرین اخبار