در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ریزگردهایی که کام خوزستانی ها را تلخ کرد/ پایان تلخ یک حادثه، گرفتاری برق در تله ریزگرد‌ها

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: به منظور جلوگیری از تکرار این رویداد، اقدامات اساسی برای مقابله با ریزگرد‌ها در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه صنعت برق قربانی ریزگردهای استان خوزستان است، گفت: پدیده ریزگرد‌ها و اثرات مخرب آن باعث اخلال در زندگی مردم و آلوده شدن تمام شبکه توزیع و انتقال برق شده بود و شایان ذکر است که صنعت برق مقصر اصلی این ماجرا نبوده است.

وی ادامه داد: ناوگان صنعت برق کشور را به منظور رفع معضلات مردم خوزستان گسل کردیم و با مشارکت ۳۹ شرکت توزیعی و ۱۶ اداره برق منطقه ای، تمام تلاش خود را جهت تقلیل آثار مخرب این تأسیات به کار بسته‌ایم.

فلاحتیان تصریح کرد: این خسارات سنگین فقط مختوم به استان خوزستان نشده و برخی دیگر از استان‌های غربی کشور با این مسئله مواجه هستند و باید این مشکلات را مدیریت کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: از آنجایی که چگالی این حادثه (ریزگردها) ۶۶ برابر حد مجاز بوده و نوع آن نمکی بود، لذا هنگامی که لوایح نمک روی مقر‌ها قرار گرفتند پس از تقطیر تبدیل به گل و لای شده است.

وی ادامه داد: به دلیل رسانا بودن نمک، قدرت عایقی تأسیسات ما به شدت کاهش یافت و منجر به اتصالی شبکه‌های برق شده بود.

فلاحتیان بیان کرد: بعد از آن حادثه تقریبا قسمت عمده شبکه برق و پست‌های برق کلانشهر اهواز به علاوه خطوط ارتباطی بین اهواز و آبادان، اهواز-خرمشهر و خرمشهر-آبادان و محیط پیرامونی اهواز به دلیل چگالی بالا، اثرات مخربی را بر جای گذاشته است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: به دنبال بارش اندک باران، عده‌ای شست وشوی تأسیسات را از ما پیگیری کردند که در پاسخ به این سوال باید عنوان کرد که به دلیل حجم ریزگرد‌ها و نوع متفاوت آن‌ها با دفعات گذشته کاملا شاهد معضلاتی در این بخش بوده ایم.

به گفته وی در دفعات قبلی بارش بسیار شدید سبب شست و شوی قسمت عمده آن شده بود اما در رخداد اخیر به دلیل عدم بارش، شرایط سختی ایجاد شده است.

فلاحتیان بیان کرد: طبق آمار‌ها از ۲ هزار و ۱۰۰ دکل هدف گذاری شده حدود هزار و ۱۵۰ مورد آن مورد شست و شو قرار گرفته است و ظرف ۱۰ روز آینده عملیات در حوزه فوق توزیع و انتقال خاتمه پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: بر اساس آمار‌ها تا روز سه شنبه دهم اسفند ماه حدود هزار و ۶۵۰ کیلومتر از شبکه‌ها مورد شست و شو قرار گرفته و ۵۳ درصد پیشرفت کار داریم و امید است ظرف ۱۵ روز آینده علاوه بر هموارسازی شبکه‌های توزیع، عملیات شست و شوی کامل آن‌ها نیز انجام شود.

وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از تکرار این رویداد، اقدامات اساسی برای مقابله با ریزگرد‌ها در دستور کار مسئولان قرار گرفته که در این میان می‌توان به مجهز ساختن تأسیسات و تجهیزات در این بخش اشاره کرد، البته شایان ذکر است که تحقق این امر نیازمند هزینه‌های بسیار بالایی است.

فلاحتیان تصریح کرد: مطالعات لازم جهت مسقف کردن پست‌های فوق توزیع نیز انجام شده و امید است بتوان با دانش و تجربه مشکلات این بخش را مدیریت کرده و از بروز مجدد چنین حادثه هایی جلوگیری‌ به عمل آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار