لرستان؛

تشییع پیکر مرحوم حجت‌الاسلام حمید عیدی در خرم آباد

مراسم تشییع پیکر مرحوم حجت‌الاسلام حمید عیدی استاد حوزه و دانشگاه با حضور مردم و مسئولان در خرم‌آباد برگزار شد.

تشییع پیکر مرحوم حجت‌الاسلام حمید عیدی در خرم آباد
به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ مراسم تشییع پیکر مرحوم حجت الاسلام حمید عیدی استاد حوزه و دانشگاه با حضور استاندار لرستان، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، طلاب و روحانیون و خیل انبوهی از مردم در محل غسالخانه صالحین خرم آباد برگزار شد.
 
آیت الله عباسعلی صادقی بر پیکر این استاد وارسته نماز خواند.
 
دکتر حمید عیدی یکی از سرآمدان آموزش و پرورش منطقه لرستان است که خیل عظیمی از چهره‌های شاخص و ممتاز علمی و فرهنگی شهر خرم‌آباد و توابع، که امروزه در مصادر و رشته‌های مختلف، به خدمتگزاری مردم در سطح استان و کشور مشغول‌اند، خوشه چین فضل و دانش این روحانی عالی مقام بوده‌اند.
 
وی فرزند مرحوم کربلائی موسی عیدی و در سال ١٣٠٢ خورشیدی در شهر خرم‌آباد و در محله معروف به «درب‌دلاکان» پا به عرصه‌ وجود گذاشت. استاد حمید عیدی، بخشی از دروس مقدماتی صرف و نحو ومنطق را نزد روحانیون خرم‌آباد، همچون مرحومان سید حیدر طاهری، حاج سید عیسی جزایری، حاج علی‌اکبر رحیمی وحاج آقا روح‌اله کمالوند فرا گرفت. سپس برای ادامه و تکمیل تحصیلات راهی بروجرد شد و در حوزة علمیه‌ آن شهر که زیر نظر مرحوم آیت‌اله بروجردی (ره) اداره می‌شد حضور پیدا کرد.
 
وی در مدت یکسال و نیم اقامت خود در آن شهر، به تکمیل بقیه دروس سطح، نزد استادانی چون حاج شیخ حسن کمره‌ای، حاج شیخ‌علی عرب، حاج میرزا لطف‌اله فقهی، حاج میرزا علی‌اصغر جنانی و حاج شیخ احمد فیض پرداخت.
 
دکتر حمید عیدی در سال ١٣٣٠خورشیدی که مرحوم آیت‌اله کمالوند از جانب مرحوم بروجردی اجازه تأسیس حوزه‌ علمیه در شهر خرم‌آباد را یافته بودند همراه با ایشان به خرم‌آباد آمد و در تأسیس حوزه با وی همکاری و به کار تحصیل و تدریس پرداخت.
 
دکتر عیدی چندی بعد در دانشکده الهیات و معارف اسلامی پذیرفته و در سال ١٣٣٦ خورشیدی موفق به درجه لیسانس در رشته‌ معقول از آن دانشکده شد. وی پس از بازگشت از قم و همزمان با تأسیس حوزه علمیه کمالیه در خرم‌آباد، مدت دو سال در حوزه‌ درس خارج فقه مرحوم کمالوند حضور پیدا کرد و از محضر علمی و معنوی آن بزرگوار استفاده کرد.
 
وی با ادامه‌ تحصیل در دوره دکترای و گذراندن رساله بررسی «نظرات انتقادی ابوالبرکات بغدادی بر آراء و عقاید فلسفی ابوعلی‌سینا» زیر نظر استاد جواد مصلح، در سال ١٣٤٩ به دریافت درجة دکتری در رشته معقول نائل آمد.
 
دکتر عیدی در سال ١٣٦٠ خورشیدی با بیش از سی سال خدمت پر افتخار فرهنگی بازنشسته شد و در پی آن در دانشگاه لرستان به تدریس علوم و معارف اسلامی مشغول شد. وی سالها دروس مکاسب، کفایه و فلسفه کتاب منظوم را در حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد تدریس کرده است.
 
دکتر حمید عیدی، بیش از پنجاه سال از عمر شریف و پر برکت خود را وقف خدمت به فرهنگ و تعلیم و تربیت فرزندان و جوانان این خطه از کشور کرد و با فعالیت‌های حوزوی و کار منبری به ترویج و تبلیغ احکام دین و شریعت و ارشاد مردم پرداخته است.
 
ایشان علاوه بر کار تدریس و تعلیم، خدمات و فعالیت‌های فرهگی و مذهبی دیگری چون همکاری در تأسیس حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد، دانشگاه لرستان، کار منبری و موعظه، تشکیل جلسات قرائت و تفسیر قرآن و سفرهای متعدد به بخش‌های مختلف استان، چون کوهدشت و نورآباد به مناسبت‌های گوناگون و به منظور تبلیغات امور دینی و ارشاد مردم انجام داده است.
 
انتهای پیام/ق  
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.