ویژه نوروز؛

جام جهانی 1974؛ دومین قهرمانی ژرمن ها و رونمایی از جام جدید

در جام جهانی 1974 آلمان غربی موفق شد در بازی فینال، 2 بر یک از سد رقیب همیشگی اش، هلند بگذرد تا ژرمن ها، به دومین جام جهانی خود رسیده باشند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان جام جهانی 1974 به میزبانی آلمان غربی برگزار شد.جام ژول ریمه در دوره قبل به مناسبت سومین قهرمانی تیم برزیل برای همیشه به آنان اهدا شده بود. 

اعلان عمومی فیفا باعث شد 53 طرح به مقر فیفا در زوریخ ارسال شود و سرانجام در پنجم آوریل 1971 طرح یک مجسمه ساز ایتالیایی به نام سیلویوگازانیکا انتخاب شد.  

طرح این جام جدید که از طلای ناب ساخته شد و 15 اینچ ارتفاع داشت، عبارت بود از دو بازیکن فوتبال که کره زمین را بر بالای دستشان بلند کرده بودند. 
جام جدید با صرف هزینه یک میلیون فرانک سوئیس توسط کارگاه طلاسازی برتونی ایتالیا ساخته شد و نام جام جهانی فیفا یعنی "فیفا ورلد کاپ" بر آن نهاده شد. برخلاف جام ژول ریمه، جام جهانی فیفا پس از قهرمانی هر کشور به مدت چهار سال در اختیار کشور مزبور می ماند و سپس یک جام بدلی به رسم یادبود توسط فیفا به آن کشور اهدا می شد.  

در رقابت‌های مرحله مقدماتی این دوره 98 تیم شرکت کردند و آلمان شرقی، هائیتی، استرالیا و زئیر جزء اولین تیم‌های راه یافته به مرحله اصلی بودند.  

مجارستان، اسپانیا، فرانسه و شگفت انگیزتر از همه انگلیس، تیم‌هایی بودند که نتوانستند به این جام راه یابند.

 این بازی‌ها از ۱۳ ژوئن تا ۷ ژوئیه ۱۹۷۴ انجام گرفت. شانزده تیم در ۳۸ بازی به مصاف هم رفتند و با قهرمانی میزبان یعنی آلمان غربی به پایان رسید.

بازی‌ها در ۴ گروه برگزار شد و دو تیم اول هر گروه به مرحله دوم راه یافتند.

در مرحله دوم تیم‌ها در دو گروه چهار تیمی قرار گرفتند، تیم‌های اول به فینال صعود کرده و تیم‌های دوم در مسابقه رده‌بندی به مصاف یکدیگر رفتند و در نهایت آلمان غربی به مقام اول، هلند به مقام دوم، لهستان به مقام سوم و برزیل به مقام چهارم رسید. آلمان غربی در بازی فینال، 2 بر یک از سد رقیب همیشگی اش، هلند گذشت تا به دومین قهرمانی اش دست یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار