۲۴۰ میلیارد و ۶۱۲ میلیون مترمکعب بارش در ۶ ماه دوم سال ۹۵

ارتفاع ریزش‌های جوی از ابتدای سال آبی جاری با دو میلی‌متر افزایش نسبت به هفته گذشته به ۱۴۶ میلی‌متر رسیده است.

۲۴۰ میلیارد و ۶۱۲ میلیون مترمکعب بارش در ۶ ماه دوم سال ۹۵
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع ریزش‌های جوی از ابتدای مهرماه جاری تا امروز (شنبه) ۱۴ اسفند ماه، به ۱۴۶ میلی‌متر رسیده که این میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۱۴۹ میلی‌متر، ۲ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۵۱ میلی‌متر، ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

البته بیشترین ارتفاع بارش‌ها در کشور مربوط به حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۲۴۳ میلی‌متر است که حوضه آبریز مند، کاریان و خنج با ۳۹۷ میلی‌متر بارش در سال جاری، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵۲ میلی‌متر به میزان ۵۸ درصد و نسبت به متوسط ۴۸ ساله ۴۴ درصد افزایش بارش داشته است وکمترین ارتفاع بارش‌ها در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان مربوط به حوضه آبریز رودخانه‌های بلوچستان با ۸۹ میلی‌متر ثبت شده که این حوضه در سال آبی گذشته در مدت مشابه ۱۴ میلی‌متر بارش داشته است.

این در حالی است که حوضه‌های آبریز دریای خزر با ۲۱۲ میلی‌متر، دریاچه ارومیه با ۱۱۳ میلی‌متر، قره‌قوم با ۱۱۲ میلی‌متر، فلات مرکزی با ۹۹ میلی‌متر و مرزی شرق با ۴۵ میلی‌متر بارش، پس از حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، به ترتیب حائز رتبه دوم تا ششم بارش‌های امسال از اول مهرماه تا امروز (شنبه) ۱۴ اسفندماه بوده‌اند.

بر پایه این گزارش، کل بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا امروز ۱۴ اسفند ۱۴۶ میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۵۱ میلی‌متر ۳ درصد و در مقایسه با متوسط ۴۸ ساله با ۲ درصد کاهش روبرو بوده است.

لازم به ذکر است، حجم بارش‌های اول مهر تا پایان ۱۴ اسفند ماه معادل ۲۴۰ میلیارد و ۶۱۲ میلیون مترمکعب است.



ميزان بارش اول مهر تا 14 اسفند (ميليمتر)

حوضه آبريز اصلي

ميزان حداقل و حداكثر بارندگي ثبت شده در سال آبي جاري از اول مهر تا 14 اسفند (ميليمتر)

 درصد اختلاف نسبت به

متوسط
48 ساله

سال آبي
94-95

سال آبي
95-96

نام استان

حداقل بارندگي ثبت شده

نام ايستگاه

نام استان

حداكثر بارندگي ثبت شده

نام ايستگاه

متوسط 48 ساله

سال آبي
94-95

مازندران

55.1

پنجاب

مازندران

959

دینار سرا

-5

-27

223

290

212

درياي خزر

خوزستان

59.9

اهواز

فارس

624.5

گوزون

-4

-6

252

258

243

خليج فارس و درياي عمان

آذربايجان شرقي

91.4

تبريز

كردستان

287.4

سقز

-16

-33

136

170

114

دریاچه ارومیه

يزد

16

محمد آباد يزد

چهارمحال و بختياري

919.5

چهلگرد

4

22

95

81

99

فلات مركزي

سيستان و بلوچستان

15.2

زابل

خراسان جنوبي

204.3

بنرک

-22

-6

58

48

45

مرزي شرق

خراسان رضوي

92

فریمان

خراسان رضوي

171.5

کرات

13

32

99

85

112

قره‌قوم

سيستان و بلوچستان

15.2

زابل

مازندران

959

دینار سرا

-2

-3

149

151

146

کل کشور


بارش برف در استان های شمالی و باران و رعد وبرق در مرکز کشور

رود سامانه بارشی از امروز غالب مناطق شمال غرب و غرب کشور با بارش باران،گاهی با رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد و بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی  پیش بینی می‌شود. روز یکشنبه جریانهای سرد و مرطوب شمالی در روی دریای خزر ضمن کاهش دما در نوار شمالی کشور موجب تقویت بارندگی در سواحل خزر بویژه در استان گیلان خواهد شد و علاوه بر این در مناطق مرکزی کشور نیز افزایش ابر، بارش پراکنده باران گاهی رعدوبرق و وزش باد رخ خواهد داد. بر این اساس وضع هوای مناطق متاثر از این سامانه طی دو روز آینده به شرح زیر پیش بینی می شود.

بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی در روز شنبه 95/12/14

 بارش باران و ارتفاعات بارش برف در اردبیل، گیلان،  زنجان و برخی نقاط آذربایجان‌ شرقی و آذربایجان‌ غربی و قزوین، گاهی بارش باران گاهی با رعد و برق و در ارتفاعات بارش برف در کردستان، کرمانشاه، لرستان؛ بارش باران گاهی با رعد و برق در شمال ایلام؛ بارش برف خفیف در ارتفاعات تهران و البرز.

پیش بینی روز یکشنبه 95/12/15

 بارش برف در اردبیل، بارش باران و در ارتفاعات برف در استان های گیلان، مازندران، گلستان، برخی مناطق آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی؛ بارش باران گاهی با رعد و برق و برف در ارتفاعات  در استانهای کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، شمال سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی.

بارش برف در مناطق کوهستانی بویژه جاده های کوهستانی البرز در مناطق یاد شده موجب لغزندگی خواهد شد.  با توجه به افزایش سرعت وزش باد از امشب تا فردا بعد از ظهر در جاده های کوهستانی گیلان و اردبیل و از یکشنبه بعدازظهر و روز دوشنبه در جاده های کوهستانی خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی کولاک برف پیش بینی می شود. 

از این رو توصیه می شود جهت جلوگیری از اختلال در ترافیک جاده ای و خسارتهای احتمالی،  ضمن بکارگیری اقدامهای لازم، زنجیر چرخ به همراه برده شود.

انتهای پیام/  





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار